Als proef liet ProRail een spoorwegovergang in Baarn geel schilderen. FOTO ProRail

ProRail verft overwegen geel om veiligheid te verhogen

ProRail gaat een aantal overwegen geel verven om de veiligheid te vergroten. Een proef in Baarn toonde aan dat een gele overweg het veiligheidsgevoel verbetert en dat weggebruikers alerter oversteken. De spoorbeheerder breidt het experiment daarom uit.

De aangepaste situatie bestaat uit een gele markering van het gebied tussen de spoorbomen waar de trein passeert en weggebruikers geraakt kunnen worden. De gedeelten waar in geval van nood veilig gewacht kan worden door voetgangers en fietsers, krijgen geen gele markering. Op de overweg zijn ook reflectoren aangebracht die licht geven in het donker om de belijning te accentueren.

Onderzoek

ProRail gaf TNO de opdracht om het effect van de aangepaste markering op een pilotlocatie in Baarn te onderzoeken. Daarbij werden zichtmetingen gedaan en een enquête gehouden. Uit de zichtmetingen blijkt dat het  gele vlak de afstand waarop het hele baanvlak te zien is en de zichtbaarheid bij daglicht aanzienlijk heeft vergroot.

Bij duisternis valt de overweg zelfs meer op. Deelnemers geven daarnaast aan dat ze de lengte van de overweg beter in kunnen schatten met de gele markering. Dat betekent dat de overweg met de aangepaste markering beter te zien is. Dit kan volgens ProRail voorkomen dat weggebruikers zich niet bewust zijn dat ze een overweg naderen, waardoor ze onbedoeld onveilig gedrag vertonen.

De overgang is niet te glad voor motorrijders – een woordvoerder van ProRail heeft in ieder geval geen signalen van problemen ontvangen in de testperiode. Die angst hebben motorrijders over het algemeen bij zebrapaden. Vanwege mogelijke gladheid mijden ze die liever.

Incidenten op overwegen

Een overweg is volgens ProRail de plek waar de meeste verstoringen van de treindienst worden veroorzaakt. In tachtig procent van de gevallen wordt het als toegang gebruikt door spoorlopers en mensen die suïcide willen plegen. Daarnaast zijn spoorwegovergangen steeds meer een obstakel om de treinfrequentie en de baanvaksnelheid te verhogen. Het zogenaamde ‘Spoorboekloos rijden’ is volgens de spoorbeheerder bijna onmogelijk op trajecten waar veel overwegen liggen.

ProRail testte het afgelopen jaar met succes een aantal innovaties zoals de overweghulp voor ouderen en slimme (flits)camera’s om het aantal slachtoffers verder terug te dringen.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is adjunct-hoofdredacteur van de ProMedia-vakbladen en is redacteur bij de titel SpoorPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.