Hardenberg zet ITS-techniek in voor verkeersveiligheid

In Hardenberg worden fietsers sinds deze week met Intelligent Transportsystem-techniek de veiligste kant opgestuurd. Rijdt er zwaar verkeer op de Bruchterweg, dan slaat het systeem aan en leiden oplichtende displays, bebording en LED-lampen in het wegdek fietsers naar de gewenste route. De gemeente is naar eigen zeggen de eerste die ITS-techniek op deze manier inzet.

Op de Bruchterweg in Hardenberg passeren fietsers regelmatig groot landbouw- en vrachtverkeer. Omdat een deel van de weg een smal wegprofiel heeft, kan dit volgens de gemeente leiden tot een onveilig gevoel en verkeersonveilige situaties.

Rijcomfort

Om hier wat tegen te doen, is besloten om ITS-techniek in te zetten. Hardenberg is naar eigen zeggen de eerste gemeente die deze techniek inzet voor verkeersveiligheid. Tot nu toe diende de techniek vooral om het rijcomfort en doorstroming voor fietsers en automobilisten en te verbeteren, denk bijvoorbeeld aan de slimme verkeerslichten.

De ITS-toepassing op de Bruchterweg moet het gedrag van fietsende scholieren beïnvloeden zodat zij kiezen voor een veiligere fietsroute: een nabijgelegen fietsstraat die is aangelegd als veiliger route voor de scholieren.

LED-lampen

Als blijkt dat groot verkeer en fietsers elkaar gaan tegenkomen op de Bruchterweg, slaat het systeem aan en ontvangen fietsers een waarschuwing. Oplichtende displays, bebording en LED-lampen in het wegdek leiden naar de gewenste route.

Belangrijk onderdeel van deze ITS-toepassing zijn thermische camera’s om fietsers en voertuigen te detecteren. Deze camera’s zijn nauwkeurig in staat zijn om groot verkeer, auto’s, individuele fietsers en groepen fietsers te onderscheiden.

Evaluatie

De toepassing is ontwikkeld door ROV Oost-Nederland, samen met de gemeente Hardenberg, aannemer Sysconnect en adviesbureau Keypoint. Ook inwoners en organisaties in de gemeente Hardenberg, zoals scholen en de ondernemers in de transportbranche, zijn bij het project betrokken.

De ITS-toepassing wordt ingezet tot komend najaar. Tussentijds worden verschillende metingen uitgevoerd om de effecten zorgvuldig te kunnen meten. Aansluitend vindt er een evaluatie van het systeem plaats om te bepalen of het ook op andere locaties ingezet kan worden.

Onderwerpen: ,

Auteur: Jan Pieter Rottier

Jan Pieter Rottier is redacteur van VERKEERSNET.nl. Hij schrijft ook regelmatig voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.