Flister-app. FOTO H. Roos/IM Nederland

60% meer ongevallen op gevaarlijkste stuk snelweg van Nederland

De A4 bij Leiderdorp in de richting Den Haag was afgelopen jaar het gevaarlijkste stuk snelweg van Nederland. Dat blijkt uit cijfers van Stichting Incident Management Nederland, een samenwerkingsverband van alarmcentrales met activiteiten op het gebied van de berging van personenvoertuigen. Tussen de hectometerpalen 33,0 en 34,0 handelde de stichting 52 ongevallen af. Dat was 60 procent meer dan in 2017, twee keer zo veel als in 2015 en 2016 en zes keer zoveel als in de periode 2010-2014.

Voor de stijging heeft Stichting IMN wel een verklaring. “In het betrokken wegvak wordt de A4 versmald van drie naar twee rijstroken”, zo valt te lezen op de website van de organisatie. “Vlak daarvoor duikt het verkeer op uit een tunnel met daarin de drukke afslag naar Leiden en Utrecht. De combinatie van afslaand verkeer, plotseling daglicht en de noodzaak om vanuit de linkerbaan in te voegen, maakt de kans op ongevallen aanzienlijk. Rijkswaterstaat werkt aan plannen om de A4 ter plaatse te verbreden.”

Het stuk van de A4 stond op de ranglijst van 2017 op de veertiende plaats. Op één stond toen de linkerweghelft van de A16 tussen 21,0 en 21,9. In de ranglijst van 2018 zakt deze plek nu naar vijf met 41 ongevallen. In 2017 vonden er nog 48 ongevallen plaats.

Tekst gaat verder onder de afbeelding

Gevaarlijkste 1km wegvakken in 2018 BEELD Stichting IMN

Vier van de andere wegvakken waarop in 2018 veel ongevallen plaatsvonden, lagen op of direct aan de rondweg A10 van Amsterdam. Opvallend volgens Stichting IMN was de laatste kilometer van de A8 voor de aansluiting met de A10 in de richting van Amsterdam. Op dit knooppunt stijgt het aantal ongevallen al jaren, van gemiddeld zes per jaar in de periode 2010-2012 naar een record van 38 in 2018. Een vergelijkbare ontwikkeling doet zich volgens de stichting voor op de laatste kilometer van de A1. In deze scherpe bocht naar links en de daarop volgende oprit naar de A10 vonden 36 aanrijdingen plaats, drie keer zoveel als in 2012.

Veel beter was de situatie op het aansluitende deel van de A1 tussen Amsterdam en Naarden, blijkt uit de cijfers. Dit stuk weg werd in de periode 2013-2016 gestroomlijnd en verbreed. Sindsdien is het aantal ongevallen op beide rijbanen tussen de hectometerpalen 5,0 en 20,0 gehalveerd, van 314 in 2016 naar 188 in 2017 en 146 in het afgelopen jaar.

Van Brienenoordbrug

De Stichting IMN stelde ook een ranglijst op met ongevallen op wegvakken met een lengte van 5 kilometer. Het aantal ongevallen op deze wegvakken was in 2018 het hoogst op de Van Brienenoordbrug. De beide rijbanen van dit viaduct bezetten samen de eerste én de tweede plaats op de ranglijst. In 2017 stond de rechterweghelft van de A10 tussen hectometerpaal 10,0 en 14,9 nog op de eerste plaats. Deze plek staat nu op rang zes met 97 ongevallen.

Gevaarlijkste 5km wegvakken in 2018 BEELD Stichting IMN

Auteur: Jan Pieter Rottier

1 reactie op “60% meer ongevallen op gevaarlijkste stuk snelweg van Nederland”

Pat Rick|01.03.19|14:07

Dit stuk A4 is toen totaal verkeerd aangepakt door de vorige verkeersminister door het invoeren van een parallelstructuur. Nu moet dit weer voor veel geld opnieuw worden aangepakt.

