Een hoverboard. FOTO NVWA

NVWA: 30 hoverboards gevaarlijk en uit de handel

Alle dertig hoverboards die de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) de afgelopen periode onderzocht, vertonen ernstige tekortkomingen. De belangrijkste tekortkoming is dat de batterij kan ontbranden als die te lang aan de oplader ligt. De betrokken fabrikanten, importeurs en distributeurs moeten de elektrische tweewielers uit de handel nemen.

In zowel binnen- als buitenland waren er meldingen van brand en/of explosies van hoverboards. De NVWA heeft naar aanleiding hiervan onderzoek gedaan naar de veiligheid van deze producten. 30 merken en typen hoverboards hield de autoriteit tegen het licht, een doorsnede van de meest gangbare hoverboards in Nederland.

Bij de onderzochte hoverboards is de belangrijkste geconstateerde tekortkoming dat het laden niet stopt als de batterij opgeladen is. Daardoor is er een grotere kans op een spontane ontbranding van de batterij. Andere geconstateerde tekortkomingen zijn: ontbrekende temperatuurbeveiliging van de batterij, onvoldoende brandwerende behuizing en de mogelijkheid van beschadiging van de isolatie van de bekabeling door scherpe, onafgewerkte delen in het hoverboard. De tekortkomingen zijn volgens de NVWA zodanig dat ze tot ernstige effecten kunnen leiden, zoals woningbrand. De kans hierop kan worden verkleind als consumenten voorzorgsmaatregelen nemen.

Waarschuwing

De NVWA adviseert consumenten die een hoverboard hebben, te letten op de algemene veiligheidswaarschuwingen en gerichte mailing over de producten van de fabrikanten en distributeurs. De NVWA zal de algemene veiligheidswaarschuwingen van deze bedrijven ook publiceren op haar website. Daarnaast adviseert de NVWA het hoverboard alleen op te laden als iemand in de buurt is en kan ingrijpen. Als het hoverboard is opgeladen, is het aan te raden om deze van de oplader los te koppelen.­

Later dit jaar publiceert de NVWA de resultaten van het onderzoek op naam. Dat is nu nog niet mogelijk omdat de NVWA aan juridische procedures gebonden is, waaronder bindende termijnen voor hoor en wederhoor. De NVWA inventariseert op dit moment of er andere producten met vergelijkbare batterijen zijn waar dezelfde problemen spelen als bij hoverboards.

Onderwerpen: ,

Auteur: Jan Pieter Rottier

Jan Pieter Rottier is redacteur van VERKEERSNET.nl. Hij schrijft ook regelmatig voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.