Telefoon veelvuldig gebruikt onderweg, ondanks besef van gevaar

65 procent van de Nederlanders gebruikt wel eens zijn of haar telefoon in het verkeer. Daarnaast geeft 76 procent van de verkeersdeelnemers aan dit eigenlijk gevaarlijk te vinden. Dat blijkt uit een nieuw rapport van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV).

Aan het Barometer verkeersonderzoek dat de SWOV uitvoerde in opdracht van verzekeraar Interpolis, deden 4.201 respondenten mee, verdeeld over vier doelgroepen: voetgangers, automobilisten, fietsers en snorfietsers. Het onderzoek zal jaarlijks worden herhaald voor een periode van vijf jaar. Op deze manier hoopt de SWOV een inzicht te krijgen in trends en ontwikkelingen rondom telefoongebruik in het verkeer.

Gevaarlijk

Ondanks dat 76 procent van de respondenten aangeeft dat telefoongebruik in het verkeer gevaarlijk is, laat het onderzoek zien dat het toch veelvuldig gebeurt: 65 procent van de ondervraagden doet het. Uitgesplitst gaat om 82 procent van de voetgangers, 62 procent van de automobilisten, 54 procent van de fietsers en 53 procent van de snorfietsers.

De onderzoekers zien ook een relatie tussen leeftijd en mate van telefoongebruik: hoe jonger de verkeersdeelnemer, hoe hoger de mate van gebruik. Daarnaast vonden ze een relatie tussen leeftijd en risico-inschatting: hoe jonger de verkeersdeelnemer, hoe lager de risicoperceptie. In de leeftijd 12 tot 17 jaar geeft ‘maar’ 51 procent aan dit gevaarlijk te vinden, in tegenstelling tot het eerder genoemde gemiddelde van 76 procent. Verder speelt bij kinderen gewoontegedrag een grotere rol dan bij volwassenen, zien de onderzoekers. Ook vonden ze een samenhang tussen de mate van telefoongebruik van ouders en hun kinderen.

Zorgwekkend

Kinderen zijn de volwassen van de toekomst en daarom zijn de gevonden resultaten zorgwekkend, aldus de SWOV. Kinderen hebben volgens de organisatie een sterker gewoontegedrag en een lagere risicoperceptie. De SWOV adviseert extra aandacht te besteden aan deze groep als het gaat om telefoongebruik in het verkeer.

De onderzoekers vonden ook factoren die voorspellend zijn voor de mate van telefoongebruik in het verkeer: naast leeftijd, gewoontegedrag (behalve
voor snorfietsers), het vertrouwen in de eigen bekwaamheid, hoe vaak men zich in het verkeer begeeft, de sociale norm en de mate van risicoperceptie.
Voor fietsers, snorfietsers en automobilisten is de belangrijkste voorspeller het vertrouwen in de eigen bekwaamheid. Voor voetgangers is de
belangrijkste voorspeller het gebruik van de telefoon uit gewoonte.

Tweede Kamer

Telefoongebruik in het verkeer is een probleem dat ook de Tweede Kamer erkent. Een meerderheid van de Tweede Kamer steunt een plan van VVD-Kamerlid Remco Dijkstra om appen achter het stuur te straffen als misdrijf. Appen achter het stuur moet volgens hem gezien worden als ‘roekeloos rijgedrag’, net als bijvoorbeeld rijden onder invloed van drank en drugs.

Ook de nieuwe minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat noemt het appen achter stuur een ‘grote zorg’. “Dagelijks zien we de slingerende fietsers en automobilisten en het doel is duidelijk: het aantal verkeersslachtoffers moet omlaag”.


Mail de redactie

MEER OVER DIT ONDERWERP