Persconferentie Stint n.a.v. TNO-onderzoek. FOTO Nieuwspoort

Stint is onveilig volgens TNO, minister verbiedt voertuig op de weg

De Stint is onveilig. Dat blijkt uit een nieuw rapport van TNO. De onderzoeksorganisatie stelde zes veiligheidseisen op en op alle punten faalt het voertuig. Dit is voor minister Cora van Nieuwenhuizen (IenW) aanleiding om de Stint in deze vorm definitief niet meer toe te laten op de weg. Dit werd duidelijk op een persconferentie in het Haagse perscentrum Nieuwspoort.

De onderzoekers keken naar een Stint die destijds door de RDW gekeurd is en naar twee modellen. Op basis van een veiligheidsanalyse stelde de onderzoeksorganisatie zes veiligheidsdoelstellingen op. “Voldoet de Stint aan al deze voorschriften, dan is-ie veilig”, zegt onderzoeker Bastiaan Krosse. “Maar haalt hij een of meerdere aspecten niet, dan is ‘ie dat niet.” Om er later aan toe te voegen: “De conclusie van ons onderzoek is dat we het voertuig op al deze zes aspecten onvoldoende veilig achten.”

Ongewenst

Zo kan de Stint tijdens het rijden niet te allen tijde veilig tot stilstand gebracht worden. “Op dit punt faalt het voertuig”, zegt Krosse. Dat komt volgens hem onder meer doordat de remafstand van de Stint veel groter is dan is toegestaan. Een ouder model, dat een maximumsnelheid van 13 kilometer per uur heeft, moet 7,5 meter afleggen in plaats van de toegestane twee meter. Een nieuwer model, dat maximaal 17 kilometer per uur kan, legt zes meter af in plaats van drie.

Ook kan niet te allen tijde voorkomen worden dat het voertuig onverwachts accelereert – met het gevaar dat de bestuurder de controle verliest. Krosse: “De nuldraad kan los komen te zitten, met het gevaar dat het voertuig gaan accelereren. Dat is ongewenst en dus niet veilig.”

Kabels los

Evenmin is het te allen tijde mogelijk om het voertuig handmatig naar een veilige plek te duwen, zonder extra handelingen. Een belangrijk punt, benadrukt Krosse. Zou de Stint op een drukke kruising stilvallen, dan moet je hem nog snel en makkelijk weg kunnen duwen. “Staat die op de parkeerrem, dan moet je twee handelingen doen om weg te kunnen rijden. Die combinatie is niet veilig.”

Het voertuig is ook niet te allen tijde bestuurbaar. Het kan ook niet te allen tijde voorkomen worden dat de Stint onverwachts hard remt dat de bestuurder de controle verliest. Dat komt volgens Krosse omdat er kabels los kunnen komen te zitten.

Tenslotte staat het voertuig niet in de parkeerstand als de bestuurder niet aanwezig is. Volgens Krosse moet een bestuurder dit heel bewust doen en is de kans groot dat hij of zij dat vergeet – met het gevolg dat het voertuig weg kan rollen.

Straling

Krosse en zijn collega’s keken ook naar andere veiligheidsaspecten. Onder andere naar de invloed van elektromagnetische straling op de aandrijving. Krosse: “De aandrijving blijft werken, ook tijdens de elektromagnetische compatibiliteitstesten.”

Een ander aspect is de temperatuur van de motor. Hier vonden de onderzoekers “geen bijzonderheden”. De motorregelaar schakelde zichzelf bij hoge temeperatuur uit en er ontstaat geen schade aan het elektrisch systeem.

Kansen voor verbetering

Een derde punt is de constructie van de gashendel. “Die is zorgvuldig ontworpen”, zegt Krosse. “De veer heeft sneller last van vermoeiing, waardoor die kapot kan gaan. Maar dat leidt er niet niet dat je niet meer aan de hendel kunt draaien. Dit zorgt dus niet voor een ontoelaatbare situatie.”

Krosse en zijn collega’s keken ook naar kansen voor verbetering. Een goede rem onder meer, eentje die minimaal voldoet aan de reguliere toelatingseisen voor dit voertuigtype. Met het aanpassen van de elektronica kan het ongewenst acceleren eenvoudig opgelost worden. De automatische parkeerrem kan vervangen worden door een handmatig bedienbare parkeerrem. Met een stoel of zitting kan de stabiliteit van de bestuurder verbeterd worden.

