Randen ZOAB. FOTO Rijkswaterstaat

Veel bermovergangen zijn abrupt; Rijkswaterstaat onderzoekt oplossingen

Rijkswaterstaat test vier nieuwe soorten bermovergangen op de A58 ter hoogte van Etten-Leur. De innovaties moeten ervoor zorgen dat weggebruikers die in de berm terechtkomen, weer veilig en schadevrij de weg op kunnen. Veel overgangen zijn abrupt, waardoor terugsturen lastig is.

Op de meeste Nederlandse snelwegen ligt zeer open asfaltbeton (zoab). Dit heeft verschillende voordelen: minder verkeersgeluid en minder spat- en stuifwater tijdens regen. Maar een nadeel kan zijn dat zoab abrupt overgaat in de zij- en middenberm. Dit maakt het voor een automobilist die van de weg raakt, lastig om weer terug te komen.

Niet eenvoudig

Een meer geleidelijke overgang is echter technisch niet eenvoudig te realiseren, stelt Rijkswaterstaat. Dat heeft onder meer te maken met ruimtegebrek, grenzen aan de hoeveelheid geluid dat verkeer op een weg mag produceren en beperkingen bij asfalteermachines.

Rijkswaterstaat heeft vorig jaar marktpartijen uitgedaagd om innovatieve ideeën te ontwikkelen voor een veilige (tweelaags) zoab-randconstructie. De winnende ideeën moeten weggebruikers die in de berm terechtkomen in staat stellen om veilig en schadevrij weer de weg op te sturen. Rijkswaterstaat zocht specifiek een oplossing die toepasbaar is bij zowel de aanleg van nieuwe wegen als voor aanleg op een bestaande traject bij onderhoud.

Proefvakken

De vraag leverde tien inzendingen op waaruit vier winnende ontwerpen zijn gekozen: de combinatie Freesmij/Esha Infra Solutions, BAM, Heijmans en KWS Infra. Deze partijen mochten afgelopen weekend hun oplossing aan een praktijktest onderwerpen. Dat deden ze op een proefvakken van 300 meter op de A58 tussen Etten-Leur-West en Etten-Leur in de richting van Breda. De resultaten worden vergeleken met een gelijktijdig aangelegd standaard tweelaags zoab-constructie in een referentievak.

15 juli test TNO de nieuwe randen. Onderzoekers kijken naar gedrag van een voertuig bij het af- en weer terugrijden op de weg. Ook beoordelen ze de belastbaarheid van de randen en noteren ze het vermogen om water af te voeren. De innovaties die de tests doorstaan, komen in aanmerking voor een plaats op de lijst van gevalideerde producten van Rijkswaterstaat. Dan kunnen ze in de praktijk worden toegepast.

Onderwerpen: , ,

Auteur: Jan Pieter Rottier

Jan Pieter Rottier is redacteur van VERKEERSNET.nl. Hij schrijft ook regelmatig voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.