Stint. FOTO: Stint

IenW: strengere eisen voor bijzondere bromfietsen

Bijzondere bromfietsen, zoals de Stint, zouden alleen nog maar de weg op mogen met een extra rem. Verder mogen er niet meer dan acht passagiers worden vervoerd en moeten de zitplaatsen veiligheidsgordels hebben. Dat zijn enkele maatregelen die minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat wil nemen voor een betere veiligheid.

De aanleiding voor deze maatregel is het ongeval met de Stint in september vorig jaar. De minister kondigde daarom al eerder een tussentijds nieuw kader voor bijzondere bromfietsen aan. In het toelatingskader voor Bijzondere bromfietsen wil zij daarom enkele wijzigingen doorvoeren op het gebied van de technische eisen, de procedure van toelating en het toezicht op deze voertuigen. Voordat de nieuwe eisen gaan gelden, moet ze nog in gesprek met de Tweede Kamer.

Controles

Naast de technische eisen, wil het ministerie dus ook dat er een jaarlijkse check en risicogerichte controles worden uitgevoerd bij fabrikanten. Op dit moment is er geen sprake van toezicht op deze categorie van bijzondere bromfietsen. Minister Van Nieuwenhuizen: “Met deze nieuwe eisen zetten we de veiligheid van bestuurders, passagiers en andere weggebruikers heel duidelijk op de eerste plek. De eisen aan fabrikanten zijn duidelijker en steviger, waarbij we nog steeds ruimte bieden voor nieuwe, innovatieve voertuigen.”

Als onderdeel van het definitieve kader wil Van Nieuwenhuizen onder meer een rijbewijs verplicht stellen voor de bestuurders van zo’n bijzondere bromfiets. Bovendien kijkt ze naar een kentekenplicht. Naar verwachting zal het herziene toetsingskader volgend jaar definitief zijn, nadat Van Nieuwenhuizen de resultaten heeft gezien van een onderzoek van de Onderzoeksraad voor Veiligheid naar het ongeval met de Stint.

Gevolgen fabrikanten

De nieuwe voorgestelde eisen zullen geen gevolgen hebben voor de fabrikanten van bijzondere bromfietsen die op dit moment al zijn toegelaten tot de openbare weg. Dit tussentijdse beleidskader geldt namelijk voor nieuwe aanvragen en voor voertuigen die al zijn toegelaten verandert er dus niet. Gebruikers kunnen een gekocht voertuig gewoon blijven gebruiken, al geldt dat niet als de aanwijzing daarvan helemaal ingetrokken is. Dit is gebeurd bij de Stint.

Lees ook:

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor OVPro en schrijft daarnaast voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group, zoals VerkeersNet.nl, SpoorPro.nl en TaxiPro.nl. Ook draagt ze bij aan Nederlands Vervoer.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.