Tien aanbevelingen moeten afleiding door billboards voorkomen

Wek geen verwarring met verkeersborden en blokkeer het zicht van weggebruikers niet. Deze en nog acht andere aanbevelingen voor het plaatsen van billboards langs de weg vloeien voort uit het ADVERTS-project. Hierin participeren onder meer de SWOV en het Vias institute. De do’s en don’ts moeten afleiding voorkomen.

Reclame langs de weg is per definitie een bron van afleiding. Immers: het is bedoeld om aandacht te trekken. Maar sommige kenmerken leiden echter meer af dan andere. De partners van het ADVERTS-project doen tien aanbevelingen om de afleiding tot een minimum te beperken.

Participanten zijn de SWOV uit Nederland, TRL uit het Verenigd Koninkrijk en Vias institute uit België. Het werd gefinancierd door het CEDR Transnational Road Research Program – Call Safety 2016 door Vlaanderen (BE), Ierland, Nederland, Slovenië, Zweden en het Verenigd Koninkrijk.

Verwarrend

De aanbevelingen zijn gebaseerd op gericht onderzoek en algemene psychologische principes en houden rekening met de huidige praktijken in wetgeving en richtlijnen voor reclame langs de weg, benadrukken de partijen.

Billboards mogen niet op verkeersborden lijken, is de eerste aanbeveling. Een reclame-uiting die qua vorm, kleur of inhoud net een verkeersbord is, is verwarrend en zou verboden moeten worden. Reclamemasten mogen ook het zicht van weggebruikers niet blokkeren. Zij moeten verkeersborden, matrixborden en verkeerslichten goed kunnen blijven zien.

Oproep tot appen

Nauw hiermee samenhangend: billboards moeten ook niet op complexe locaties geplaatst worden. Kruisingen, uit- of inritten moeten goed zichtbaar blijven. Op de masten zouden geen advertenties met bewegende foto’s of animaties te zien moeten zijn. Ook oproepen aan weggebruikers om hun telefoon te pakken en te bellen of appen horen niet.

Keep it simple is de zesde aanbeveling: advertenties moeten makkelijk te begrijpen zijn. Flikkerende of bewegende lichten zijn uit den boze, net als verblindende of te felle lichten. Meerdere advertenties achter elkaar op een billboard zijn prima, mits ze elkaar niet te snel afwisselen, stellen de partijen verder. Hun tiende en laatste aanbeveling: billboards moeten niet te groot zijn.

Auteur: Jan Pieter Rottier

Jan Pieter Rottier is redacteur van VerkeersNet.nl. Hij schrijft ook regelmatig voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.