Vision BEELD Fleet Complete

Werknemer veiliger de weg op met slim telematicasysteem

Veilig rijgedrag positief stimuleren kan steeds beter met een telematicasysteem. Leverancier Fleet Complete komt met een systeem dat tweeledig werkt: tijdens het rijden krijgt de bestuurder live feedback, achteraf geven videobeelden inzicht in zijn of haar rijstijl.

“Ik krijg een waarschuwing als ik te hard rij of ander gevaarlijk rijgedrag vertoon, zoals bumperkleven.” Sjors de Kruijf is enthousiast over de nieuwe digitale rijcoach Vision. De Europese salesdirecteur bij telematicaleverancier Fleet Complete gebruikt het pas gelanceerde product nu een maand of zes en merkt dat hij veel veiliger is gaan rijden.

Vision is de nieuwe loot aan de ‘telematica-boom’ van Fleet Complete. Het bedrijf, actief in twaalf Europese landen, levert oplossingen voor rittenregistratie, materiaalbeheer en urenregistratie. De onderneming bedient hiermee tal van werkgevers. Hun nieuwste oplossing Vision werkt tweeledig: een bestuurder krijgt live feedback tijdens het rijden en na afloop geven opgenomen videobeelden inzicht in zijn of haar rijstijl.

Beter helpen

“Op het moment dat de bestuurder hard remt, te snel door een bocht gaat of continu de snelheidslimiet overschrijdt, krijgt hij of zij een gesproken waarschuwing”, licht De Kruijf toe. “Ook worden beelden van verkeersovertredingen opgeslagen om er een rijstijlanalyse van te maken. Die kan de werkgever gebruiken om de werknemer na afloop te coachen om veiliger te gaan rijden. Met videobeelden kun je de situatie beter terughalen en daardoor kun je een medewerker beter helpen.”

Tekst gaat verder onder de afbeelding

Vision BEELD Fleet Complete

Het systeem werkt omdat steeds meer auto’s uitgerust zijn met slimme sensoren, legt De Kruijf uit. Bijvoorbeeld g-krachtsensoren. Die kunnen detecteren of iemand abrupt afremt, of te hard door de bocht gaat.

Het telematicasysteem dat in de auto geplaatst wordt, krijgt deze signalen binnen. Dit systeem geeft ook de gesproken meldingen. Bestuurders gebruiken een app om zich aan te melden. Op de app, maar ook op het online dashboard, kunnen ze zien hoe ze rijden.

Veilig rijgedrag positief stimuleren

De verkeersovertredingen worden geregistreerd door een dashcam. Zo’n camera kan klinken als een behoorlijke ingreep, erkent De Kruijf. “Maar je moet het niet zien als een tool waarmee je op je vingers getikt wordt”, benadrukt hij. “Het doel is het stimuleren van veilig rijgedrag.”

“Heel veel bedrijven hebben in hun policy opgenomen dat ze hun mensen willen wijzen op de gevolgen van gevaarlijk rijden”, vervolgt De Kruijf. “Maar vaak vinden ze dat lastig om dat op een positieve en effectieve manier te managen. Wij bieden daar de tools voor.”

Je kunt het, legt hij uit, gebruiken voor gamification: medewerkers battelen dan tegen elkaar om de veiligste rijder van het bedrijf te worden. Je stelt bijvoorbeeld een top-10 op en iedere maand beloon je de nummer-1 met een mooie prijs.

Een gezonder wagenpark

Veilig rijgedrag stimuleren is belangrijk voor bedrijven, benadrukt De Kruijf. “Alcohol en drugs in het verkeer zijn niet langer de grootste van veel verkeersongevallen. Mobiel gebruik heeft deze plaats overgenomen en is moeilijk te beïnvloeden. Daarnaast zijn ongelukken, naast het persoonlijk leed dat het veroorzaakt, ook een grote kostenpost voor het bedrijfsleven.”

Tekst gaat verder onder de foto

Vision BEELD Fleet Complete

Overigens bevordert het systeem niet alleen de verkeersveiligheid, zegt hij, het bevordert ook de ‘gezondheid’ van het wagenpark. “Veiliger en efficiënter rijden zorgt ervoor dat wagens minder slijten, dat banden langer meegaan, dat het benzinegebruik daalt en dat het aantal schades afneemt. Kijk wat het Nederlandse zakenleven kwijt is aan reparaties – direct bij de garage, en indirect omdat een auto uit de roulatie is… Dat zijn allemaal kosten die je kunt voorkomen door een systeem als Vision te implementeren.”

In dat opzicht is het werk van Fleet Complete nog lang niet klaar. De Kruijf kijkt al voorzichtig vooruit naar de vervolgstappen van het bedrijf. “We zijn bezig met het ontwikkelen van een online platform voor rijtrainingen. Die trainingen houden rekening met verschillende rijstijlprofielen. Zo krijgt iemand de training die precies bij hem of haar past. Daar heb ik hele hoge verwachtingen van.”

Auteur: Jan Pieter Rottier

Jan Pieter Rottier is redacteur van VerkeersNet.nl. Hij schrijft ook regelmatig voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.