Nieuwe regels om e-auto beter hoorbaar te maken voor slechtzienden

Hybride en elektrische voertuigen hebben een belangrijk nadeel: blinde en slechtziende voetgangers horen ze niet. Om dit te compenseren, is het Acoustic Vehicle Alerting System (AVAS) ontwikkeld. Sinds 1 juli gelden strenge eisen aan de nieuwe auto’s die hiermee uitgerust worden. Uiterlijk 1 juli 2021 is het systeem verplicht voor álle nieuwe hybride en elektrische voertuigen.

E-auto’s die nu uitgerust worden met AVAS moeten voldoen aan een rits voorwaarden, blijkt uit een Europese verordening. Zo moet het geluidssysteem automatisch een geluid produceren vanaf het starten tot 20 kilometer per uur, en ook bij het achteruitrijden. Het is het zogenoemde minimumsnelheidsbereik. Bij voertuigen die al een waarschuwingssysteem hebben voor achteruitrijden, hoeft het AVAS bij het achteruitrijden geen geluid te produceren.

Snelheid

Zo moet het systeem een continu geluid produceren. Het geluid moet daarnaast een ‘duidelijke indicatie zijn van het voertuiggedrag’, bijvoorbeeld door automatische verandering van het geluidsniveau of de geluidskenmerken al naar gelang de snelheid van het voertuig. Verder moet het geluid lijken op het geluid van een voertuig in dezelfde categorie met een verbrandingsmotor, blijkt uit de voorschriften.

Wellicht ten overvloede: nog niet alle nieuwe hybride en elektrische voertuigen hoeven een AVAS te hebben. Dat moet pas vanaf 1 juli 2021. Tot die tijd gelden onder meer bovenstaande voorschriften voor de auto’s die er alvast mee uitgerust worden. Verwar het begrip overigens niet met ADAS. Die term slaat op rijtaakondersteunende systemen als cruisecontrol.

Heeft het zin?

Of de maatregel echt zin heeft, is betwistbaar. SWOV-onderzoeker Agnieszka Stelling onderzocht vorig jaar of fietsers stekkerauto’s goed horen. Wat blijkt? Zoals te verwachten is, kunnen fietsers elektrische auto’s minder goed opmerken dan ‘traditionele’ exemplaren. Toch is het niet zeker dat het toevoegen van kunstmatig geluid aan elektrische auto’s een oplossing is.

Fietsers kunnen elektrische auto’s minder goed lokaliseren dan auto’s met een diesel- of benzinemotor. Dat is vooral het geval als ze op lage snelheid rijden. Het lokaliseren blijkt bovendien lastiger als het geluid van recht achter de luisteraar vandaan komt. In een laboratoriumsetting moesten personen uit drie leeftijdscategorieën geluiden lokaliseren. Vooral de oudere leeftijdscategorie kon de geluiden van (zowel conventionele als elektrische) auto’s minder goed lokaliseren.

Het is volgens Stelling ook nog maar de vraag of het toevoegen van kunstmatig geluid aan elektrische auto’s een oplossing is. “Het detecteren van elektrische auto’s met aanvullend geluid is waarschijnlijk nog steeds lastig in een lawaaiige omgeving.”

Lees ook:

Elektrische auto horen blijkt flinke uitdaging voor fietsers

Auteur: Jan Pieter Rottier

1 reactie op “Nieuwe regels om e-auto beter hoorbaar te maken voor slechtzienden”

Mario van Schaik|04.07.19|12:51

De eerste volzin van het artikel is een rare:
Hybride en elektrische voertuigen hebben een belangrijk nadeel: blinde en slechtziende voetgangers horen ze niet.
Sorry maar hybride en elektrische voertuigen hebben daarnaast ook een belangrijk ander nadeel: niet-blinde en niet-slechtziende voetgangers horen de voertuigen ook niet.
Dat de elektrische voertuigen (beperkt) lawaai moeten maken is dus in ieders belang.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Nieuwe regels om e-auto beter hoorbaar te maken voor slechtzienden - VerkeersNet

Nieuwe regels om e-auto beter hoorbaar te maken voor slechtzienden

Hybride en elektrische voertuigen hebben een belangrijk nadeel: blinde en slechtziende voetgangers horen ze niet. Om dit te compenseren, is het Acoustic Vehicle Alerting System (AVAS) ontwikkeld. Sinds 1 juli gelden strenge eisen aan de nieuwe auto’s die hiermee uitgerust worden. Uiterlijk 1 juli 2021 is het systeem verplicht voor álle nieuwe hybride en elektrische voertuigen.