Tussentijdse aanpassingen

De onderzoekers legden ook het destijds door de RDW gekeurde Stint naast twee nieuwere modellen om te kijken wat de verschillen zijn. De constructie van de stuurinrichting blijkt aangepast – een verbetering volgens Krosse. Ook is er een bedrijfsrem aangebracht – een verbetering volgens de onderzoeker, maar niet afdoende. Tenslotte is de vrijloophendel van de parkeerrem anders uitgevoerd. Een verslechtering, zeggen Krosse en zijn collega’s.

De conclusie van minister Van Nieuwenhuizen die daarop volgt, is onverbiddelijk. “Ik zie geen andere mogelijkheid dan de aanwijzing om de Stint op de weg te laten, in te trekken. Hij was geschorst, maar ik trek de toelating nu in. Het gaat niet om een kleine aanpassing. De Stint kan in zijn huidige vorm niet terug op de weg.”

Snel duidelijkheid

Ze realiseert zich dat dat een “vervelende boodschap” is voor gebruikers. “Zij hadden op iets anders gehoopt. Maar het verkeersveiligheidsargument geeft de doorslag, zeker waar het gaat om kinderen. Ik wil zo snel mogelijk duidelijkheid krijgen hoe nu verder en wat dit betekent voor vergelijkbare voertuigen.”

Ze vertelt dat ze bezig is met het opstellen van nieuwe toelatingseisen voor de Stint en vergelijkbare voertuigen, de zogenoemde bijzondere bromfietsen. Ze neemt de aanbevelingen die de SWOV en RDW onlangs deden mee. Die nieuwe eisen moeten er eind februari komen.

Donderdagochtend debatteerde de commissie Infrastructuur en Waterstaat over Verkeersveiligheid kort over de Stint. Suzanne Kröger van GroenLinks sprak over ‘falend toetsingskader’ en ‘falend toezicht’. VVD’er Remco Dijkstra gaf toe dat er veel fout is gegaan. Hij noemt de situatie ‘triest’: “Dit is niet goed, we moeten hier lessen van leren en we moeten dit in de toekomst anders doen. Daar zijn we allemaal van doordongen.” De situatie rond de Stint wordt waarschijnlijk begin 2019 uitgebreider behandeld in de Tweede Kamer.

Naast dit TNO-onderzoek en die van de SWOV en RDW lopen er nog meer onderzoeken. Zo doen de politie en het Nederlands Forensisch Instituut onderzoek naar de aard en omstandigheden van het ongeval in Oss. De Onderzoeksraad voor Veiligheid doet onderzoek naar de wijze waarop voertuigen zoals de Stint worden toegelaten op de openbare weg. En de ILT, het Agentschap Telecom, NS en ProRail bekijken de wisselwerking tussen de Stint en het spoor.

Lees ook: Minister: Stint tussentijds aangepast, toelatingsproces onder de loep
Lees ook: Dilemma’s bij aanscherpen toelatingseisen voertuigen zoals de Stint
Lees ook: Eerste onderzoek: Stint kan plotseling versnellen

Auteur: Jan Pieter Rottier

3 reacties op “Stint is onveilig volgens TNO, minister verbiedt voertuig op de weg”

Martin Kroon|13.12.18|19:23

Als dat ongeval niet op het spoor was gebeurd? Als het een Toyota was geweest, had het ministerie volstaan met terugroepacties. Sjoemeldiesels rijden nog rond. D.i. inconsequent met ongelijkheid in regelgeving en handhaving. Onze snelle auto’s zijn q.q. onveilig, en voor fietsers dodelijk. Met waanzinnig hoge motorvermogens mag elke puber met B op pad, gevaarlijker dan Stints. Wel limieten verhogen tot 130 km/u. Het Nieuwe Rijden, de veiligste rijstijl en 130 verlagen? Ontbreken in de VV-nota!

Remko Zeven|13.12.18|15:41

De ogenschijnlijke stilte in de reactierubriek (tot nu toe) verbaast me. Alsof het allemaal maar normaal is, een soort van business as usual en we weer overgaan tot de orde van de dag. Dit moet linksom of rechtsom een juridisch staartje krijgen !

