Verkeersdeelnemers 9,2 miljoen keer beboet, meer forse snelheidsovertredingen

De politie heeft vorig jaar ongeveer evenveel verkeersboetes uitgedeeld als in 2017. Hoewel agenten afgelopen zomer meermaals het werk neerlegden en actievoerden om een betere cao af te dwingen, werden verkeersdeelnemers bijna 9,2 miljoen keer beboet. Dat meldt het ministerie van Justitie en Veiligheid. Volgens het Centraal Justitieel Incasso Bureau is het aantal ernstige snelheidsovertredingen de afgelopen jaren flink toegenomen.

Staandehoudingen kwamen zelfs wat vaker voor dan in 2017. Dat gebeurde in 2018 ruim 403.000 keer, terwijl dat een jaar eerder bijna 385.000 was. In de actiezomer was er een dip, maar dat werd ruimschoots ingehaald in de rest van het jaar.

Het leeuwendeel van de boetes komt voor rekening van hardrijders, al waren dat er ietsje minder dan in 2017. Een flitspaal langs de N201 bij Stichtse Vecht betrapte, met bijna 73.000 overtreders, de meeste snelheidsduivels. Een tweede controlecamera langs diezelfde weg scoorde ook hoog. De politie slingerde verder bellende automobilisten en fietsers zonder licht wat vaker op de bon dan een jaar eerder.

Ernstige snelheidsovertredingen

Buitenlandse verkeersovertreders werden weer iets vaker beboet. Dat komt vooral doordat meer landen kentekengegevens uitwisselen met Nederland. Onder andere het Verenigd Koninkrijk, Italië, Tsjechië en Roemenië sloten zich aan. Ongeveer een kwart van die boetes wordt niet betaald. Vooral Fransen en Roemenen verzuimen dat.

Het aantal ernstige snelheidsovertredingen is de afgelopen jaren flink toegenomen. Vorig jaar waren er ruim 72.000 snelheidsovertredingen van 30 kilometer per uur of meer, tegenover ruim 55.000 in 2015, bevestigt het Centraal Justitieel Incasso Bureau (CJIB) aan persbureau ANP naar aanleiding van een artikel in de Volkskrant.

In 2017 waren er nog een kleine 67.000 fikse snelheidsovertredingen die door het Openbaar Ministerie moesten worden beoordeeld, in 2016 ruim 65.000. Ernstige snelheidsovertredingen worden altijd voorgelegd aan het Openbaar Ministerie, dat dan kan besluiten wat er moet gebeuren.

Trajectcontroles

De stijging is vooral toe te schrijven aan zogenoemde kentekenovertredingen. Dat zijn overtredingen die door middel van een flitspaal of trajectcontrole worden opgemerkt. Het aantal fysieke staandehoudingen door de politie heeft de afgelopen jaren wat geschommeld. “Maar die laten geen hele forse stijging zien”, aldus een woordvoerder van het CJIB.

De oorzaak van de stijging is onduidelijk. “We hebben er niet echt een verklaring voor. Dan moeten we gaan raden.” Mogelijk dat de digitalisering van het flitspalenpark ermee te maken heeft, zegt ze. Het aantal flitspalen is weliswaar afgenomen, maar de palen die er zijn staan wel altijd aan. Ook de trajectcontroles, waarmee continu wordt gehandhaafd, kunnen hebben bijgedragen aan de toename.

Auteur: ANP

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.