Helmplicht snorfietsers: eerst onderzoek naar verkeersveiligheid

Het zal nog minstens een jaar duren voordat een helm verplicht wordt voor snorfietsers. Minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat wil eerst een onderzoek doen naar de effecten op de verkeersveiligheid. Ook komt er een overgangsperiode zodat mensen genoeg tijd hebben om een helm te kopen. Dat schrijft de bewindsvrouw in een brief aan de Tweede Kamer.

In januari heeft de Tweede Kamer een motie van Maurits von Martels (CDA) aangenomen die de regering verzoekt om zo snel mogelijk met een wetsvoorstel te komen waarbij het dragen van een helm verplicht wordt voor snorfietsers. De minister meldt dat een dergelijke wijziging van de RVV 1990 doorgaans negen tot twaalf maanden vergt.

Eind vorig jaar hebben 130 artsen in een brandbrief gepleit voor een helmplicht voor snorfietsers. De snorfiets is gevaarlijk, stellen zij. “Nergens is de snorfiets zo populair als in Nederland, want het is gewoon een brommer die alleen op papier niet zo snel kan. Maar de afgeknepen brommer rijdt wel degelijk snel en is zwaar.” Verschillende gemeentes sloten zich later bij de oproep aan.

Van snorfiets naar bromfiets

De verwachting is dat veel snorfietsers als gevolg van de helmplicht hun voertuig zullen laten registreren als brommer. De bewindsvrouw gaat de mogelijke gevolgen van de nieuwe regel laten onderzoeken: “Wat is het effect op verkeersveiligheid? Gaan bestuurders van de snorfiets kiezen voor een andere mobiliteit en, zo ja, welke? Kan er onderbouwd worden waarom een dergelijke verplichting wel geldt voor de snorfiets maar niet voor vervoersmiddelen met een vergelijkbare snelheid? En is deze maatregel ook te handhaven?” Dit onderzoek moet dit najaar zijn afgerond.

Bovag juicht dat onderzoek toe. “Uiteraard is het dragen van een helm veel beter, voor elke verkeersdeelnemer. het is dan ook goed dat er uitgebreid onderzoek plaats gaat vinden naar de effecten hiervan en de implicaties voor wat betreft de eventuele invoering.” Volgens de brancheorganisatie zou het bijvoorbeeld eenvoudiger moeten worden om bestaande snorfietsen om te laten keuren naar bromfiets, op locatie bij een scooterbedrijf.

Helm kopen

Ook vindt de minister dat er een ‘redelijke’ overgangsperiode moet komen om mensen de gelegenheid te geven een geschikte helm te kopen. “Die helmen moeten ook beschikbaar zijn. Momenteel zijn er namelijk ongeveer 700.000 geregistreerde snorfietsen in Nederland. Daarnaast is ook goede voorlichting over deze maatregel van belang.”

Lees ook:
130 artsen pleiten voor helmplicht snorfietsers
Gemeenten pleiten voor helmplicht snorfietsers

Onderwerpen: , ,

Auteur: Nadine Kieboom

5 reacties op “Helmplicht snorfietsers: eerst onderzoek naar verkeersveiligheid”

Joost Duchain|24.03.19|19:55

Laten ze dan ook de kosten voor hun rekening nemen voor het omkeuren van de scooter plus een helm 100% vergoeden.

Lenie Ansem|22.02.19|12:17

ja,totaal overstuur hier in bakel bij het horen van dit levens gevaarlijk gebeuren.rijd al jaren snor scooter en zou nu ineens de weg op moeten met 25 km is toch niet normaal.durf niet eens de weg op veelste druk en rijden te hard. moet nu met 47 jaar m,n scooter dus weg doen en dan een fiets kopen maar wanneer komt daar een wet voor dat je helm moet dragen.heb lichamelijke klachten waardoor ik in de winter niet kan fietsen hoe kom ik dan nog van huis,gr astrid

Slagman Frits Sjoukje|21.02.19|23:37

We hebben solexen en mogen zomers graag in een landelijke omgeving rijden. Ondertussen mogen we dan graag tegen elkaar keuvelen over wat je dan onderweg ziet. Ja dan zie je die helm al ons contact bederven met de natuur Dus zullen we de helm niet opzetten op de solex. Dit ga ik dan ook weigeren want ik laat me niet verder betuttelen. De grens zou dan hiermee bereikt zijn. Vind ook dat alle solexrijders zich als 1 man moeten opstellen en deze klucht weigeren.

Jacqueline Roosenschoon|21.02.19|16:14

En dan willen ze ook nog dat we tussen het gewoone verkeer deel neemt hoe gestort kan je wezen zie je het voor je dat ik met zo 23 km rijd tussen de auto, ’s die 30 of harder gaan dat is zelfmoord laten ze inderdaad de jeugd en de gene die de scooters hebben op gevoerd en een boete van 1000€ geven misschien leren ze er van om niet op te voeren en anders gelijk de scooter afpakken.
.

