Flink minder verkeersdoden in België, aantal fietsdoden stijgt

Het aantal verkeersdoden in België is nog nooit zo laag geweest. Dat stelt Vias institute in haar verkeersveiligheidsbarometer over 2018. De cijfers daalden met in 2018 met 7,4 procent ten opzichte van 2017. Er vielen afgelopen jaar 440 doden, 35 minder. Over 10 jaar tijd is dat zelfs bijna een halvering. Toch ziet de verkeersveiligheidsorganisatie “verontrustende tendensen”, zoals een stijging van het aantal doden onder senioren, motorrijders en fietsers.

De cijfers zijn nog niet definitief, benadrukt woordvoerder Stef Willems. Vias institute rekent met het aantal mensen dat ter plaatse overleden is. Om tot een totaal te komen moeten de personen toegevoegd worden die tot dertig dagen na hun verwondingen overlijden. Maar die cijfers zijn nog niet voorhanden. Volgens schattingen zal het totale aantal verkeersdoden voor afgelopen jaar uitkomen op ongeveer 590 in 2018. Dat is nog steeds minder dan in 2017. Toen bedroeg het aantal 615. Toch is deze daling niet voldoende om het doel van maximaal 420 verkeersdoden tegen 2020 te halen, verwacht Vias institute.

Een andere positieve tendens is de daling met meer dan 70 procent van het aantal doden in ongevallen waarbij een jonge bestuurder betrokken was. Dat daalde van 185 in 2009 naar 50 in 2018. Dat is volgens de onderzoekers een laagterecord.

Zomer

Andere cijfers zijn minder gunstig. Zowel het aantal gewonden als het aantal ongevallen steeg licht, respectievelijk +0,5 procent en +1,1 procent. Dat is opvallend: afgelopen drie jaar daalde het aantal letselongevallen juist. Ook het aantal fietsdoden nam toe (van 40 naar 44 doden), net als het aantal doden onder motorrijders (van 64 naar 71 doden). De stijging van het aantal fietsdoden is enkel te zien in Vlaanderen en Brussel. De stijging van het aantal motorrijders dat om het leven kwam, geldt alleen voor Wallonië. De uitzonderlijke weersomstandigheden afgelopen zomer speelde hierin volgens de onderzoekers zeker een rol.

Het aantal letselongevallen stijgt onder bromfietsers (+6 procent), motorrijders (+4 procent), maar vooral onder fietsers (+9 procent). Die stijging zie je zowel in Vlaanderen (+8,4 procent), in Brussel (+10,9 procent) als in Wallonië (+12,6 procent).

Er was een stijging van het aantal verkeersdoden 65-plussers van 87 naar 97. Vooral in ongevallen met vrachtwagens kwamen er meer senioren om het leven. Daar constateerde Vias institute een verdubbeling van 12 naar 24 verkeersdoden.

Voorlichting

“De positieve tendens van het dalende aantal verkeersdoden is zowel het werk van voorlichting als repressie”, stelt Federaal minister voor Mobiliteit François Bellot in een persverklaring. “Ik stel voor om begin 2020 een nieuwe Staten-Generaal te organiseren om nieuwe doelstellingen te formuleren om het aantal ongevallen verder te laten dalen, met extra acties voor risicogroepen.”

De stijging van het aantal doden en gewonden onder bestuurders van een tweewielers noemt Bellot ‘zorgwekkend’. Hij wil dat er actie ondernomen wordt. “Ik ben ervan overtuigd dat de verschillende maatregelen uit de nieuwe wegcode ons in staat stellen de kwetsbare weggebruikers beter te beschermen. Elke verkeersdode is er één te veel. We moeten onze inspanningen verder zetten en de bevolking voorlichten want we zijn allemaal betrokken partij.”

Auteur: Jan Pieter Rottier

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Flink minder verkeersdoden in België, aantal fietsdoden stijgt - VerkeersNet

Flink minder verkeersdoden in België, aantal fietsdoden stijgt

Het aantal verkeersdoden in België is nog nooit zo laag geweest. Dat stelt Vias institute in haar verkeersveiligheidsbarometer over 2018. De cijfers daalden met in 2018 met 7,4 procent ten opzichte van 2017. Er vielen afgelopen jaar 440 doden, 35 minder. Over 10 jaar tijd is dat zelfs bijna een halvering. Toch ziet de verkeersveiligheidsorganisatie “verontrustende tendensen”, zoals een stijging van het aantal doden onder senioren, motorrijders en fietsers.

De cijfers zijn nog niet definitief, benadrukt woordvoerder Stef Willems. Vias institute rekent met het aantal mensen dat ter plaatse overleden is. Om tot een totaal te komen moeten de personen toegevoegd worden die tot dertig dagen na hun verwondingen overlijden. Maar die cijfers zijn nog niet voorhanden. Volgens schattingen zal het totale aantal verkeersdoden voor afgelopen jaar uitkomen op ongeveer 590 in 2018. Dat is nog steeds minder dan in 2017. Toen bedroeg het aantal 615. Toch is deze daling niet voldoende om het doel van maximaal 420 verkeersdoden tegen 2020 te halen, verwacht Vias institute.

Een andere positieve tendens is de daling met meer dan 70 procent van het aantal doden in ongevallen waarbij een jonge bestuurder betrokken was. Dat daalde van 185 in 2009 naar 50 in 2018. Dat is volgens de onderzoekers een laagterecord.

Zomer

Andere cijfers zijn minder gunstig. Zowel het aantal gewonden als het aantal ongevallen steeg licht, respectievelijk +0,5 procent en +1,1 procent. Dat is opvallend: afgelopen drie jaar daalde het aantal letselongevallen juist. Ook het aantal fietsdoden nam toe (van 40 naar 44 doden), net als het aantal doden onder motorrijders (van 64 naar 71 doden). De stijging van het aantal fietsdoden is enkel te zien in Vlaanderen en Brussel. De stijging van het aantal motorrijders dat om het leven kwam, geldt alleen voor Wallonië. De uitzonderlijke weersomstandigheden afgelopen zomer speelde hierin volgens de onderzoekers zeker een rol.

Het aantal letselongevallen stijgt onder bromfietsers (+6 procent), motorrijders (+4 procent), maar vooral onder fietsers (+9 procent). Die stijging zie je zowel in Vlaanderen (+8,4 procent), in Brussel (+10,9 procent) als in Wallonië (+12,6 procent).

Er was een stijging van het aantal verkeersdoden 65-plussers van 87 naar 97. Vooral in ongevallen met vrachtwagens kwamen er meer senioren om het leven. Daar constateerde Vias institute een verdubbeling van 12 naar 24 verkeersdoden.

Voorlichting

“De positieve tendens van het dalende aantal verkeersdoden is zowel het werk van voorlichting als repressie”, stelt Federaal minister voor Mobiliteit François Bellot in een persverklaring. “Ik stel voor om begin 2020 een nieuwe Staten-Generaal te organiseren om nieuwe doelstellingen te formuleren om het aantal ongevallen verder te laten dalen, met extra acties voor risicogroepen.”

De stijging van het aantal doden en gewonden onder bestuurders van een tweewielers noemt Bellot ‘zorgwekkend’. Hij wil dat er actie ondernomen wordt. “Ik ben ervan overtuigd dat de verschillende maatregelen uit de nieuwe wegcode ons in staat stellen de kwetsbare weggebruikers beter te beschermen. Elke verkeersdode is er één te veel. We moeten onze inspanningen verder zetten en de bevolking voorlichten want we zijn allemaal betrokken partij.”

Auteur: Jan Pieter Rottier

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.