Lichtgevend zebrapad BEELD Gemeente Rotterdam/David Rozing

Lichtgevend zebrapad zet voetgangers in de spotlights

Voetgangers kunnen de Rotterdamse Mariniersweg in het donker veilig oversteken door een nieuw zebrapad dat door middel van blacklights wordt verlicht. De witte strepen van het zebrapad (ter hoogte van de Bredestraat-Vogelenzang) lichten op in het donker, waardoor het zebrapad beter zichtbaar is voor automobilisten. Het experiment is bedoeld om voetgangers beter zichtbaar te maken voor automobilisten.

Zodra het donker wordt, gaan UV-lichten boven de oversteekplaats aan. Die zorgen ervoor dat de witte zebrastrepen oplichten. Het fluorescerende zebrapad is ontwikkeld door aannemer Heijmans. Als de resultaten van het experiment positief zijn, kan het fluorescerende zebrapad worden ingezet op andere locaties in de stad.

Het idee voor het experiment is een reactie op de signalen van de bewoners van het Hoogkwartier. De gemeente werkt samen met Stadslab Hoogkwartier om de wijk Hoogkwartier ‘toekomstbestendig’ te maken. Tijdens buurtbijeenkomsten gaven bewoners aan dat zij het oversteken op de Mariniersweg niet altijd als prettig ervaren. Ook gaven zij aan dat ze zich als fietser op de Hoogstraat niet altijd veilig voelen.

Belangrijke rol

Naast de proef met het zebrapad, startte de gemeente daarom met een experiment waarbij de Hoogstraat tussen het Oostplein en de Mariniersweg tijdelijk als eenrichtingsverkeer voor auto’s is ingericht. Tijdens de pilot kunnen auto’s alleen richting het Oostplein rijden. Vanuit het Oostplein kunnen auto’s niet meer afslaan naar de Hoogstraat, waardoor deze plek overzichtelijker moet worden. Beide experimenten duren tot 11 november 2019.

Het experiment met het lichtgevende zebrapad is onderdeel van de nieuwe verkeersveiligheidsaanpak die de gemeente Rotterdam in het najaar presenteert. De voetganger speelt hierin een belangrijke rol. Om inzicht te krijgen in het gedrag van voetgangers en de verkeersveiligheid worden verschillende experimenten in de stad uitgevoerd. De resultaten en reacties van voetgangers worden gemonitord en op basis hiervan wordt bekeken wat de meeste wenselijke situatie wordt.

Auteur: Jan Pieter Rottier

Jan Pieter Rottier is redacteur van VerkeersNet.nl. Hij schrijft ook regelmatig voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.