Remko Zeven|13.12.18|13:10

Zoals een aantal weken al eerder door mij opgemerkt : Dit betekent dat de VVD minister Schultz Haegen, die destijds in al haar lichtvaardigheid het groene licht gaf voor dit voertuig, daarbij twee adviezen in de wind slaand, hiervoor ter verantwoording dient te worden geroepen en misschien zelfs dient te worden aangeklaagd : dit heeft mensenlevens gekost.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Stint is onveilig volgens TNO, minister verbiedt voertuig op de weg - VerkeersNet
Persconferentie Stint n.a.v. TNO-onderzoek. FOTO Nieuwspoort

Stint is onveilig volgens TNO, minister verbiedt voertuig op de weg

De Stint is onveilig. Dat blijkt uit een nieuw rapport van TNO. De onderzoeksorganisatie stelde zes veiligheidseisen op en op alle punten faalt het voertuig. Dit is voor minister Cora van Nieuwenhuizen (IenW) aanleiding om de Stint in deze vorm definitief niet meer toe te laten op de weg. Dit werd duidelijk op een persconferentie in het Haagse perscentrum Nieuwspoort.

De onderzoekers keken naar een Stint die destijds door de RDW gekeurd is en naar twee modellen. Op basis van een veiligheidsanalyse stelde de onderzoeksorganisatie zes veiligheidsdoelstellingen op. “Voldoet de Stint aan al deze voorschriften, dan is-ie veilig”, zegt onderzoeker Bastiaan Krosse. “Maar haalt hij een of meerdere aspecten niet, dan is ‘ie dat niet.” Om er later aan toe te voegen: “De conclusie van ons onderzoek is dat we het voertuig op al deze zes aspecten onvoldoende veilig achten.”

Ongewenst

Zo kan de Stint tijdens het rijden niet te allen tijde veilig tot stilstand gebracht worden. “Op dit punt faalt het voertuig”, zegt Krosse. Dat komt volgens hem onder meer doordat de remafstand van de Stint veel groter is dan is toegestaan. Een ouder model, dat een maximumsnelheid van 13 kilometer per uur heeft, moet 7,5 meter afleggen in plaats van de toegestane twee meter. Een nieuwer model, dat maximaal 17 kilometer per uur kan, legt zes meter af in plaats van drie.

Ook kan niet te allen tijde voorkomen worden dat het voertuig onverwachts accelereert – met het gevaar dat de bestuurder de controle verliest. Krosse: “De nuldraad kan los komen te zitten, met het gevaar dat het voertuig gaan accelereren. Dat is ongewenst en dus niet veilig.”

Kabels los

Evenmin is het te allen tijde mogelijk om het voertuig handmatig naar een veilige plek te duwen, zonder extra handelingen. Een belangrijk punt, benadrukt Krosse. Zou de Stint op een drukke kruising stilvallen, dan moet je hem nog snel en makkelijk weg kunnen duwen. “Staat die op de parkeerrem, dan moet je twee handelingen doen om weg te kunnen rijden. Die combinatie is niet veilig.”

Het voertuig is ook niet te allen tijde bestuurbaar. Het kan ook niet te allen tijde voorkomen worden dat de Stint onverwachts hard remt dat de bestuurder de controle verliest. Dat komt volgens Krosse omdat er kabels los kunnen komen te zitten.

Tenslotte staat het voertuig niet in de parkeerstand als de bestuurder niet aanwezig is. Volgens Krosse moet een bestuurder dit heel bewust doen en is de kans groot dat hij of zij dat vergeet – met het gevolg dat het voertuig weg kan rollen.

Straling

Krosse en zijn collega’s keken ook naar andere veiligheidsaspecten. Onder andere naar de invloed van elektromagnetische straling op de aandrijving. Krosse: “De aandrijving blijft werken, ook tijdens de elektromagnetische compatibiliteitstesten.”

Een ander aspect is de temperatuur van de motor. Hier vonden de onderzoekers “geen bijzonderheden”. De motorregelaar schakelde zichzelf bij hoge temeperatuur uit en er ontstaat geen schade aan het elektrisch systeem.

Kansen voor verbetering

Een derde punt is de constructie van de gashendel. “Die is zorgvuldig ontworpen”, zegt Krosse. “De veer heeft sneller last van vermoeiing, waardoor die kapot kan gaan. Maar dat leidt er niet niet dat je niet meer aan de hendel kunt draaien. Dit zorgt dus niet voor een ontoelaatbare situatie.”

Krosse en zijn collega’s keken ook naar kansen voor verbetering. Een goede rem onder meer, eentje die minimaal voldoet aan de reguliere toelatingseisen voor dit voertuigtype. Met het aanpassen van de elektronica kan het ongewenst acceleren eenvoudig opgelost worden. De automatische parkeerrem kan vervangen worden door een handmatig bedienbare parkeerrem. Met een stoel of zitting kan de stabiliteit van de bestuurder verbeterd worden.

