Gemeentemedewerker met Stint. BEELD Stintum

Minister Van Nieuwenhuizen biedt excuses aan voor Stint

Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) heeft woensdag excuses aangeboden voor de manier waarop de Stint is toegelaten op de Nederlandse wegen. “Er zijn fouten gemaakt, dat spijt me erg”, zei een tot tranen geroerde Van Nieuwenhuizen.

“Ik bied op deze plek in het openbaar mijn excuses aan voor het tekortschieten van mijn ministerie”, zei ze aan het begin van haar betoog, zo tekent persbureau ANP op. “De veiligheid stond niet voorop” en de Stint “had in deze vorm nooit mogen worden toegelaten”.

De Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) concludeerde eerder deze maand dat er onvoldoende aandacht voor veiligheid bij het op de weg komen van nieuwe licht gemotoriseerde voertuigen, zoals de Stint, maar ook andere elektrische (bak)fietsen en scootmobiels. Dit komt mede door de grote verscheidenheid aan toelatingsprocedures, die afwisselende of helemaal geen eisen stellen aan de veiligheid van de voertuigen. Ook zou de politiek zich teveel met de toelating bemoeid hebben, in plaats van de bevoegde instantie daarvoor, de RDW.

Topje van de ijsberg

De aanleiding van dit onderzoek was het ongeval waarbij een Stint in botsing kwam met een trein in Oss op 20 september 2018. Vier kinderen kwamen om het leven, de bestuurster van de Stint en een vijfde kind raakten zwaargewond. Het ongeval riep in de samenleving en de politiek vragen op over de veiligheid van dit type licht gemotoriseerde voertuigen.

Het ongeluk met de Stint blijkt het topje van de ijsberg. Twintig procent van de in totaal 678 dodelijke slachtoffers in het verkeer waren vorig jaar gebruiker van een licht gemotoriseerd voertuig, schrijft de OvV.

De oppositie had Van Nieuwenhuizen in het debat opgeroepen met excuses te komen. “De overheid heeft gruwelijk gefaald”, zei GroenLinks-Kamerlid Suzanne Kröger. Pas als Van Nieuwenhuizen dat erkent, “kunnen we weer vooruit kijken”, aldus Kröger. Ook SP, PVV en Partij voor de Dieren wilden verontschuldigingen.

Veel partijen dringen er tevens op aan dat de bewindsvrouw de aanbevelingen van de OVV “onverkort” overneemt. De minister belooft dit ook te doen.

Getoetst

De onderzoekers raden aan om de wijze waarop licht gemotoriseerde voertuigen op de weg komen, te herzien. “De raad is van mening dat de categorie bijzondere bromfietsen moet worden ingericht naar Europees model. De risico’s van alle licht gemotoriseerde voertuigen moeten in kaart worden gebracht en worden getoetst aan een door de minister vastgesteld veiligheidsniveau.”

De Onderzoeksraad beveelt verder aan dat een onafhankelijk keuringsinstantie eindverantwoordelijk wordt voor de besluitvorming over toelating, in dit geval de RDW.

Auteur: Jan Pieter Rottier

Jan Pieter Rottier is redacteur van VerkeersNet.nl. Hij schrijft ook regelmatig voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.