52 procent van de werknemers krijgt instructies voor telefoongebruik in auto

Iets meer dan de helft van de werknemers krijgt instructies van hun werkgever voor het gebruik van de smartphone tijdens het rijden in een auto van de zaak. 28 procent werkt bij een bedrijf dat hierbij hulp aanbiedt. Dat blijkt uit onderzoek Veilig Verkeer Nederland (VVN) en de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA) onder 1.000 bezitters van een leaseauto.

Op de vraag of er binnen het bedrijf regels zijn over smartphonegebruik in de auto, antwoordt 37 procent ‘nee’. 11 procent zegt het niet te weten. 52 procent vulde ‘ja’ in. Voor het merendeel van deze mensen is het verboden om tijdens het rijden handheld te bellen en om berichtjes te lezen en te schrijven achter het stuur. Handsfree bellen mogen ze over het algemeen wel.

Carkit

28 procent van de werknemers werkt bij een bedrijf dat hulp aanbiedt om een smartphone niet te hoeven gebruiken onderweg. Het gaat dan onder meer om speciale apps en een carkit, maar ook om voorlichting. 63 procent heeft dit soort hulpmiddelen niet. 9 procent weet niet of het er is.

Er is nog een lange weg te gaan, stelt VVN in een verklaring. “Het is verontrustend te zien dat uit het onderzoek onder de leaserijders blijkt dat het bij 81 procent van de bedrijven is toegestaan om handsfree te bellen”, aldus VVN-directeur Alphons Knuppel. “Bij 10 procent van de bedrijven staat de werkgever zelfs, het bij wet verboden handheld bellen toe. Ook vinden werkgevers het in ruim 10 procent van de gevallen een normale zaak dat werknemers berichten lezen en terugschrijven tijdens het rijden. Daar is nog een wereld te winnen en daarom roepen wij alle verkeersdeelnemers op om over te gaan op MONO”.

Bestrijden

VVN en VNA slaan de handen in een om afleiding door smartphone gebruik in de auto te bestrijden. “Een veiligere wereld begint bij jezelf zou ik zeggen”, stelt VNA- directeur Renate Hemerik. “En ik wil werkgevers en leaserijders dan ook oproepen om smartphone gebruik een onderwerp van gesprek te maken binnen de organisatie en met elkaar stevige en werkbare afspraken te maken.”

VVN wil graag nog een stap verder gaan en is groot voorstander om ook zo min mogelijk of helemaal geen handsfree telefoongesprekken te voeren tijdens de autorit. Hoewel dit bij wet is toegestaan, is het volgens de verkeersveiligheidsorganisatie bewezen dat niet alleen social mediagebruik tijdens verkeersdeelname, maar zeker ook een telefoongesprek zorgt voor afleiding van de rijtaak. VVN wijst op onderzoek van de SWOV waaruit blijkt dat “er jaarlijks tientallen doden en enkele honderden gewonden te betreuren zijn als als rechtstreeks gevolg van smartphonegebruik tijdens verkeersdeelname”.

Auteur: Jan Pieter Rottier

Jan Pieter Rottier is redacteur van VerkeersNet.nl. Hij schrijft ook regelmatig voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.