Tussentijdse aanpassingen

De onderzoekers legden ook het destijds door de RDW gekeurde Stint naast twee nieuwere modellen om te kijken wat de verschillen zijn. De constructie van de stuurinrichting blijkt aangepast – een verbetering volgens Krosse. Ook is er een bedrijfsrem aangebracht – een verbetering volgens de onderzoeker, maar niet afdoende. Tenslotte is de vrijloophendel van de parkeerrem anders uitgevoerd. Een verslechtering, zeggen Krosse en zijn collega’s.

De conclusie van minister Van Nieuwenhuizen die daarop volgt, is onverbiddelijk. “Ik zie geen andere mogelijkheid dan de aanwijzing om de Stint op de weg te laten, in te trekken. Hij was geschorst, maar ik trek de toelating nu in. Het gaat niet om een kleine aanpassing. De Stint kan in zijn huidige vorm niet terug op de weg.”

Snel duidelijkheid

Ze realiseert zich dat dat een “vervelende boodschap” is voor gebruikers. “Zij hadden op iets anders gehoopt. Maar het verkeersveiligheidsargument geeft de doorslag, zeker waar het gaat om kinderen. Ik wil zo snel mogelijk duidelijkheid krijgen hoe nu verder en wat dit betekent voor vergelijkbare voertuigen.”

Ze vertelt dat ze bezig is met het opstellen van nieuwe toelatingseisen voor de Stint en vergelijkbare voertuigen, de zogenoemde bijzondere bromfietsen. Ze neemt de aanbevelingen die de SWOV en RDW onlangs deden mee. Die nieuwe eisen moeten er eind februari komen.

Donderdagochtend debatteerde de commissie Infrastructuur en Waterstaat over Verkeersveiligheid kort over de Stint. Suzanne Kröger van GroenLinks sprak over ‘falend toetsingskader’ en ‘falend toezicht’. VVD’er Remco Dijkstra gaf toe dat er veel fout is gegaan. Hij noemt de situatie ‘triest’: “Dit is niet goed, we moeten hier lessen van leren en we moeten dit in de toekomst anders doen. Daar zijn we allemaal van doordongen.” De situatie rond de Stint wordt waarschijnlijk begin 2019 uitgebreider behandeld in de Tweede Kamer.

Naast dit TNO-onderzoek en die van de SWOV en RDW lopen er nog meer onderzoeken. Zo doen de politie en het Nederlands Forensisch Instituut onderzoek naar de aard en omstandigheden van het ongeval in Oss. De Onderzoeksraad voor Veiligheid doet onderzoek naar de wijze waarop voertuigen zoals de Stint worden toegelaten op de openbare weg. En de ILT, het Agentschap Telecom, NS en ProRail bekijken de wisselwerking tussen de Stint en het spoor.

Lees ook: Minister: Stint tussentijds aangepast, toelatingsproces onder de loep
Lees ook: Dilemma’s bij aanscherpen toelatingseisen voertuigen zoals de Stint
Lees ook: Eerste onderzoek: Stint kan plotseling versnellen

Auteur: Jan Pieter Rottier

3 reacties op “Stint is onveilig volgens TNO, minister verbiedt voertuig op de weg”

Martin Kroon|13.12.18|19:23

Als dat ongeval niet op het spoor was gebeurd? Als het een Toyota was geweest, had het ministerie volstaan met terugroepacties. Sjoemeldiesels rijden nog rond. D.i. inconsequent met ongelijkheid in regelgeving en handhaving. Onze snelle auto’s zijn q.q. onveilig, en voor fietsers dodelijk. Met waanzinnig hoge motorvermogens mag elke puber met B op pad, gevaarlijker dan Stints. Wel limieten verhogen tot 130 km/u. Het Nieuwe Rijden, de veiligste rijstijl en 130 verlagen? Ontbreken in de VV-nota!

Remko Zeven|13.12.18|15:41

De ogenschijnlijke stilte in de reactierubriek (tot nu toe) verbaast me. Alsof het allemaal maar normaal is, een soort van business as usual en we weer overgaan tot de orde van de dag. Dit moet linksom of rechtsom een juridisch staartje krijgen !

Remko Zeven|13.12.18|13:10

Zoals een aantal weken al eerder door mij opgemerkt : Dit betekent dat de VVD minister Schultz Haegen, die destijds in al haar lichtvaardigheid het groene licht gaf voor dit voertuig, daarbij twee adviezen in de wind slaand, hiervoor ter verantwoording dient te worden geroepen en misschien zelfs dient te worden aangeklaagd : dit heeft mensenlevens gekost.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.