Amsterdam start campagne tegen smartphonegebruik onder fietsers en voetgangers

In Amsterdam is een verkeersveiligheidscampagne van start gegaan die voetgangers en fietsers in Amsterdam meer bewust moet maken van de gevaren van telefoongebruik in het verkeer. Amsterdam is naar eigen zeggen de eerste gemeente in Nederland die een verkeersveiligheidscampagne voert, gericht op het gevaar van telefoongebruik in het verkeer voor deze doelgroep.

‘Superbelangrijk’ is de naam van de campagne. Hij slaat op de boodschap: het is ‘superbelangrijk’ dat mensen zich bewust worden van hoe gevaarlijk smartphonegebruik is in het verkeer, hoe ‘superbelangrijk’ sommige berichtjes en handelingen ook lijken. ‘Telefoon in het verkeer, ff niet’ is de ondertitel van de campagne.

Stijgend aantal ongelukken

De campagne is een initiatief van de gemeente Amsterdam in samenwerking met de Vervoerregio Amsterdam en GVB. Afgelopen week gaven Pieter Litjens, wethouder Verkeer en Vervoer en Alexandra van Huffelen, algemeen directeur GVB in het Amsterdamse Vondelpark het startsein voor de campagne. Een vrouw die met een levensgrote telefoon in haar hand door de stad liep, speelde hierbij de hoofdrol.

Aanleiding voor de campagne is het stijgend aantal ongelukken met fietsers en voetgangers en het groeiend gebruik van smartphones in het verkeer. Een verband hiertussen kan nog niet gestaafd worden met exacte onderzoekscijfers, maar dat afleiding een belangrijke oorzaak is wel belangrijk, benadrukt de gemeente. De gemeente wijst erop dat vooral jongeren en jong volwassenen tussen de 16 en 30 jaar zich weinig lijken aan te trekken van de gevaren voor henzelf én voor andere verkeersdeelnemers.

Auteur: Jan Pieter Rottier

Jan Pieter Rottier is binnen ProMedia Group als redacteur en presentator verantwoordelijk voor evenementen, tv-uitzendingen en andere video-content, zoals webinars en online congressen. Daarnaast schrijft hij regelmatig voor de Personenvervoer en Verkeer-vakbladen VerkeersNet, OVPro en TaxiPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.