Kwart van drugsgebruikende jongeren vindt rijden onder invloed prima

27 procent van de drugsgebruikende jongeren wil onder invloed auto blijven rijden. Dat blijkt uit onderzoek van TeamAlert onder 364 jongeren die met drugs op rijden. De organisatie, die zich bezighoudt met jongeren en risicogedrag, pleit voor meer onderzoek, handhaving en bewustwordingscampagnes.

De groep die wil blijven autorijden, bestaat vooral uit jongeren die frequent drugs gebruiken, ziet TeamAlert. Rijden ze onder invloed van drugs, dan is dat volgens de organisatie voornamelijk op de terugweg van een festival, na het uitgaan of wanneer ze bij vrienden zijn geweest.

De groep die niet wil stoppen, staat daar op zich wel open voor. Bijvoorbeeld wanneer er betere alternatieven voor vervoer naar huis zouden zijn, hun vrienden drugs in het verkeer niet meer zouden accepteren of er een grotere kans is om gepakt te worden. Desalniettemin blijft er nog een (kleine) groep over die aangeeft geen enkele reden te zien om te stoppen.

Sociale norm

20 procent van de jongeren die onder invloed rijdt van drugs, geeft aan te willen minderen. 53 procent wil ermee stoppen. Van deze groep geeft 80 procent aan te weten hoe ze dat gaan doen. Maar een voornemen hebben betekent overigens niet altijd stoppen, benadrukken de onderzoekers.

Directeur-bestuurder Henk Schravemade in een toelichting: “Er is meer dan een intentie nodig. Hiervoor moet minimaal de sociale norm omtrent drugsgebruik in het verkeer veranderen. Dit doet we door voorlichting aan deze jongeren te geven middels interventies en campagnes. Ook goede handhaving is hierbij belangrijk. Hoe vaker jongeren met drugs op aan het verkeer deelnemen, hoe lager de intentie is om te stoppen met drugs. Zo vroeg mogelijk beginnen met interventies en voorlichting is om deze reden belangrijk.”

Auteur: Jan Pieter Rottier

Jan Pieter Rottier is redacteur van VERKEERSNET.nl. Hij schrijft ook regelmatig voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.