Hoogstraten wint Vlaamse Verkeersveiligheidsprijs 2019 FOTO VerkeersNet

Project veilige schoolomgeving wint Vlaamse verkeersveiligheidsprijs

Het project School-straten van de Belgische stad Hoogstraten heeft de Vlaamse
Verkeersveiligheidsprijs gewonnen. Dat heeft de organisatie, de Vlaamse Stichting Verkeerskunde
maandag bekend gemaakt op haar Vlaams Congres Verkeersveiligheid 2019 in Vilvoorde. Idee achter het project School-straten is: met hulp van kinderen acht basisscholen in Hoogstraten verkeersveiliger maken.

“We moeten vooral kijken naar het team, dat heeft keihard gewerkt”, reageert Michel Jansen, schepen Mobiliteit in Hoogstraten tegen een bomvolle theaterzaal van congresgebouw Het Bolwerk in Vilvoorde. “Deze mensen zijn de uitvoerders, maar het is eigenlijk bij de kinderen op school begonnen. Zij hebben daar een project van gemaakt en wij kunnen daar als Hoogstraten heel fier op zijn. Wij gaan dit in alle eer een mooie plaats geven in onze kleine stad, helemaal in het Noorden, omringd door Hollanders. Bedankt!”

Permanente maatregelen

Centraal in het schoolstraten-project staan vier stappen. Via een belevingsonderzoek vertellen kinderen hoe ze de verkeersveiligheid rond hun school ervaren. Vervolgens formuleert de stad samen met hen, maar ook met ouders, buurtbewoners en tal van experts uitdagingen en oplossingen per school. Daarna worden de maatregelen in de praktijk getest. Is de uitkomst positief, dan worden de proefmaatregelen omgevormd tot permanente maatregelen.

Met de prijs willen de VSV en de Vlaamse overheid inspirerende projecten op het gebied van veilig verkeer voor het voetlicht brengen. Deelnemers aan het congres, meer dan vijfhonderd in totaal, konden gedurende de dag hun stem uitbrengen op drie genomineerden.

Gentse flikken

Een van die andere genomineerden was het Gentse fietsproject ‘de Gentse flikken in meer dan een champetterrol’. Dit is een initiatief van de politie Gent en heeft als doel het bevorderen van hoffelijkheid in het verkeer, fietsveiligheid en de naleving van de verkeersregels. Aanleiding is het stijgende aantal fietsers in Gent en de spanning die dat met zich meebrengt tussen verschillende weggebruikers.

Save 2.0 was de derde genomineerde. Met dit handvest wil de vereniging van Ouders van Verongelukte Kinderen steden en gemeenten aansporen om een veiliger mobiliteitsbeleid te voeren. Bij de eerste versie sloten er al honderd aan, 2.0 moet nog een stap verder gaan, is de bedoeling.

Vorig jaar ging basisschool Paridaens met de prijs naar huis. De Leuvense school zette een ambitieus verkeersveiligheids- en mobiliteitsbeleid op touw waarmee ze de eerste autoloze school van Vlaanderen wil worden.

Later deze week op VerkeersNet meer over het schoolproject in Hoogstraten

Auteur: Jan Pieter Rottier

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Project veilige schoolomgeving wint Vlaamse verkeersveiligheidsprijs - VerkeersNet
Hoogstraten wint Vlaamse Verkeersveiligheidsprijs 2019 FOTO VerkeersNet

Project veilige schoolomgeving wint Vlaamse verkeersveiligheidsprijs

Het project School-straten van de Belgische stad Hoogstraten heeft de Vlaamse
Verkeersveiligheidsprijs gewonnen. Dat heeft de organisatie, de Vlaamse Stichting Verkeerskunde
maandag bekend gemaakt op haar Vlaams Congres Verkeersveiligheid 2019 in Vilvoorde. Idee achter het project School-straten is: met hulp van kinderen acht basisscholen in Hoogstraten verkeersveiliger maken.

“We moeten vooral kijken naar het team, dat heeft keihard gewerkt”, reageert Michel Jansen, schepen Mobiliteit in Hoogstraten tegen een bomvolle theaterzaal van congresgebouw Het Bolwerk in Vilvoorde. “Deze mensen zijn de uitvoerders, maar het is eigenlijk bij de kinderen op school begonnen. Zij hebben daar een project van gemaakt en wij kunnen daar als Hoogstraten heel fier op zijn. Wij gaan dit in alle eer een mooie plaats geven in onze kleine stad, helemaal in het Noorden, omringd door Hollanders. Bedankt!”

Permanente maatregelen

Centraal in het schoolstraten-project staan vier stappen. Via een belevingsonderzoek vertellen kinderen hoe ze de verkeersveiligheid rond hun school ervaren. Vervolgens formuleert de stad samen met hen, maar ook met ouders, buurtbewoners en tal van experts uitdagingen en oplossingen per school. Daarna worden de maatregelen in de praktijk getest. Is de uitkomst positief, dan worden de proefmaatregelen omgevormd tot permanente maatregelen.

Met de prijs willen de VSV en de Vlaamse overheid inspirerende projecten op het gebied van veilig verkeer voor het voetlicht brengen. Deelnemers aan het congres, meer dan vijfhonderd in totaal, konden gedurende de dag hun stem uitbrengen op drie genomineerden.

Gentse flikken

Een van die andere genomineerden was het Gentse fietsproject ‘de Gentse flikken in meer dan een champetterrol’. Dit is een initiatief van de politie Gent en heeft als doel het bevorderen van hoffelijkheid in het verkeer, fietsveiligheid en de naleving van de verkeersregels. Aanleiding is het stijgende aantal fietsers in Gent en de spanning die dat met zich meebrengt tussen verschillende weggebruikers.

Save 2.0 was de derde genomineerde. Met dit handvest wil de vereniging van Ouders van Verongelukte Kinderen steden en gemeenten aansporen om een veiliger mobiliteitsbeleid te voeren. Bij de eerste versie sloten er al honderd aan, 2.0 moet nog een stap verder gaan, is de bedoeling.

Vorig jaar ging basisschool Paridaens met de prijs naar huis. De Leuvense school zette een ambitieus verkeersveiligheids- en mobiliteitsbeleid op touw waarmee ze de eerste autoloze school van Vlaanderen wil worden.

Later deze week op VerkeersNet meer over het schoolproject in Hoogstraten

Auteur: Jan Pieter Rottier

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.