130 artsen in brandbrief: voer helmplicht in voor snorfietsers

Ook mensen op een snorfiets moeten verplicht een helm dragen. Daarvoor pleiten 130 artsen uit diverse Nederlandse ziekenhuizen. De artsen overhandigen dinsdag een brandbrief aan de Tweede Kamercommissie voor Infrastructuur en Waterstaat. De Tweede Kamer debatteert woensdag over maatregelen om de verkeersveiligheid te vergroten.

Bestuurders van snorfietsen met blauw nummerbord mogen nu zonder helm op het fietspad rijden. Op een brommer, met geel nummerbord, is een helm verplicht.

Artsen zien dagelijks de gevolgen van ongelukken met snorfietsen. De snorfiets zorgt volgens hen voor tientallen doden per jaar en veel (hersen)letsel. “Het verlies van hersenfuncties heeft een veel grotere impact op de verdere levens van de slachtoffers dan blijvende schade aan andere lichaamsfuncties”, stelt neuroloog Joukje van der Naalt van de Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG).

Fatale klap

Volgens de ondertekenaars van de brief is een snorfiets onveiliger dan een gewone fiets. “De wetgever suggereert nu dat dit product veilig is, maar dat is het zeker niet. Ook niet bij een snelheid van 25 km per uur. Een valpartij met de snorfiets kan altijd een fatale klap veroorzaken”, aldus internist Wouter Bierman van het UMCG.

De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid heeft al in 2012 aangeraden een helmplicht in te voeren voor snorfietsen. Nederland is volgens de artsen het enige land in Europa waar geen helmplicht geldt voor dit soort bromfietsen.

Auteur: ANP

5 reacties op “130 artsen in brandbrief: voer helmplicht in voor snorfietsers”

Robert Lammerts|13.12.18|13:09

Dit onderzoek is wat mij betreft gedaan op basis van onderbuik gevoel, er is geen deugdelijk statistisch materiaal. Hoeveel andere doden vallen er in NL buiten de snorfietsers, inderdaad veel meer. De milieu aspecten van snorfietsen zijn inmiddels aangepakt, veel nieuwere snorfietsen zijn nu elektrisch. Gelukkig gaat de minister nadenken en hopelijk een verstandige beslissing nemen. Er komen steeds meer alternatieve vervoermiddelen beschikbaar, dus de beslissing kan verregaande gevolgen hebben

Mark Hunting|12.12.18|17:18

* nu enkel gebruikt voor BROMfietsen met een snelheidsbeperking (op papier dan).

Mark Hunting|12.12.18|16:54

Helemaal eens met Lex. Nederland is het enige land met een aparte categorie voor snorfietsen. Ooit bedacht voor dames in klederdracht op een Solex, nu enkel gebruikt voor snorfietsen met een snelheidsbeperking (op papier dan). Mensen die niet willen fietsen kunnen op een bromfiets stappen. Mensen die op het FIETSpad willen rijden doen dat met de fiets.

Lex Blok|11.12.18|13:40

Er is ook bijna geen snorfiets meer in Nederland die niet harder kan dan 25 km/h. Sommige van hen kunnen, met een simpele aanpassing, zelfs net zo hard als brommers. Bovenstaande is dan ook niet verwonderlijk, als je een ongeluk maakt met 55 km/h zonder helm (want dat is nu de praktijk en dus zou het percentage snorfietsen wat nog standaard is veel meer iets zijn wat je zou moeten onderzoeken). Ik denk dat we meer moeten kijken hoe we van de categorie “brommers met een blauw kenteken” af kunnen.

marcelvanderweijden|10.12.18|19:58

Tja, met helmplicht wordt dat: “Cardiologen en andere artsen zien dagelijks de fatale gevolgen van onvoldoende lichaamsbeweging…duizenden doden per jaar door te weinig (fiets)beweging”.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.