SUV gevaarlijk voor kleine auto

De ANWB heeft samen met zusterclubs, een car to car crashtest gehouden. Onderzocht is wat er gebeurd met de inzittenden als een grote auto met een gewicht van 2,5 ton, zoals de Audi Q7, botst op een kleine auto van één ton, zoals de Fiat 500. Bij de botsing onstaat volgens de ANWB ‘een onacceptabel hoog risico op levensbedreigend letsel’. Bij de inzittenden van de Audi is er daarentegen een zeer laag risico op letsel.
Het probleem in deze ongelijke botsing is dat de harde, zware Audi veel meer botsenergie heeft en nauwelijks meegeeft. Vrijwel alle botsenergie van de Audi wordt dus aan de Fiat gegeven en de inzittenden betalen daarvoor de prijs. Als er bij het ontwerp van de Audi meer rekening gehouden was met een andere auto dan waren de inzittenden van de Fiat er beter vanaf gekomen.
De ANWB roept autofabrikanten op bij de ontwikkeling van auto’s rekening te houden met ‘botsvriendelijkheid’. Grote SUV’s moeten lichter worden én in het front moet een constructie komen waarmee kleine auto’s veilig kunnen worden opgevangen in een car to car crash.

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

SUV gevaarlijk voor kleine auto - VerkeersNet

SUV gevaarlijk voor kleine auto

De ANWB heeft samen met zusterclubs, een car to car crashtest gehouden. Onderzocht is wat er gebeurd met de inzittenden als een grote auto met een gewicht van 2,5 ton, zoals de Audi Q7, botst op een kleine auto van één ton, zoals de Fiat 500. Bij de botsing onstaat volgens de ANWB ‘een onacceptabel hoog risico op levensbedreigend letsel’. Bij de inzittenden van de Audi is er daarentegen een zeer laag risico op letsel.
Het probleem in deze ongelijke botsing is dat de harde, zware Audi veel meer botsenergie heeft en nauwelijks meegeeft. Vrijwel alle botsenergie van de Audi wordt dus aan de Fiat gegeven en de inzittenden betalen daarvoor de prijs. Als er bij het ontwerp van de Audi meer rekening gehouden was met een andere auto dan waren de inzittenden van de Fiat er beter vanaf gekomen.
De ANWB roept autofabrikanten op bij de ontwikkeling van auto’s rekening te houden met ‘botsvriendelijkheid’. Grote SUV’s moeten lichter worden én in het front moet een constructie komen waarmee kleine auto’s veilig kunnen worden opgevangen in een car to car crash.

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.