Dynamische ledwand N274 FOTO Armada Janse

Dynamisch verlichte tunnelwand in Schinveld biedt veiligheid en beleving

Veiligheid en beleving bieden, dat is het idee achter de dynamisch verlichte wand van een fiets- en voetgangerstunnel onder de N274 in het Limburgse Schinveld. Deze belangrijke verbinding is onderdeel van een ecopassage voor de Merkelbekerbeek. Beiden zijn er gekomen met een grootschalige reconstructie van de N-weg. Het project is onlangs opgeleverd.

Alsof je een andere werkelijkheid in gaat, zo moet het voelen voor wie door de fiets- en voetgangerstunnel onder de N274 gaat. IPV Delft stelde een totaalontwerp op, bestaande uit een lichtwand, verlichting in de handregels van de trappen en twee toegangspoorten, inclusief verlichting. Armada Janse kreeg de opdracht om het ontwerp om te zetten naar ‘werkelijkheid’.

Bewegingssensor

Het bedrijf voorzag de zuidelijke wand van de tunnel van 30,5 strekkende meter dynamisch verlichte ledwand. De wand, bestaande uit polycarbonaat panelen, is op aluminium constructie profielen bevestigd. Rondom de dynamische wand zijn RVS beschermranden aangebracht die de wand beschermen tegen gebruikersschade.

De verlichting van deze ledwand is voorzien van bewegingssensoren. Deze sensoren zorgen ervoor dat de verlichting wordt aangestuurd op het moment dat er een passant door de tunnel gaat. Vanaf dat moment worden worden diverse grafische beelden zichtbaar.

Energiezuinig

Daarnaast zijn de handregels in de trappen voorzien van verlichting en zijn er aan beide zijde van de tunnel verlichte toegangspoorten als ‘landmark’ geplaatst. In het kader van energiezuinigheid is de verlichting in deze elementen uitgerust met een schemerschakelaar. Die zorgt ervoor dat de verlichting inschakelt zodra de schemer zijn intrede doet. Dit geeft een veilig gevoel bij het betreden van de tunnel.

De fiets- en voetgangerstunnel maakt onderdeel uit van een ecopassage voor de Merkelbekerbeek in combinatie met een recreatief voetpand. De passage kwam er met grootschalige reconstructiewerkzaamheden van de N274. In maart 2018 is het officiële startsein gegeven voor dit project. De N274 in Schinveld kon de verwachte verkeerstoename niet goed verwerken en de provincie wilde dit aanpakken.

Onderwerpen: , ,

Auteur: Jan Pieter Rottier

Jan Pieter Rottier is redacteur van VerkeersNet.nl. Hij schrijft ook regelmatig voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.