Het beste zou zijn om naast de parallelstructuur weer 3 tijdelijke rijstroken met 90 km/u in te voeren, totdat de situatie is omgebouwd tot een definitieve uitbreiding

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

60% meer ongevallen op gevaarlijkste stuk snelweg van Nederland - VerkeersNet
Flister-app. FOTO H. Roos/IM Nederland

60% meer ongevallen op gevaarlijkste stuk snelweg van Nederland

De A4 bij Leiderdorp in de richting Den Haag was afgelopen jaar het gevaarlijkste stuk snelweg van Nederland. Dat blijkt uit cijfers van Stichting Incident Management Nederland, een samenwerkingsverband van alarmcentrales met activiteiten op het gebied van de berging van personenvoertuigen. Tussen de hectometerpalen 33,0 en 34,0 handelde de stichting 52 ongevallen af. Dat was 60 procent meer dan in 2017, twee keer zo veel als in 2015 en 2016 en zes keer zoveel als in de periode 2010-2014.

Voor de stijging heeft Stichting IMN wel een verklaring. “In het betrokken wegvak wordt de A4 versmald van drie naar twee rijstroken”, zo valt te lezen op de website van de organisatie. “Vlak daarvoor duikt het verkeer op uit een tunnel met daarin de drukke afslag naar Leiden en Utrecht. De combinatie van afslaand verkeer, plotseling daglicht en de noodzaak om vanuit de linkerbaan in te voegen, maakt de kans op ongevallen aanzienlijk. Rijkswaterstaat werkt aan plannen om de A4 ter plaatse te verbreden.”

Het stuk van de A4 stond op de ranglijst van 2017 op de veertiende plaats. Op één stond toen de linkerweghelft van de A16 tussen 21,0 en 21,9. In de ranglijst van 2018 zakt deze plek nu naar vijf met 41 ongevallen. In 2017 vonden er nog 48 ongevallen plaats.

Tekst gaat verder onder de afbeelding

Gevaarlijkste 1km wegvakken in 2018 BEELD Stichting IMN

Vier van de andere wegvakken waarop in 2018 veel ongevallen plaatsvonden, lagen op of direct aan de rondweg A10 van Amsterdam. Opvallend volgens Stichting IMN was de laatste kilometer van de A8 voor de aansluiting met de A10 in de richting van Amsterdam. Op dit knooppunt stijgt het aantal ongevallen al jaren, van gemiddeld zes per jaar in de periode 2010-2012 naar een record van 38 in 2018. Een vergelijkbare ontwikkeling doet zich volgens de stichting voor op de laatste kilometer van de A1. In deze scherpe bocht naar links en de daarop volgende oprit naar de A10 vonden 36 aanrijdingen plaats, drie keer zoveel als in 2012.

Veel beter was de situatie op het aansluitende deel van de A1 tussen Amsterdam en Naarden, blijkt uit de cijfers. Dit stuk weg werd in de periode 2013-2016 gestroomlijnd en verbreed. Sindsdien is het aantal ongevallen op beide rijbanen tussen de hectometerpalen 5,0 en 20,0 gehalveerd, van 314 in 2016 naar 188 in 2017 en 146 in het afgelopen jaar.

Van Brienenoordbrug

De Stichting IMN stelde ook een ranglijst op met ongevallen op wegvakken met een lengte van 5 kilometer. Het aantal ongevallen op deze wegvakken was in 2018 het hoogst op de Van Brienenoordbrug. De beide rijbanen van dit viaduct bezetten samen de eerste én de tweede plaats op de ranglijst. In 2017 stond de rechterweghelft van de A10 tussen hectometerpaal 10,0 en 14,9 nog op de eerste plaats. Deze plek staat nu op rang zes met 97 ongevallen.

Gevaarlijkste 5km wegvakken in 2018 BEELD Stichting IMN

Auteur: Jan Pieter Rottier

1 reactie op “60% meer ongevallen op gevaarlijkste stuk snelweg van Nederland”

Pat Rick|01.03.19|14:07

Dit stuk A4 is toen totaal verkeerd aangepakt door de vorige verkeersminister door het invoeren van een parallelstructuur. Nu moet dit weer voor veel geld opnieuw worden aangepakt.

Het beste zou zijn om naast de parallelstructuur weer 3 tijdelijke rijstroken met 90 km/u in te voeren, totdat de situatie is omgebouwd tot een definitieve uitbreiding

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.