Ik val op BEELD Rijksoverheid

‘1 op de 3 fietsers gebruikt geen licht’

Ik val op BEELD Rijksoverheid

Ongeveer een derde van de fietsers voert nog steeds geen voor- en achterlicht bij schemer en duisternis. Er is dus alle noodzaak om de fietsverlichtingscampagne voort te zetten en waar mogelijk te verbeteren. Bijvoorbeeld door meer te focussen op de kwaliteit van de fietsverlichting en door jongeren beter te bereiken. Dat blijkt uit een evaluatie van Rijkswaterstaat van de huidige campagne voor fietsverlichting in Nederland.

De campagne voor fietsverlichting bestaat in zijn huidige vorm circa tien jaar. In het Landelijk Actie Programma Verkeersveiligheid is de maatregel opgenomen dat dan een verkenning volgt naar de verbetermogelijkheden. Rijkswaterstaat nam die taak op zich.

De huidige campagne fietsverlichting is decentraal georganiseerd. Er is een uitvoeringsteam bestaande uit Fietsersbond, ANWB, BOVAG, Politie, RAI Vereniging, Regionale Organen Verkeersveiligheid, TeamAlert, VVN en het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW). Deze campagne volgt op de campagne ‘Licht aan, daar kun je mee thuiskomen’, die vanaf 2003 werd gevoerd. De landelijke campagne werd gecombineerd met handhaving waarbij, tot 2010, tv- en radiospotjes werden ingezet.

Lege batterij

Die fietsverlichtingscampagne gaat samen met een belangrijke toename van het aantal fietsers dat verlichting voert: dat aantal is ongeveer 15 procent hoger dan vóór de campagne. De sinds 2010 decentraal georganiseerde campagne heeft vooral geleid tot het beklijven van het aanvankelijke effect, niet tot een overtuigende toename van lichtvoering: 66 procent van de fietsers voert nu voor- en achterlicht. Dit betekent dat nog steeds een derde deel van de fietsers dat niet doet.

Uit onderzoek komt verder naar voren dat kwaliteit en duurzaamheid van de fietsverlichting een cruciale factor is. Eenmaal defect of een lege batterij, dan is de drempel om het te verhelpen hoog. En gebeurt dit regelmatig dan is de kans groot dat mensen het erbij laten zitten.

BOB

Naar schatting verlaagt het voeren van fietsverlichting de kans op een ongeval met een motorvoertuig bij duisternis met ongeveer 17 procent. Er is geen onderzoek bekend naar het effect op fietsongevallen zonder motorvoertuigen.

“Er is dus alle noodzaak om een fietsverlichtingscampagne voort te zetten en deze waar mogelijk te verbeteren of te vernieuwen”, schrijven de onderzoekers. Ze doen verschillende aanbevelingen. Zoals: verken de haalbaarheid en mogelijkheid om de fietsverlichtingscampagne (en bijbehorende handhaving) weer door één partij te laten regisseren. Onder de verschillende partners blijkt behoefte aan een gezamenlijke aanpak en paraplu die een verbindende en krachtige boodschap uitstraalt, vergelijkbaar met MONO of BOB.

Studentensteden

Een andere aanbeveling is om meer focus te leggen op de kwaliteit van de fietsverlichting. Bijvoorbeeld door specifieke keuzewijzers op te stellen en gericht voorlichting te geven aan ouders van kinderen. De onderzoekers raden ook aan om te onderzoeken hoe jongeren en jongvolwassenen beter bereikt kunnen worden. Zij fietsen relatief veel bij duisternis en voeren daarbij minder vaak fietsverlichting dan andere leeftijdsgroepen. Fietsen bij uitgaan in grote (studenten)steden is daarbij een extra aandachtspunt.

De laatste aanbeveling luidt: onderzoek in hoeverre de boodschap van de campagne voor ouderen meer toegesneden kan worden op de verkeersveiligheidsproblematiek. In vergelijking met jongeren fietsen ouderen minder vaak bij schemer en bij duisternis en ze voeren in die gevallen ook vaker fietsverlichting. Desondanks vormen slachtoffers van 50 jaar en ouder 31 procent van het aantal letselslachtoffers in 2017 en 42 procent van het aantal fietsdoden in 2008-2017 door ongevallen bij schemer en duisternis.

Auteur: Jan Pieter Rottier

7 reacties op “‘1 op de 3 fietsers gebruikt geen licht’”

George Ketel|05.12.19|19:56

Nieuwe fietsen verplicht voorzien van naafdynamo, bedrade verlichting voor en achter, standlicht en lichtsensor. Dat kost 10 tot 2o euro per fiets. Maak complete set voor bestaande fietsen. Boete voor zonder licht hoger maken dan de kosten voor het installeren van de set door de fietsenmaker. In onze fietsverlichtingsakties zijn bij nieuwe fietsen altijd de batterijen in het achterlicht en het achterlicht apart inschakelen de boosdoeners,
George Ketel

Ronald M Lucke|05.12.19|15:42

Het interesseert de jeugd weinig, pakkans laag,en de ouders draaien ervoor op, schoolbestuur heeft hierin een taak!