Mart Van de Vin|20.02.19|15:47

Zo word ons plezier om op de snorfiets tochten te maken geheel ontnomen.
Laat ze handhaven en de jeugd aanpakken die de snorfietsen opvoeren in snelheid.
Een snorfiets mag maar 25 km per uur net zo snel als een elektrische fiets, moeten zij ook een helm gaan dragen?
Ik zeg handhaven en geen helm.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Helmplicht snorfietsers: eerst onderzoek naar verkeersveiligheid - VerkeersNet

Helmplicht snorfietsers: eerst onderzoek naar verkeersveiligheid

Het zal nog minstens een jaar duren voordat een helm verplicht wordt voor snorfietsers. Minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat wil eerst een onderzoek doen naar de effecten op de verkeersveiligheid. Ook komt er een overgangsperiode zodat mensen genoeg tijd hebben om een helm te kopen. Dat schrijft de bewindsvrouw in een brief aan de Tweede Kamer.

In januari heeft de Tweede Kamer een motie van Maurits von Martels (CDA) aangenomen die de regering verzoekt om zo snel mogelijk met een wetsvoorstel te komen waarbij het dragen van een helm verplicht wordt voor snorfietsers. De minister meldt dat een dergelijke wijziging van de RVV 1990 doorgaans negen tot twaalf maanden vergt.

Eind vorig jaar hebben 130 artsen in een brandbrief gepleit voor een helmplicht voor snorfietsers. De snorfiets is gevaarlijk, stellen zij. “Nergens is de snorfiets zo populair als in Nederland, want het is gewoon een brommer die alleen op papier niet zo snel kan. Maar de afgeknepen brommer rijdt wel degelijk snel en is zwaar.” Verschillende gemeentes sloten zich later bij de oproep aan.

Van snorfiets naar bromfiets

De verwachting is dat veel snorfietsers als gevolg van de helmplicht hun voertuig zullen laten registreren als brommer. De bewindsvrouw gaat de mogelijke gevolgen van de nieuwe regel laten onderzoeken: “Wat is het effect op verkeersveiligheid? Gaan bestuurders van de snorfiets kiezen voor een andere mobiliteit en, zo ja, welke? Kan er onderbouwd worden waarom een dergelijke verplichting wel geldt voor de snorfiets maar niet voor vervoersmiddelen met een vergelijkbare snelheid? En is deze maatregel ook te handhaven?” Dit onderzoek moet dit najaar zijn afgerond.

Bovag juicht dat onderzoek toe. “Uiteraard is het dragen van een helm veel beter, voor elke verkeersdeelnemer. het is dan ook goed dat er uitgebreid onderzoek plaats gaat vinden naar de effecten hiervan en de implicaties voor wat betreft de eventuele invoering.” Volgens de brancheorganisatie zou het bijvoorbeeld eenvoudiger moeten worden om bestaande snorfietsen om te laten keuren naar bromfiets, op locatie bij een scooterbedrijf.

Helm kopen

Ook vindt de minister dat er een ‘redelijke’ overgangsperiode moet komen om mensen de gelegenheid te geven een geschikte helm te kopen. “Die helmen moeten ook beschikbaar zijn. Momenteel zijn er namelijk ongeveer 700.000 geregistreerde snorfietsen in Nederland. Daarnaast is ook goede voorlichting over deze maatregel van belang.”

Lees ook:
130 artsen pleiten voor helmplicht snorfietsers
Gemeenten pleiten voor helmplicht snorfietsers

Onderwerpen: , ,

Auteur: Nadine Kieboom

5 reacties op “Helmplicht snorfietsers: eerst onderzoek naar verkeersveiligheid”

Joost Duchain|24.03.19|19:55

Laten ze dan ook de kosten voor hun rekening nemen voor het omkeuren van de scooter plus een helm 100% vergoeden.

Lenie Ansem|22.02.19|12:17

ja,totaal overstuur hier in bakel bij het horen van dit levens gevaarlijk gebeuren.rijd al jaren snor scooter en zou nu ineens de weg op moeten met 25 km is toch niet normaal.durf niet eens de weg op veelste druk en rijden te hard. moet nu met 47 jaar m,n scooter dus weg doen en dan een fiets kopen maar wanneer komt daar een wet voor dat je helm moet dragen.heb lichamelijke klachten waardoor ik in de winter niet kan fietsen hoe kom ik dan nog van huis,gr astrid

Slagman Frits Sjoukje|21.02.19|23:37

We hebben solexen en mogen zomers graag in een landelijke omgeving rijden. Ondertussen mogen we dan graag tegen elkaar keuvelen over wat je dan onderweg ziet. Ja dan zie je die helm al ons contact bederven met de natuur Dus zullen we de helm niet opzetten op de solex. Dit ga ik dan ook weigeren want ik laat me niet verder betuttelen. De grens zou dan hiermee bereikt zijn. Vind ook dat alle solexrijders zich als 1 man moeten opstellen en deze klucht weigeren.

Jacqueline Roosenschoon|21.02.19|16:14

En dan willen ze ook nog dat we tussen het gewoone verkeer deel neemt hoe gestort kan je wezen zie je het voor je dat ik met zo 23 km rijd tussen de auto, ’s die 30 of harder gaan dat is zelfmoord laten ze inderdaad de jeugd en de gene die de scooters hebben op gevoerd en een boete van 1000€ geven misschien leren ze er van om niet op te voeren en anders gelijk de scooter afpakken.
.

Mart Van de Vin|20.02.19|15:47

Zo word ons plezier om op de snorfiets tochten te maken geheel ontnomen.
Laat ze handhaven en de jeugd aanpakken die de snorfietsen opvoeren in snelheid.
Een snorfiets mag maar 25 km per uur net zo snel als een elektrische fiets, moeten zij ook een helm gaan dragen?
Ik zeg handhaven en geen helm.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.