EU: standaard extra rijhulpsystemen in nieuwe auto’s

Alle nieuwe automodellen moeten in de toekomst verplicht worden uitgerust met tal van geavanceerde veiligheidsvoorzieningen als het aan de Europese Commissie (EC) ligt. Toepassingen als noodremsystemen, een alcoholslot en een slimme assistent om in de rijstrook te blijven, zouden dan standaard worden ingebouwd. De prijzen voor auto’s zullen niet of nauwelijks stijgen door de toevoeging van de snufjes, verwacht de EC.

Het zijn niet de enige aangekondigde maatregelen. Vrachtwagens moeten systemen krijgen die chauffeurs attenderen op voetgangers en fietsers. Bovendien gaat Brussel lidstaten helpen om te analyseren in welke gevaarlijke wegen geld moet worden gestoken om ze veiliger te maken. De maatregelen zouden tot 2030 tot 10.500 levens redden en bijna 60.000 zwaargewonden voorkomen.

De Commissie bezig met een nieuw verkeersveiligheidskader voor de periode 2020-2030. De Europese regels inzake de veiligheid van voertuigen en het veiligheidsbeheer van infrastructuur worden herzien en er wordt ook ingezet op een veilige transitie naar coöperatieve, slimme en autonome voertuigen. Onlangs werd bekend dat de EC Europa marktleider in autonoom vervoer wil laten worden.

De Europese Adviesraad voor Transportveiligheid (ETSC) verwelkomt de voorstellen en denkt dat er zelfs 25.000 doden kunnen worden voorkomen. De lidstaten en het Europees Parlement moeten zich nog over de plannen buigen. Na goedkeuring worden ze drie jaar later van kracht.

ANP/Redactie VERKEERSNET

Auteur: ANP

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

EU: standaard extra rijhulpsystemen in nieuwe auto's - VerkeersNet

EU: standaard extra rijhulpsystemen in nieuwe auto’s

Alle nieuwe automodellen moeten in de toekomst verplicht worden uitgerust met tal van geavanceerde veiligheidsvoorzieningen als het aan de Europese Commissie (EC) ligt. Toepassingen als noodremsystemen, een alcoholslot en een slimme assistent om in de rijstrook te blijven, zouden dan standaard worden ingebouwd. De prijzen voor auto’s zullen niet of nauwelijks stijgen door de toevoeging van de snufjes, verwacht de EC.

Het zijn niet de enige aangekondigde maatregelen. Vrachtwagens moeten systemen krijgen die chauffeurs attenderen op voetgangers en fietsers. Bovendien gaat Brussel lidstaten helpen om te analyseren in welke gevaarlijke wegen geld moet worden gestoken om ze veiliger te maken. De maatregelen zouden tot 2030 tot 10.500 levens redden en bijna 60.000 zwaargewonden voorkomen.

De Commissie bezig met een nieuw verkeersveiligheidskader voor de periode 2020-2030. De Europese regels inzake de veiligheid van voertuigen en het veiligheidsbeheer van infrastructuur worden herzien en er wordt ook ingezet op een veilige transitie naar coöperatieve, slimme en autonome voertuigen. Onlangs werd bekend dat de EC Europa marktleider in autonoom vervoer wil laten worden.

De Europese Adviesraad voor Transportveiligheid (ETSC) verwelkomt de voorstellen en denkt dat er zelfs 25.000 doden kunnen worden voorkomen. De lidstaten en het Europees Parlement moeten zich nog over de plannen buigen. Na goedkeuring worden ze drie jaar later van kracht.

ANP/Redactie VERKEERSNET

Auteur: ANP

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.