Stint. FOTO: Stint

IenW: strengere eisen voor bijzondere bromfietsen

Bijzondere bromfietsen, zoals de Stint, zouden alleen nog maar de weg op mogen met een extra rem. Verder mogen er niet meer dan acht passagiers worden vervoerd en moeten de zitplaatsen veiligheidsgordels hebben. Dat zijn enkele tijdelijke maatregelen die minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat wil nemen voor een betere veiligheid. Definitieve regels volgen in 2020.

De aanleiding voor de maatregelen is het ongeval met de Stint in september vorig jaar. Uit onderzoek bleek dat de elektrische bolderkar onveilig is. De minister kondigde daarom nieuwe regels aan. Die moeten gelden voor de hele voertuigcategorie waar de Stint onder valt. Het gaat om een tijdelijk eisenkader. Definitieve regels worden volgend jaar bekend gemaakt.

De aankondiging die Van Nieuwenhuizen doet, zijn overigens nog een schets. Later presenteert de minister het tijdelijke kader pas echt aan de Kamer. In het tijdelijke kader staan in ieder geval voorwaarden over de technische eisen, de procedure van toelating en het toezicht op deze voertuigen. Voordat de nieuwe eisen gaan gelden, moet ze nog in gesprek met de Tweede Kamer.

Controles

Naast de technische eisen, wil het ministerie dus ook dat er een jaarlijkse check en risicogerichte controles worden uitgevoerd bij fabrikanten. Op dit moment is er geen sprake van toezicht op deze categorie van bijzondere bromfietsen. Minister Van Nieuwenhuizen: “Met deze nieuwe eisen zetten we de veiligheid van bestuurders, passagiers en andere weggebruikers heel duidelijk op de eerste plek. De eisen aan fabrikanten zijn duidelijker en steviger, waarbij we nog steeds ruimte bieden voor nieuwe, innovatieve voertuigen.”

In een soort rijvaardigheidstraining of praktijktest ziet Van Nieuwenhuizen wel wat. Maar dat valt volgens haar niet 1, 2, 3 te regelen. Ze neemt dat mee in de vaststelling van een definitieve eisenlijst. Datzelfde geldt voor een eventuele helmplicht. Maar dat soort zaken vragen ingewikkelde aanpassingen in wet- en regelgeving, dus dat kan niet op korte termijn geregeld worden.

De verwachting is dat er volgend jaar een definitief herzien toetsingskader voor bijzondere bromfietsen is. Daarvoor wacht de minister onder meer de uitkomsten af van een onderzoek van de Onderzoeksraad voor Veiligheid.

Gevolgen fabrikanten

De nieuwe voorgestelde eisen zullen geen gevolgen hebben voor de fabrikanten van bijzondere bromfietsen die op dit moment al zijn toegelaten tot de openbare weg. Dit tussentijdse beleidskader geldt namelijk voor nieuwe aanvragen en voor voertuigen die al zijn toegelaten verandert er dus niet. Gebruikers kunnen een gekocht voertuig gewoon blijven gebruiken, al geldt dat niet als de aanwijzing daarvan helemaal ingetrokken is. Dit is gebeurd bij de Stint.

Lees ook:

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor OVPro en schrijft daarnaast voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group, zoals VerkeersNet.nl, SpoorPro.nl en TaxiPro.nl. Ook draagt ze bij aan Nederlands Vervoer.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.