E-auto’s die nu uitgerust worden met AVAS moeten voldoen aan een rits voorwaarden, blijkt uit een Europese verordening. Zo moet het geluidssysteem automatisch een geluid produceren vanaf het starten tot 20 kilometer per uur, en ook bij het achteruitrijden. Het is het zogenoemde minimumsnelheidsbereik. Bij voertuigen die al een waarschuwingssysteem hebben voor achteruitrijden, hoeft het AVAS bij het achteruitrijden geen geluid te produceren.

Snelheid

Zo moet het systeem een continu geluid produceren. Het geluid moet daarnaast een ‘duidelijke indicatie zijn van het voertuiggedrag’, bijvoorbeeld door automatische verandering van het geluidsniveau of de geluidskenmerken al naar gelang de snelheid van het voertuig. Verder moet het geluid lijken op het geluid van een voertuig in dezelfde categorie met een verbrandingsmotor, blijkt uit de voorschriften.

Wellicht ten overvloede: nog niet alle nieuwe hybride en elektrische voertuigen hoeven een AVAS te hebben. Dat moet pas vanaf 1 juli 2021. Tot die tijd gelden onder meer bovenstaande voorschriften voor de auto’s die er alvast mee uitgerust worden. Verwar het begrip overigens niet met ADAS. Die term slaat op rijtaakondersteunende systemen als cruisecontrol.

Heeft het zin?

Of de maatregel echt zin heeft, is betwistbaar. SWOV-onderzoeker Agnieszka Stelling onderzocht vorig jaar of fietsers stekkerauto’s goed horen. Wat blijkt? Zoals te verwachten is, kunnen fietsers elektrische auto’s minder goed opmerken dan ‘traditionele’ exemplaren. Toch is het niet zeker dat het toevoegen van kunstmatig geluid aan elektrische auto’s een oplossing is.

Fietsers kunnen elektrische auto’s minder goed lokaliseren dan auto’s met een diesel- of benzinemotor. Dat is vooral het geval als ze op lage snelheid rijden. Het lokaliseren blijkt bovendien lastiger als het geluid van recht achter de luisteraar vandaan komt. In een laboratoriumsetting moesten personen uit drie leeftijdscategorieën geluiden lokaliseren. Vooral de oudere leeftijdscategorie kon de geluiden van (zowel conventionele als elektrische) auto’s minder goed lokaliseren.

Het is volgens Stelling ook nog maar de vraag of het toevoegen van kunstmatig geluid aan elektrische auto’s een oplossing is. “Het detecteren van elektrische auto’s met aanvullend geluid is waarschijnlijk nog steeds lastig in een lawaaiige omgeving.”

Lees ook:

Elektrische auto horen blijkt flinke uitdaging voor fietsers

Auteur: Jan Pieter Rottier

1 reactie op “Nieuwe regels om e-auto beter hoorbaar te maken voor slechtzienden”

Mario van Schaik|04.07.19|12:51

De eerste volzin van het artikel is een rare:
Hybride en elektrische voertuigen hebben een belangrijk nadeel: blinde en slechtziende voetgangers horen ze niet.
Sorry maar hybride en elektrische voertuigen hebben daarnaast ook een belangrijk ander nadeel: niet-blinde en niet-slechtziende voetgangers horen de voertuigen ook niet.
Dat de elektrische voertuigen (beperkt) lawaai moeten maken is dus in ieders belang.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.