Tram Waarschuwings Installaties bieden schijnveiligheid

Gemiddeld vinden er in het vervoersgebied van HTM in Den Haag ruim 19 incidenten met letsel per jaar plaats waar de tram bij betrokken is. Dat kost jaarlijks 1,2 mensenlevens. Belangrijke oorzaak vormt de onduidelijkheid rond Tram Waarschuwings Installaties.

Dat blijkt uit een afstudeeronderzoek van Rianne Roeleveld die met medewerking van de HTM zocht naar mogelijke oorzaken. Ze verrichtte het onderzoek aan de TU Delft en werkt nu bij bureau Goudappel.

Het blijkt dat de juridische schuld van de ongevallen zelden bij de trambestuurders ligt. In maar 2 procent is de trambestuurder juridisch schuldig bevonden. Wel constateert Roeleveld dat zwakkere verkeersdeelnemers onbewust de voorrangspositie van de tram negeren.

Daarnaast speelt het gebruik van muziek en telefoon door fietsers en voetgangers een rol, hetgeen om oplossingen vraagt. De enige manier van communiceren van trambestuurders met zwakkere verkeersdeelnemers is door middel van een belsignaal. Dit is niet mogelijk wanneer zwakkere verkeersdeelnemers met muziek in oren of telefoon deelnemen aan het verkeer.

Eigen inzicht

Door uniformiteit in het tramsysteem aan te brengen, kunnen zwakkere verkeersdeelnemers intuïtief correct reageren op verkeerssituaties. Probleem is echter dat er een grote variatie in uiterlijk en toepassing van Tram Waarschuwing Installaties (TWI) is. Dat komt omdat de TWI geen formele status heeft. Daardoor ontbreken nationale inpassingseisen. Hierdoor mag iedere gemeente naar eigen inzicht beslissen hoe deze maatregel toe te passen. Het gebrek aan eenduidigheid en ondubbelzinnigheid in de toepassing wekt verwarring bij de zwakke verkeersdeelnemer in de hand en is volgens Duurzaam Veilig-principes ongewenst, aldus Roeleveld.

De TWI bestaat in twee vormen: de stand-alone TWI en de TWI/VRI combinatie. Deze twee uitvoeringsvormen en de variatie in uiterlijk en willekeurige toepassing leidt tot schijnveiligheid en ongeloofwaardigheid bij de zwakkere verkeersdeelnemer, constateert Roeleveld. Ook trambestuurders geven aan dat de TWI in zijn huidige toepassing niet goed functioneert.

Roeleveld pleit dan ook voor landelijke uniformering van de toepassing en uitvoering van TWI’s.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Tram Waarschuwings Installaties bieden schijnveiligheid - VerkeersNet

Tram Waarschuwings Installaties bieden schijnveiligheid

Gemiddeld vinden er in het vervoersgebied van HTM in Den Haag ruim 19 incidenten met letsel per jaar plaats waar de tram bij betrokken is. Dat kost jaarlijks 1,2 mensenlevens. Belangrijke oorzaak vormt de onduidelijkheid rond Tram Waarschuwings Installaties.

Dat blijkt uit een afstudeeronderzoek van Rianne Roeleveld die met medewerking van de HTM zocht naar mogelijke oorzaken. Ze verrichtte het onderzoek aan de TU Delft en werkt nu bij bureau Goudappel.

Het blijkt dat de juridische schuld van de ongevallen zelden bij de trambestuurders ligt. In maar 2 procent is de trambestuurder juridisch schuldig bevonden. Wel constateert Roeleveld dat zwakkere verkeersdeelnemers onbewust de voorrangspositie van de tram negeren.

Daarnaast speelt het gebruik van muziek en telefoon door fietsers en voetgangers een rol, hetgeen om oplossingen vraagt. De enige manier van communiceren van trambestuurders met zwakkere verkeersdeelnemers is door middel van een belsignaal. Dit is niet mogelijk wanneer zwakkere verkeersdeelnemers met muziek in oren of telefoon deelnemen aan het verkeer.

Eigen inzicht

Door uniformiteit in het tramsysteem aan te brengen, kunnen zwakkere verkeersdeelnemers intuïtief correct reageren op verkeerssituaties. Probleem is echter dat er een grote variatie in uiterlijk en toepassing van Tram Waarschuwing Installaties (TWI) is. Dat komt omdat de TWI geen formele status heeft. Daardoor ontbreken nationale inpassingseisen. Hierdoor mag iedere gemeente naar eigen inzicht beslissen hoe deze maatregel toe te passen. Het gebrek aan eenduidigheid en ondubbelzinnigheid in de toepassing wekt verwarring bij de zwakke verkeersdeelnemer in de hand en is volgens Duurzaam Veilig-principes ongewenst, aldus Roeleveld.

De TWI bestaat in twee vormen: de stand-alone TWI en de TWI/VRI combinatie. Deze twee uitvoeringsvormen en de variatie in uiterlijk en willekeurige toepassing leidt tot schijnveiligheid en ongeloofwaardigheid bij de zwakkere verkeersdeelnemer, constateert Roeleveld. Ook trambestuurders geven aan dat de TWI in zijn huidige toepassing niet goed functioneert.

Roeleveld pleit dan ook voor landelijke uniformering van de toepassing en uitvoering van TWI’s.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.