Ambulance

Aantal verkeersdoden daalt, maar EU-norm halen wordt lastig

Voor het tweede jaar op rij daalde het aantal verkeersdoden in de EU met ongeveer 2 procent. Nederland staat op de derde plek met 31 verkeersdoden per miljoen inwoners. Dat blijkt uit voorlopige cijfers van de Europese Commissie. Het EU-orgaan erkent dat het moeilijk wordt om aantal verkeersdoden tussen 2010 en 2020 te laten halveren.

Afgelopen jaar kwamen op de Europese wegen 25 300 mensen om het leven, 300 minder dan in 2016 (-2 procent) en 6200 minder dan in 2010 (-20 procent). De trend is bemoedigend, maar het wordt stilaan zeer moeilijk om de EU-doelstelling te halen om het aantal verkeersdoden tussen 2010 en 2020 te halveren, stelt de Commissie.

Bovendien raakten volgens ramingen vorig jaar 135 000 mensen ernstig gewond in het verkeer. Vaak gaat het om kwetsbare weggebruikers zoals voetgangers, fietsers en motorrijders. De sociaaleconomische kosten – onder andere revalidatie, gezondheidszorg, materiële schade – worden geraamd op 120 miljard euro per jaar.

Verdere inspanningen

De Commissie concludeert dat verdere inspanning nodig is om de Europese wegen veiliger te maken. Hoewel de dagelijkse handhaving en bewustmaking voor het grootste deel in handen zijn van de nationale en lokale overheden, werkt het EU-orgaan aan een reeks maatregelen om verdere vooruitgang te boeken.

Zo is de Commissie bezig met een nieuw verkeersveiligheidskader voor de periode 2020-2030. De Europese regels inzake de veiligheid van voertuigen en het veiligheidsbeheer van infrastructuur worden herzien en er wordt ook ingezet op een veilige transitie naar coöperatieve, slimme en autonome voertuigen. De concrete maatregelen worden nog dit voorjaar bekend gemaakt.

Beste cijfers

Met gemiddeld 49 verkeersdoden per miljoen inwoners, waren de Europese wegen in 2017 nog steeds veruit de veiligste ter wereld, stelt de Commissie. De beste cijfers in de EU haalden Zweden (25 doden per miljoen inwoners), het Verenigd Koninkrijk (27), Nederland (31) en Denemarken (32).

Het aantal verkeersdoden nam in Nederland niet af in de periode 2016-2017. Een afname is wel te zien in vergelijking met 2010. Toen vielen er 32 doden per miljoen inwoners.

De grootste daling van het aantal verkeersdoden in vergelijking met 2016 werd genoteerd in Estland en Slovenië, met respectievelijk -32 procent en -20 procent. Bovendien zijn de verschillen tussen de lidstaten in 2017 kleiner geworden. Enkel in Roemenië en Bulgarije vielen er nog meer dan 80 verkeersdoden per miljoen inwoners.

Bekijk meer cijfers op de website van de Europese Unie.

Auteur: Jan Pieter Rottier

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Aantal verkeersdoden daalt, maar EU-norm halen wordt lastig - VerkeersNet
Ambulance

Aantal verkeersdoden daalt, maar EU-norm halen wordt lastig

Voor het tweede jaar op rij daalde het aantal verkeersdoden in de EU met ongeveer 2 procent. Nederland staat op de derde plek met 31 verkeersdoden per miljoen inwoners. Dat blijkt uit voorlopige cijfers van de Europese Commissie. Het EU-orgaan erkent dat het moeilijk wordt om aantal verkeersdoden tussen 2010 en 2020 te laten halveren.

Afgelopen jaar kwamen op de Europese wegen 25 300 mensen om het leven, 300 minder dan in 2016 (-2 procent) en 6200 minder dan in 2010 (-20 procent). De trend is bemoedigend, maar het wordt stilaan zeer moeilijk om de EU-doelstelling te halen om het aantal verkeersdoden tussen 2010 en 2020 te halveren, stelt de Commissie.

Bovendien raakten volgens ramingen vorig jaar 135 000 mensen ernstig gewond in het verkeer. Vaak gaat het om kwetsbare weggebruikers zoals voetgangers, fietsers en motorrijders. De sociaaleconomische kosten – onder andere revalidatie, gezondheidszorg, materiële schade – worden geraamd op 120 miljard euro per jaar.

Verdere inspanningen

De Commissie concludeert dat verdere inspanning nodig is om de Europese wegen veiliger te maken. Hoewel de dagelijkse handhaving en bewustmaking voor het grootste deel in handen zijn van de nationale en lokale overheden, werkt het EU-orgaan aan een reeks maatregelen om verdere vooruitgang te boeken.

Zo is de Commissie bezig met een nieuw verkeersveiligheidskader voor de periode 2020-2030. De Europese regels inzake de veiligheid van voertuigen en het veiligheidsbeheer van infrastructuur worden herzien en er wordt ook ingezet op een veilige transitie naar coöperatieve, slimme en autonome voertuigen. De concrete maatregelen worden nog dit voorjaar bekend gemaakt.

Beste cijfers

Met gemiddeld 49 verkeersdoden per miljoen inwoners, waren de Europese wegen in 2017 nog steeds veruit de veiligste ter wereld, stelt de Commissie. De beste cijfers in de EU haalden Zweden (25 doden per miljoen inwoners), het Verenigd Koninkrijk (27), Nederland (31) en Denemarken (32).

Het aantal verkeersdoden nam in Nederland niet af in de periode 2016-2017. Een afname is wel te zien in vergelijking met 2010. Toen vielen er 32 doden per miljoen inwoners.

De grootste daling van het aantal verkeersdoden in vergelijking met 2016 werd genoteerd in Estland en Slovenië, met respectievelijk -32 procent en -20 procent. Bovendien zijn de verschillen tussen de lidstaten in 2017 kleiner geworden. Enkel in Roemenië en Bulgarije vielen er nog meer dan 80 verkeersdoden per miljoen inwoners.

Bekijk meer cijfers op de website van de Europese Unie.

Auteur: Jan Pieter Rottier

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.