Een Stint voor kinderen. Foto: Stint

Eerste onderzoek: Stint kan plotseling versnellen

Bij de Stint kan de bekabeling verstoord raken en kan de gashendel afbreken. Hierdoor kan het voertuig plotseling versnellen tot de maximumsnelheid. De handrem is niet krachtig genoeg hem op volle snelheid te laten stoppen. En de contactsleutel zit op een onlogische plek, waardoor die in een panieksituatie niet om te draaien is.

Politie, de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) en het Nederlands Forensisch Instituut (NFI) zijn kritisch op de Stint in hun eerste bevindingen van het verkennend technisch onderzoek naar het dodelijke ongeval op het spoor in Oss vorige week.

Door nog onbekende oorzaak reed een elektrische bakfiets door een gesloten spoorboom en kwam het in botsing met een trein. Vier kinderen kwamen om het leven. Een vijfde kind en de medewerkster van de kinderopvang die het voertuig bestuurde, raakten zwaargewond.

Om verder onderzoek niet dwars te zitten, hebben de partijen besloten om het wrak van de Stint zo lang mogelijk ongemoeid te laten. Daarom hebben ze testen gedaan met enkele andere Stints. De eerste bevindingen van het onderzoek zijn bekend gemaakt en zijn voor minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) reden om de voertuigen per direct te verbieden op de openbare weg.

Hitte

De bekabeling van de Stint is dik en er komt 16 ampère – wat veel blijkt – door de behuizing waar de kabels inzitten, ondervonden de onderzoekers. Dit veroorzaakt volgens hen hitte die niet goed weg kan. Dat kan mogelijk tot problemen leiden, onder meer het losraken van 0-stroomkabel.

Het rapport: “Die is vast gesoldeerd, maar het smeltpunt van normale soldeer is 72 graden terwijl de elektromotor van de Stint is beveiligd op 82 graden. De fabrikant van de Stint gaf aan dat hij ervan uit gaat dat er soldeer is gebruikt die een hoger smeltpunt heeft. Dat wordt nu uitgezocht en met documenten onderbouwd.”

Raakt die 0-stroomkabel los, breekt ‘ie, of verliest ‘ie anderszins contact, dan kan het volgens de onderzoekers gebeuren dat de Stint plotseling versnelt tot de hoogst ingestelde snelheid: 17,2 kilometer per uur. Tempo minderen met de gashendel kan dan niet meer. Bovendien kan de gasveer afbreken. Of dat als gevolg hiervan of los hiervan is, is overigens niet duidelijk. De bestuurder kan nog ingrijpen met de handrem, maar gebleken is dat die niet krachtig genoeg om de Stint dan te laten stoppen.

Panieksituatie

Ook draaien aan de contactsleutel is geen optie, blijkt uit de bevindingen. Het rapport: “Dit is in een panieksituatie geen natuurlijke handeling. De contactsleutel zit aan de linkerkant van de Stint, waar ook de handrem zit. In een panieksituatie is het onnatuurlijk om de rem los te laten om het contact te verbreken; terwijl het contact (links) verbreken met de rechterhand niet gemakkelijk lijkt.”

De onderzoekers hebben hun bevindingen gedeeld met de fabrikant van de Stint. Die gaf aan nog geen aanleiding te zien voor een terugroepactie. De fabrikant heeft tot uiterlijk 2 oktober om een nadere onderbouwing te leveren. De onderzoekers zetten hun onderzoek voort.

UPDATE 5 OKTOBER: Over het smeltpunt van de soldeer heerst onduidelijkheid, erkent de ILT naar aanleiding van vragen van deze site. Bij VerkeersNet, en naar nu blijkt ook bij de ILT, zijn opmerkingen binnengekomen dat normale soldeer pas smelt bij plusminus 180 graden. De ILT neemt dit mee in verder onderzoek, stelt een woordvoerder.

Hij benadrukt dat het smelten niet de enige reden is dat de 0-stroomkabel los kan schieten of verstoord kan raken. Problemen met die kabel zorgen er volgens het rapport voor dat de Stint plotseling kan versnellen. Minister Van Nieuwenhuizen benadrukte vrijdag dat haar besluit om de Stint voorlopig niet meer toe te laten op de weg “zorgvuldig” is genomen.