Ronald M Lucke|05.12.19|15:40

Het interesseert de jeugd weinig tot niets of ze wel of geen verlichting voeren. A : Er wordt nauwelijks gecontroleerd, en als ze l een bekeuring krijgen, betalen de ouders. Ik zie hierin een taak weggelegd voor congierge van scholen, die de jeugd op de verlichting wijst, op verkeersbegeleiders! Zolang de pakkans laag is, ze zijn meer geïnteresseerd in hun smartphone dan de rest!

Marina de Groene|05.12.19|15:39

Sorry voor je uitspraak Gerard Bouwman, maar ik ben me eens lam geschrokken door 2 brommers die via de rotonde, “zonder” verlichting, dwars de weg over kwamen gereden en vlak voor me het fietspad op reden. Ik hoorde ze, maar door lawaai van de industrie en wind in mijn oren, kon ik niet direct waarnemen waar ze vandaan kwamen. Ze kwamen al uit een richting waar ze niet mochten rijden!!! Elke groep weggebruikers heeft zijn fouten. Auto/gordel, brommer/helm en fiets/licht.

Wim Arends|05.12.19|15:34

Wim Arends ( 05-12-2019 ) 15,30

trek de fietsers vooral buiten goede verlichting ook kleding aan waardoor je zichtbaar wordt ( oranje of een geel hesje )
Ook mensen die hun huisdier uit laten een hesje aan . ( ook deze mensen zijn slecht te zien )
zwarte jas en een zwarte hond.

Remko Zeven|05.12.19|13:39

Meer dan eens zie ik ouders (uiteraard vooral dertigers) na zonsondergang met één of twee kinderen op de fiets dan wel in een aso-bakfiets (al dan niet van Urban Arrow)het liefst met onaangepaste hoge snelheid zonder verlichting door het verkeer zoeven. Wat een verantwoordelijkheidszin …

Gerard Bouwman|05.12.19|13:10

En door zo’n egoïstische kloothommel ben ik laats met mijn scooter gevallen. Gelukkig geen schade, alleen een kapotte elleboog. En meneer was ook nog eens op zijn GSM aan het appen. Waar blijft de handhaving?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

'1 op de 3 fietsers gebruikt geen licht' - VerkeersNet
Ik val op BEELD Rijksoverheid

‘1 op de 3 fietsers gebruikt geen licht’

Ik val op BEELD Rijksoverheid

Ongeveer een derde van de fietsers voert nog steeds geen voor- en achterlicht bij schemer en duisternis. Er is dus alle noodzaak om de fietsverlichtingscampagne voort te zetten en waar mogelijk te verbeteren. Bijvoorbeeld door meer te focussen op de kwaliteit van de fietsverlichting en door jongeren beter te bereiken. Dat blijkt uit een evaluatie van Rijkswaterstaat van de huidige campagne voor fietsverlichting in Nederland.

De campagne voor fietsverlichting bestaat in zijn huidige vorm circa tien jaar. In het Landelijk Actie Programma Verkeersveiligheid is de maatregel opgenomen dat dan een verkenning volgt naar de verbetermogelijkheden. Rijkswaterstaat nam die taak op zich.

De huidige campagne fietsverlichting is decentraal georganiseerd. Er is een uitvoeringsteam bestaande uit Fietsersbond, ANWB, BOVAG, Politie, RAI Vereniging, Regionale Organen Verkeersveiligheid, TeamAlert, VVN en het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW). Deze campagne volgt op de campagne ‘Licht aan, daar kun je mee thuiskomen’, die vanaf 2003 werd gevoerd. De landelijke campagne werd gecombineerd met handhaving waarbij, tot 2010, tv- en radiospotjes werden ingezet.

Lege batterij

Die fietsverlichtingscampagne gaat samen met een belangrijke toename van het aantal fietsers dat verlichting voert: dat aantal is ongeveer 15 procent hoger dan vóór de campagne. De sinds 2010 decentraal georganiseerde campagne heeft vooral geleid tot het beklijven van het aanvankelijke effect, niet tot een overtuigende toename van lichtvoering: 66 procent van de fietsers voert nu voor- en achterlicht. Dit betekent dat nog steeds een derde deel van de fietsers dat niet doet.

Uit onderzoek komt verder naar voren dat kwaliteit en duurzaamheid van de fietsverlichting een cruciale factor is. Eenmaal defect of een lege batterij, dan is de drempel om het te verhelpen hoog. En gebeurt dit regelmatig dan is de kans groot dat mensen het erbij laten zitten.

