‘Werknemer moet telefoon onderweg niet meer aanraken’

Stimuleer werknemers om hun telefoon onderweg onaangeraakt te laten. Dat is de insteek van een nieuwe campagne die minister Van Nieuwenhuizen onder werkgevers lanceert. Er is nog veel werk aan de winkel, blijkt uit eerder onderzoek van Veilig Verkeer Nederland (VVN) en de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA).

De aftrap van de campagne is maandag bij een verdeelcentrum van Picnic in Den Haag. De online supermarkt, die 800 elektrische bezorgwagens heeft rijden, start deze maand een speciaal verkeersveiligheidstraject. Mono rijden, dus met de mobiele telefoon uit, is een belangrijk onderdeel hiervan.

Handheld bellen

Zulke campagnes zijn geen overbodige luxe, valt te concluderen uit eerder onderzoek van VVN en VNA waar de minister op wijst. De belangrijkste conclusie: ruim de helft van de leaserijders heeft regels meegekregen over smartphonegebruik in de auto, iets meer dan een derde heeft zulke regels niet. De partijen voerden dit onderzoek vorig jaar uit onder meer dan 1.000 leaseauto-bezitters.

Opvallend detail uit het onderzoek: tien procent mag handheld bellen van de baas. Elf procent mag berichtjes schrijven en lezen. “Daar is nog een wereld te winnen”, zei VVN-directeur Alphons Knuppel destijds. De ondervraagden ervaren bovendien druk om snel te reageren op berichtjes en belletjes. Een derde moet eigenlijk wel binnen een half uur reageren op een appje of smsje. Een even groot percentage moet in principe altijd de telefoon opnemen.

Speciale apps

28 procent van de werknemers werkt bij een bedrijf dat hulp aanbiedt om een smartphone niet te hoeven gebruiken onderweg, bleek verder uit het onderzoek. Het gaat dan onder meer om speciale apps en een carkit, maar ook om voorlichting. 63 procent heeft dit soort hulpmiddelen echter niet.

Veertien procent mag niet handsfree bellen. Hoewel dit bij wet is toegestaan, is het volgens VVN bewezen dat niet alleen social mediagebruik tijdens verkeersdeelname, maar zeker ook een telefoongesprek zorgt voor afleiding van de rijtaak.

Lees ook:

Werknemer veiliger de weg op met slim telematicasysteem

Auteur: Jan Pieter Rottier

Jan Pieter Rottier is redacteur van VerkeersNet.nl. Hij schrijft ook regelmatig voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.