Een afbeelding van een gevleugeld zebrapad. FOTO Agentschap Weg en Verkeer

Extra lange zebrapaden moeten dodehoekongevallen voorkomen

Een afbeelding van een gevleugeld zebrapad. FOTO Agentschap Weg en Verkeer

In de Belgische steden Melle en Brugge voert de Vlaamse overheid proeven uit met zogenoemde gevleugelde zebrapaden. Deze extra lange zebrapaden moeten ervoor zorgen dat bestuurders eerder stoppen. Zo hebben ze beter overzicht op de voetgangers die het zebrapad naderen of oversteken. Vooral dodehoekongevallen met vrachtwagens moeten hiermee voorkomen worden.

Een gewoon zebrapad is minimaal drie meter lang, een gevleugeld zebrapad is tegen de rijrichting in verlengd tot acht á negen meter. Doel is dat bestuurders eerder zullen stoppen en zo beter overzicht hebben op de voetgangers die het zebrapad naderen of oversteken. Om te voorkomen dat voetgangers alsnog vlak voor de witte strepen oversteken, komen er speciale beugels bij het zebrapad. Die moeten ervoor zorgen dat overstekers echt alleen het middelste deel (drie à vier meter) gebruiken.

De speciale zebrapaden moeten vooral dodehoekongevallen voorkomen. Vrachtwagenchauffeurs kunnen vaak slecht zien of een zebrapad vrij is en of het dus veilig is om door te rijden. Vooral bij schoolomgevingen is dit gevaarlijk, stelt de Vlaamse overheid. Sluiten schoolkinderen aan bij een groep die al aan het oversteken is, dan hebben vrachtwagenchauffeurs dit door de dodehoek aan de voorkant van hun truck vaak niet goed door.

Dodehoekongevallen

Dit was precies wat er vorig jaar februari gebeurde in Sint-Andries bij Brugge. Zo rond 8.30 stopte een vrachtwagen voor een zebrapad bij het Sint-Lodewijkscollege om een groep volwassenen en kinderen te laten oversteken, beschrijft de Vlaamse krant Het Nieuwsblad. Achteraan de groep stond een jongetje van 6 naast zijn fiets. De chauffeur merkte hem niet op. Het jongetje belandde onder de wielen en werd even meegesleurd.

Er gebeuren jaarlijks gemiddeld vijftig dodehoekongevallen waarbij fietsers of voetgangers in aanraking komen met een vrachtwagen, schat Vias Institute, dat in België onderzoek doet naar verkeersveiligheid. Het zijn oudere cijfers gebaseerd op ruwe schattingen, legt woordvoerder Stef Willems uit. Hij vertelt dat er in de toekomst gegevens beschikbaar komen. “Op ongevalsformulieren stond nooit het vakje ‘dodehoek-ongeval’. Dus om een schatting te maken, moesten we meerdere parameters met elkaar kruisen. Maar inmiddels staat het vakje op het formulier.”

Uit nieuw onderzoek van Vias blijkt dat in België elke dag tien verkeersongevallen gebeuren waarbij een kind jonger dan 15 jaar gewond raakte of overleed. De ongevallen met kinderen komen voornamelijk voor tijdens de aanvang en het einde van de schooluren. In bijna de helft van de ongevallen verplaatste het kind zich met de fiets of te voet. Tussen 11 en 14 jaar is het aantal slachtoffers het grootst.

Willems zegt “positief” te staan tegenover de pilots. Het is volgens hem een “eenvoudige oplossing”, maar hij hoopt dat het in de praktijk goed werkt.

Uitbreiden

De pilots worden uitgevoerd door het Agentschap Weg en Verkeer, de verantwoordelijk wegbeheerder, en vinden plaats in Melle en Brugge. In de eerste plaats gaat het om een zebrapad op de N465 tussen Kapellendries en Kerkwegel, nabij de Sint-Vincentiusschool. Deze oversteekplaats heeft geen middenberm. Die in Brugge heeft dat wel. Dit zebrapad is te vinden op de N36, ten westen van de Diksmuidse Heerweg en nabij de Basisschool Zandstraat.

Om het effect van de gevleugelde zebrapaden te analyseren wordt er een voor- en nastudie uitgevoerd op basis van gedragsobservatie aan de hand van camerabeelden. Hiermee wordt onderzocht hoe bestuurders van voertuigen zich gedragen en hoe de voetgangers reageren op deze maatregel. Bestuurders moeten immers wel precies voor de strepen stoppen en voetgangers moeten niet alsnog vlak voor het wachtende verkeer gaan oversteken. Als blijkt dat met dit proefproject onveilige situaties en dodehoekongevallen voorkomen worden, breidt het ministerie het aantal gevleugelde zebrapaden verder uit.