BOB

Naar schatting verlaagt het voeren van fietsverlichting de kans op een ongeval met een motorvoertuig bij duisternis met ongeveer 17 procent. Er is geen onderzoek bekend naar het effect op fietsongevallen zonder motorvoertuigen.

“Er is dus alle noodzaak om een fietsverlichtingscampagne voort te zetten en deze waar mogelijk te verbeteren of te vernieuwen”, schrijven de onderzoekers. Ze doen verschillende aanbevelingen. Zoals: verken de haalbaarheid en mogelijkheid om de fietsverlichtingscampagne (en bijbehorende handhaving) weer door één partij te laten regisseren. Onder de verschillende partners blijkt behoefte aan een gezamenlijke aanpak en paraplu die een verbindende en krachtige boodschap uitstraalt, vergelijkbaar met MONO of BOB.

Studentensteden

Een andere aanbeveling is om meer focus te leggen op de kwaliteit van de fietsverlichting. Bijvoorbeeld door specifieke keuzewijzers op te stellen en gericht voorlichting te geven aan ouders van kinderen. De onderzoekers raden ook aan om te onderzoeken hoe jongeren en jongvolwassenen beter bereikt kunnen worden. Zij fietsen relatief veel bij duisternis en voeren daarbij minder vaak fietsverlichting dan andere leeftijdsgroepen. Fietsen bij uitgaan in grote (studenten)steden is daarbij een extra aandachtspunt.

De laatste aanbeveling luidt: onderzoek in hoeverre de boodschap van de campagne voor ouderen meer toegesneden kan worden op de verkeersveiligheidsproblematiek. In vergelijking met jongeren fietsen ouderen minder vaak bij schemer en bij duisternis en ze voeren in die gevallen ook vaker fietsverlichting. Desondanks vormen slachtoffers van 50 jaar en ouder 31 procent van het aantal letselslachtoffers in 2017 en 42 procent van het aantal fietsdoden in 2008-2017 door ongevallen bij schemer en duisternis.

Auteur: Jan Pieter Rottier

7 reacties op “‘1 op de 3 fietsers gebruikt geen licht’”

George Ketel|05.12.19|19:56

Nieuwe fietsen verplicht voorzien van naafdynamo, bedrade verlichting voor en achter, standlicht en lichtsensor. Dat kost 10 tot 2o euro per fiets. Maak complete set voor bestaande fietsen. Boete voor zonder licht hoger maken dan de kosten voor het installeren van de set door de fietsenmaker. In onze fietsverlichtingsakties zijn bij nieuwe fietsen altijd de batterijen in het achterlicht en het achterlicht apart inschakelen de boosdoeners,
George Ketel

Ronald M Lucke|05.12.19|15:42

Het interesseert de jeugd weinig, pakkans laag,en de ouders draaien ervoor op, schoolbestuur heeft hierin een taak!

Ronald M Lucke|05.12.19|15:40

Het interesseert de jeugd weinig tot niets of ze wel of geen verlichting voeren. A : Er wordt nauwelijks gecontroleerd, en als ze l een bekeuring krijgen, betalen de ouders. Ik zie hierin een taak weggelegd voor congierge van scholen, die de jeugd op de verlichting wijst, op verkeersbegeleiders! Zolang de pakkans laag is, ze zijn meer geïnteresseerd in hun smartphone dan de rest!

Marina de Groene|05.12.19|15:39

Sorry voor je uitspraak Gerard Bouwman, maar ik ben me eens lam geschrokken door 2 brommers die via de rotonde, “zonder” verlichting, dwars de weg over kwamen gereden en vlak voor me het fietspad op reden. Ik hoorde ze, maar door lawaai van de industrie en wind in mijn oren, kon ik niet direct waarnemen waar ze vandaan kwamen. Ze kwamen al uit een richting waar ze niet mochten rijden!!! Elke groep weggebruikers heeft zijn fouten. Auto/gordel, brommer/helm en fiets/licht.

Wim Arends|05.12.19|15:34

Wim Arends ( 05-12-2019 ) 15,30

trek de fietsers vooral buiten goede verlichting ook kleding aan waardoor je zichtbaar wordt ( oranje of een geel hesje )
Ook mensen die hun huisdier uit laten een hesje aan . ( ook deze mensen zijn slecht te zien )
zwarte jas en een zwarte hond.

Remko Zeven|05.12.19|13:39

Meer dan eens zie ik ouders (uiteraard vooral dertigers) na zonsondergang met één of twee kinderen op de fiets dan wel in een aso-bakfiets (al dan niet van Urban Arrow)het liefst met onaangepaste hoge snelheid zonder verlichting door het verkeer zoeven. Wat een verantwoordelijkheidszin …

Gerard Bouwman|05.12.19|13:10

En door zo’n egoïstische kloothommel ben ik laats met mijn scooter gevallen. Gelukkig geen schade, alleen een kapotte elleboog. En meneer was ook nog eens op zijn GSM aan het appen. Waar blijft de handhaving?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.