Onderwerpen: , , ,

Auteur: Jan Pieter Rottier

Jan Pieter Rottier is redacteur van VERKEERSNET.nl. Hij schrijft ook regelmatig voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

11 reacties op “Eerste onderzoek: Stint kan plotseling versnellen”

Gerben Hoeksma|05.10.18|19:59

Die temperaturen van 72 en 82 graden, zijn dat niet gewoon draadisolatie-temperaturen?

Gerben Hoeksma|05.10.18|19:57

xxx

Gerben Hoeksma|05.10.18|19:56

Dit is een test

Gerben Hoeksma|05.10.18|19:54

De temperaturen van 82 graden en 72 graden lijken meer op de isolatietemperatuur van de bedrading dan op tin smelttemperaturen. Als dat zo is, is de enige eis dat de kerntemperatuur van de bedrading niet boven 82 c.q.72 graden komt.

Gerben Hoeksma|05.10.18|18:35

Iedereen heeft er maar over dat de remmen niet sterk genoeg zijn. De remmen zijn bedoeld om de massa van de stint en haar belading af te remmen, niet om 1200 Watt extra remvermogen te leveren. De meest safe optie is een ontwerp waarbij op hol slaan niet of met een zeer lage waarschijnlijkheid kan voorkomen. Hoe waarschijnlijk het afbreken van de 0-kabel in de praktijk is weet ik niet. Bij veel keuringen wordt degelijk aangebrachte bedrading als onfeilbaar beschouwd.

Jan Pieter Rottier|05.10.18|10:57

Bedankt voor de vele reacties! Zie de update onderaan het artikel.

Eric Verhulst|05.10.18|00:01

Behalve de stroom onderbreken, is er weinig aan te doen, ten minste als men zo’n situaties niet in het oog houdt. Fundamenteler is de vraag of men een ontwerp die voorzien is voor een 100-tal kg last zomaar kan hergebruiken voor een last van een 500 kg. De motor wordt dan zwaar belast, zowel als de batterij. temperaturen lopen op maar vooral kunnen de remmen dit aan?

Eric Verhulst|05.10.18|00:00

Soldeer smelt pas vanaf een 200-tal °C. 70°C is wel de temperatuur waarop de elektronika het kan gaan begeven. Het lijkt mij waarschijnlijker dat de motor controller (de software die erin zit) op “hol” is geslagen. Om een of andere reden geeft die een maximaal uitgangssignaal (bv. omdat ie te warm werd of omwille van een software fout of omwille van een hoge back-EMF van de motor). Dit kan bv. bij elektrisch afremmen en de batterij is teveel geladen.

Remko Zeven|04.10.18|16:16

Melanie Schultz van Haegen heeft sowieso iets uit te leggen in verband met het naast zich neerleggen van twee adviezen van erkende instanties die beide (rijopleiding en technische aspecten voertuig)rechtstreeks verband houden met het afschuwelijke ongeval in Oss. In geval er aantoonbaar technische mankementen in het concept van de Stint kunnen worden aangetoond, zal zij strafrechtelijk vervolgd dienen te worden.

Gerben Hoeksma|03.10.18|12:20

Eerlijk gezegd lijkt een dikke gesoldeerde kabel en/of behuizing mij nogal onwaarschijnlijk.
En soldeertin smelt bij 315 C (loodhoudend) of 360 C (loodvrij). Het solderen aan een dikke behuizing (die dan ook nog eens van koper moet zijn) gaat vrijwel niet. Wel kabeloog krimpen en dan schroeven. Temperatuur 82 C voor motortemperatuur is extreem laag. Standaardwaardes zijn 120 C (klasse B) tot 155 C (klasse F)>

Jan Domein|03.10.18|10:20

“Het smeltpunt van normale soldeer is 72 graden” !? Bedoelt men misschien 172 of zelfs 272 °C? Dat verandert het verhaal nogal.

Dat de bekabeling dik is lijkt mij alleen maar aan te bevelen, zeker als er veel stroom doorheen gaat. Maar “er komt 16 ampère door de behuizing”, wat betekent dat?!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.