De van Brienenoordbrug in Rotterdam. Bron: Wikimedia

Oostbaan van de Van Brienenoordbrug gevaarlijkste stuk snelweg

De oostbaan van de Van Brienenoordbrug bij de oprit Feijenoord is het gevaarlijkste stuk snelweg van 2017: Tussen  hectometerpalen 21,0 en 22,0 vonden 48 ongevallen plaats. Dat blijkt uit de jaarlijkse ranglijst van Stichting Incident Management Nederland. De koploper van vorig jaar, de noordbaan van de A12 bij Gouda, eindigde als tweede. Als opvallende nieuwkomer in de lijst noemt de SIMN de A1 tussen het tankstation Palmpol en de afrit naar de A30. Daar gebeurden vorig jaar 42 ongevallen, bijna drie keer zo veel als in voorgaande jaren.

Het wegvak op de Van Brienenoordbrug staat al jaren in de top tien van gevaarlijkste stukken snelweg van Nederland, ziet de SIMN, een samenwerkingsverband van alarmcentrales met activiteiten op het gebied van de berging van personenvoertuigen. Volgens de stichting doen de meeste ongevallen zich voor op de parallelbaan van de brug. Daar ontstaan ongevallen door de lage snelheid van het verkeer dat van de zeer bochtige oprit afkomt. Veel automobilisten onderschatten de lengte van de invoegstrook en voegen in voordat ze voldoende snelheid hebben.

27 procent minder ongevallen

Op de A12 bij Gouda ging het in het afgelopen jaar beter dan in 2016, laat de SIMN weten. Op de twee aaneengesloten wegvakken tussen de hectometerpalen 27,0 en 29,0 van de noordbaan van deze weg telde de stichting 71 ongevallen, 27 procent minder dan in het jaar daarvoor. Dit is volgens de SIMN waarschijnlijk een gevolg van het toenemend gebruik van de parallelroute langs de A12 die eind 2016 is opengesteld. Automobilisten die vanuit Gouda naar Den Haag willen rijden, hoeven daardoor niet niet langer de rijstroken naar Rotterdam over te steken om de rijbaan naar Den Haag te bereiken.

Opmerkelijk noemt de SIMN het grote aantal ongevallen op de A1 bij Barneveld. Dit stuk weg ligt vlak voor de afslag naar de A30. Op die afslag stagneert vaak het verkeer. De file die daarbij ontstaat is zo lang dat de uitvoegstrook van de A1 te kort is om het afslaande verkeer te verwerken. Weggebruikers moeten dan gebruik moeten maken van de vluchtstrook en dat kan uitvoegende voertuigen in de problemen brengen. Dit gebeurde volgens de stichting in 2017 vaker dan in voorgaande jaren als gevolg van de afsluiting van de N805, iets verderop. Deze dwingt al het verkeer richting Barneveld om via de A30 te rijden, waardoor de betrokken afslag in 2017 veel drukker was dan in vorige jaren.

Opvallend vaak

Ook het beginstuk van de A28 bij de Uithof in Utrecht en van de A8 naar Zaandam waren in 2017 opvallend vaak het toneel van verkeersongevallen, telde de SIMN. Deze wegvakken laten al jaren een gestage stijging van het aantal ongevallen zien. Beide belandden in 2017 voor het eerst in de top tien van de stukken snelweg met het grootste aantal ongevallen van het land.

De SIMN stelde ook een ranglijst op met ongevallen op wegvakken met een lengte van 5 kilometer. Die vertoonde weinig verschillen met die van het voorgaande jaar. De noordbaan van de A10 bij Watergraafsmeer is voor het vijfde achtereenvolgende jaar koploper. De beide rijbanen van de A16 ter hoogte van de Van Brienenoordbrug bezetten de tweede en de vijfde plaats.

Onderwerpen: , ,

Auteur: Jan Pieter Rottier

Jan Pieter Rottier is redacteur van VERKEERSNET.nl. Hij schrijft ook regelmatig voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.