Bron: Movares

Nieuw ontwerp wegensteunpunt Rijkswaterstaat moet als voorbeeld dienen

Bron: MovaresIn Delfgauw komt een nieuw wegensteunpunt van Rijkswaterstaat. Dat moet als voorbeeld dienen voor andere, nieuwe steunpunten voor gladheidsbestrijding en incidentmanagement.

Het nieuwe wegensteunpunt is ontworpen door advies- en ingenieursbureau Movares en zou op verschillende punten bijzonder zijn. Zo is de zoutloods zo ontworpen dat voertuigen elkaar niet hoeven te kruisen. Hierdoor zou het kernproces veilig en efficiënt moeten kunnen verlopen.

Ook zijn er materialen gekozen die goed tegen grote hoeveelheden zout kunnen. Verder is het gebouw bijna energie-neutraal. En kan het geprefabriceerd worden, waardoor minder handelingen op locatie nodig zijn. Vanwege deze bijzonderheden zou dit nieuwe steunpunt als voorbeeld moeten dienen voor andere, nieuwe exemplaren. Een filmpje van het ontwerp is hier te zien.

Simulatie

Niet alleen het ontwerp, ook het ontwerpproces zou net iets anders gegaan zijn dan gebruikelijk. Zo hebben de ontwerpers gebruik gemaakt van een simulatie gemaakt van het werkproces gemaakt op het wegensteunpunt. Op die manier wilden ze een het ontwerp zo goed mogelijk laten aansluiten op de praktijk.

Verder zaten bouwkundige, installateur, constructeur en architect tijdens het ontwerpproces samen in een ontwerpatelier. Dat zou ervoor gezorgd hebben dat het ontwerp niet alleen geoptimaliseerd is, maar ook binnen het budget gebleven is.

Auteur: Jan Pieter Rottier

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Nieuw ontwerp wegensteunpunt Rijkswaterstaat moet als voorbeeld dienen - VerkeersNet
Bron: Movares

Nieuw ontwerp wegensteunpunt Rijkswaterstaat moet als voorbeeld dienen

Bron: MovaresIn Delfgauw komt een nieuw wegensteunpunt van Rijkswaterstaat. Dat moet als voorbeeld dienen voor andere, nieuwe steunpunten voor gladheidsbestrijding en incidentmanagement.

Het nieuwe wegensteunpunt is ontworpen door advies- en ingenieursbureau Movares en zou op verschillende punten bijzonder zijn. Zo is de zoutloods zo ontworpen dat voertuigen elkaar niet hoeven te kruisen. Hierdoor zou het kernproces veilig en efficiënt moeten kunnen verlopen.

Ook zijn er materialen gekozen die goed tegen grote hoeveelheden zout kunnen. Verder is het gebouw bijna energie-neutraal. En kan het geprefabriceerd worden, waardoor minder handelingen op locatie nodig zijn. Vanwege deze bijzonderheden zou dit nieuwe steunpunt als voorbeeld moeten dienen voor andere, nieuwe exemplaren. Een filmpje van het ontwerp is hier te zien.

Simulatie

Niet alleen het ontwerp, ook het ontwerpproces zou net iets anders gegaan zijn dan gebruikelijk. Zo hebben de ontwerpers gebruik gemaakt van een simulatie gemaakt van het werkproces gemaakt op het wegensteunpunt. Op die manier wilden ze een het ontwerp zo goed mogelijk laten aansluiten op de praktijk.

Verder zaten bouwkundige, installateur, constructeur en architect tijdens het ontwerpproces samen in een ontwerpatelier. Dat zou ervoor gezorgd hebben dat het ontwerp niet alleen geoptimaliseerd is, maar ook binnen het budget gebleven is.

Auteur: Jan Pieter Rottier

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.