Oversteek-experiment Weena. FOTO Gemeente Rotterdam

Proef: helpen geverfde lijnen en voeten voetganger met veiliger oversteken?

Veilig oversteken? Maak contact met de fietser. Wie deze week het Weena – de weg voor station Rotterdam Centraal – oversteekt, ziet deze boodschap voor voetgangers op straat staan. Sinds vrijdag voert de gemeente Rotterdam daar een gedragsexperiment uit om de verkeersveiligheid te vergroten.

Wie weleens op het Stationsplein loopt, weet dat het zebrapad op het Weena lastig is om over te steken. Zeker door de grote hoeveelheid fietsers. Daarnaast is het door de brede oversteek voor voetgangers soms onoverzichtelijk voor fietsers wie wanneer gaat oversteken. Uit observaties van de gemeente Rotterdam blijkt dat beide partijen bovendien vaak zijn afgeleid.

Rekening houden

Grote lijnen en geverfde voetstappen op de grond dwingen de voetganger tijdens het experiment naar het midden van het zebrapad. Zo hoeft de fietser nog maar op één punt voorrang te verlenen. De tekst ‘Veilig oversteken? Maak (oog)contact met de fietser’ maakt de voetganger attent op het doel. Fietsers krijgen door een digitaal paneel langs het fietspad de boodschap om rekening te houden met de voetganger.

“Dit experiment is opvallend, want voetgangers hebben op die plek al voorrang”, zegt wethouder Judith Bokhove (Mobiliteit) in een toelichting. “Alleen, voorrang neem je niet, voorrang krijg je. De verkeersveiligheid neemt toe als je contact maakt met andere deelnemers in het verkeer en daar willen we iedereen met deze proef op wijzen.”

Inzicht krijgen

Naast het experiment bij het Centraal Station experimenteert de gemeente ook bij het Oostplein. Beide experimenten zijn onderdeel van de nieuwe verkeersveiligheidsaanpak die in het najaar gepresenteerd wordt. De voetganger speelt hierin een belangrijke rol.

Over het gedrag van de voetganger is weinig bekend. Wel ontvangt de gemeente regelmatig bericht over onveilige situaties in het verkeer voor de voetganger. Om inzicht te krijgen in het gedrag en de verkeersveiligheid worden verschillende experimenten uitgevoerd. Uiteindelijk moet dit bijdragen aan een voetgangersvriendelijke stad.

Auteur: Jan Pieter Rottier

Jan Pieter Rottier is redacteur van VerkeersNet.nl. Hij schrijft ook regelmatig voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.