Mercedes-b politiewagen. FOTO Politie

Krap, slechte wegligging: nieuwe politieauto’s aangepast na klachten

Het nieuwe basisvoertuig van de politie wordt alweer aangepast. De Mercedes B-klasse, die komende jaren de Volkswagen Touran gaat vervangen, beviel veel agenten niet. Meest gehoorde klacht was dat voorin de auto te weinig ruimte is. Ook maakten ze opmerkingen over de verlichting en de wegligging van de auto. De klachten zijn opmerkelijk te noemen, omdat er van tevoren uitgebreide gebruikerstesten zijn gedaan.

De meeste klachten gingen over het gebrek aan ruimte voorin de auto. Door het ‘forse middenconsole’ zouden agenten hun dienstwapen niet goed kwijt kunnen aan de zijkant van de stoel. De console wordt nu vervangen door een kleiner formaat.

Wegligging

Agenten waren ook niet te spreken over de verlichting op het dak. Ze gaven aan dat ze liever lampen hebben die de omgeving van het voertuig verlichten. De daksets worden dan ook aangepast. Daarnaast lichtte het ‘stop-tekst’ in de dakset ‘erg fel’ op, waardoor die ‘slecht leesbaar’ zou zijn. Daar wordt ook werk van gemaakt.

Verder krijgt het aangepaste voertuig een betere wegligging. Wanneer er met ‘grotere snelheid’ over een verkeersdrempel werd gereden, bleek voertuig ‘contact te maken’ met de weg, zo gaven politiemensen aan. De voertuigen worden voorzien van ‘stuggere veren’, waardoor het voertuig voor 1,6 en achter 2,5 centimeter hoger komt. Daardoor moet de auto minder inzakken.

Verrast

Politiemedewerkers werden van tevoren betrokken bij gebruikerstesten. Maar daar kwamen de gebreken niet bovendrijven. “We waren verrast toen we van de hoeveelheid klachten hoorden”, stelt Rob den Besten, voorzitter van de Centrale Ondernemingsraad in een verklaring. “Dit gaan we meenemen in de evaluatie van deze aanbesteding.”

In totaal zijn er de afgelopen maanden zo’n 400 Mercedessen uitgeleverd aan de basisteams. Deze worden vanaf de zomer groepsgewijs met tien tegelijk voorzien van alle aanpassingen. Alle nieuw uit te leveren voertuigen zullen gelijk van alle aanpassingen voorzien zijn.

Auteur: Jan Pieter Rottier

Jan Pieter Rottier is redacteur van VerkeersNet.nl. Hij schrijft ook regelmatig voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.