Verkeersveiligheidsprijs niet uitgereikt: cijfers zijn te slecht

De verkeersveiligheid in de Europese Unie verbetert maar niet. Dat blijkt uit een nieuw rapport van de Europese Raad voor Verkeersveiligheid (ETSC). Daarom reikt de raad voor het eerst in twaalf jaar geen prijs uit aan het land dat de meeste vooruitgang boekt.

Afgelopen vier jaar stagneerde de verkeersveiligheidscijfers in de Europese Unie, zo staat in Road Safety Performance Index (PIN). Voor veranderingen zijn volgens de ETSC harde maatregelen en substantiële investeringen nodig, net als stevige politieke wil. Alleen zo kan het aantal verkeersdoden zakken – 500 per week volgens de raad.

Alles op alles

“Zouden iedere week twee passagiersvliegtuigen uit de lucht vallen, dan zouden maatschappij en politiek alles op alles zetten om hier iets tegen te doen”, zegt Antonio Avenoso, directeur van de raad in een verklaring. “De vliegtuigsector heeft gelukkig flinke verbeteringen doorgevoerd de afgelopen vijftig jaar. Om de verkeersveiligheid te verbeteren, hebben we eenzelfde aanpak nodig.”

25.250 mensen overleden afgelopen jaar in Europa onderweg, staat in het rapport. Dat cijfer daalt wel – zo’n 3 procent sinds 2013. Maar het is niet genoeg. In 2020 wil de EU het aantal doden gehalveerd hebben ten opzichte van 2010; in 2050 moet het aantal zelfs 0 zijn. En dat gaat niet lukken zo.

Moeilijk

Een jaarlijkse afname van zo’n 7 procent tussen 2010 en 2020 was nodig geweest om het eerste doel te halen. Wil dat toch nog lukken, dan moet het aantal bijna 15 procent per jaar afnemen vanaf nu. Maar het ziet eruit dat dat moeilijk wordt, stelt de ETSC.

Alleen Estland en Griekenland lijken het, zoals het er nu uitziet, te kunnen halen. De verkeersveiligheidsraad is zo teleurgesteld dat het dit jaar geen award uitreikt aan het land dat de meeste vooruitgang boekt en leiderschap toont. Het is voor het eerst in twaalf jaar dat dat gebeurt.

Toename

In 22 van 32 onderzochte landen daalde het aantal verkeersdoden, staat verder in het onderzoek. De beste resultaten werden behaald door Estland (-32 procent), Luxemburg (-22 procent), Noorwegen (-21 procent) en Slovenië (-20 procent). De cijfers bleven gelijk in Slowakije en Litouwen, en namen toe in de overige acht landen.

Over één ontwikkeling is de raad wel enthousiast: het pakket met veiligheidseisen dat de Europese Commissie onlangs aankondigde. Deze eisen aan onder andere veiligheid van de weg en de auto moeten het aantal verkeersdoden met meer dan 2000 doen dalen aan het eind van 2020. Maar, stelt de ETSC, lidstaten en het Europees Parlement moeten nog instemmen met de voorstellen. En bovendien moeten de lidstaten ook zelf met maatregelen over de brug komen.

Auteur: Jan Pieter Rottier

Jan Pieter Rottier is redacteur van VerkeersNet.nl. Hij schrijft ook regelmatig voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.