Auteur: Jan Pieter Rottier

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Extra lange zebrapaden moeten dodehoekongevallen voorkomen - VerkeersNet
Een afbeelding van een gevleugeld zebrapad. FOTO Agentschap Weg en Verkeer

Extra lange zebrapaden moeten dodehoekongevallen voorkomen

Een afbeelding van een gevleugeld zebrapad. FOTO Agentschap Weg en Verkeer

In de Belgische steden Melle en Brugge voert de Vlaamse overheid proeven uit met zogenoemde gevleugelde zebrapaden. Deze extra lange zebrapaden moeten ervoor zorgen dat bestuurders eerder stoppen. Zo hebben ze beter overzicht op de voetgangers die het zebrapad naderen of oversteken. Vooral dodehoekongevallen met vrachtwagens moeten hiermee voorkomen worden.

Een gewoon zebrapad is minimaal drie meter lang, een gevleugeld zebrapad is tegen de rijrichting in verlengd tot acht á negen meter. Doel is dat bestuurders eerder zullen stoppen en zo beter overzicht hebben op de voetgangers die het zebrapad naderen of oversteken. Om te voorkomen dat voetgangers alsnog vlak voor de witte strepen oversteken, komen er speciale beugels bij het zebrapad. Die moeten ervoor zorgen dat overstekers echt alleen het middelste deel (drie à vier meter) gebruiken.

De speciale zebrapaden moeten vooral dodehoekongevallen voorkomen. Vrachtwagenchauffeurs kunnen vaak slecht zien of een zebrapad vrij is en of het dus veilig is om door te rijden. Vooral bij schoolomgevingen is dit gevaarlijk, stelt de Vlaamse overheid. Sluiten schoolkinderen aan bij een groep die al aan het oversteken is, dan hebben vrachtwagenchauffeurs dit door de dodehoek aan de voorkant van hun truck vaak niet goed door.

Dodehoekongevallen

Dit was precies wat er vorig jaar februari gebeurde in Sint-Andries bij Brugge. Zo rond 8.30 stopte een vrachtwagen voor een zebrapad bij het Sint-Lodewijkscollege om een groep volwassenen en kinderen te laten oversteken, beschrijft de Vlaamse krant Het Nieuwsblad. Achteraan de groep stond een jongetje van 6 naast zijn fiets. De chauffeur merkte hem niet op. Het jongetje belandde onder de wielen en werd even meegesleurd.

Er gebeuren jaarlijks gemiddeld vijftig dodehoekongevallen waarbij fietsers of voetgangers in aanraking komen met een vrachtwagen, schat Vias Institute, dat in België onderzoek doet naar verkeersveiligheid. Het zijn oudere cijfers gebaseerd op ruwe schattingen, legt woordvoerder Stef Willems uit. Hij vertelt dat er in de toekomst gegevens beschikbaar komen. “Op ongevalsformulieren stond nooit het vakje ‘dodehoek-ongeval’. Dus om een schatting te maken, moesten we meerdere parameters met elkaar kruisen. Maar inmiddels staat het vakje op het formulier.”

Uit nieuw onderzoek van Vias blijkt dat in België elke dag tien verkeersongevallen gebeuren waarbij een kind jonger dan 15 jaar gewond raakte of overleed. De ongevallen met kinderen komen voornamelijk voor tijdens de aanvang en het einde van de schooluren. In bijna de helft van de ongevallen verplaatste het kind zich met de fiets of te voet. Tussen 11 en 14 jaar is het aantal slachtoffers het grootst.

Willems zegt “positief” te staan tegenover de pilots. Het is volgens hem een “eenvoudige oplossing”, maar hij hoopt dat het in de praktijk goed werkt.

Uitbreiden

De pilots worden uitgevoerd door het Agentschap Weg en Verkeer, de verantwoordelijk wegbeheerder, en vinden plaats in Melle en Brugge. In de eerste plaats gaat het om een zebrapad op de N465 tussen Kapellendries en Kerkwegel, nabij de Sint-Vincentiusschool. Deze oversteekplaats heeft geen middenberm. Die in Brugge heeft dat wel. Dit zebrapad is te vinden op de N36, ten westen van de Diksmuidse Heerweg en nabij de Basisschool Zandstraat.

Om het effect van de gevleugelde zebrapaden te analyseren wordt er een voor- en nastudie uitgevoerd op basis van gedragsobservatie aan de hand van camerabeelden. Hiermee wordt onderzocht hoe bestuurders van voertuigen zich gedragen en hoe de voetgangers reageren op deze maatregel. Bestuurders moeten immers wel precies voor de strepen stoppen en voetgangers moeten niet alsnog vlak voor het wachtende verkeer gaan oversteken. Als blijkt dat met dit proefproject onveilige situaties en dodehoekongevallen voorkomen worden, breidt het ministerie het aantal gevleugelde zebrapaden verder uit.

Auteur: Jan Pieter Rottier

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.