Credit: iStock / Rawf8 (onbeperkt gebruik)

‘Voer Europees alcoholverbod in het verkeer in’

Alle landen in de Europese Unie moeten een ‘zero tolerance-beleid’ invoeren als het aankomt op het gebruik van alcohol in het verkeer. Daarmee worden jaarlijks 5.000 verkeersdoden voorkomen. De aanbeveling komt van de onafhankelijke non profit-organisatie European Transport Safety Council (ETSC).

Bij een kwart van alle dodelijke verkeersongelukken in de EU is alcohol betrokken. Jaarlijks verongelukken daardoor 5.000 mensen in de unie. Het Brusselse onderzoeksbureau ETSC houdt zich bezig met het terugdringen van het aantal doden en gewonden in het Europese verkeer. In een nieuw rapport pleit de organisatie voor een ‘zero-tolerance drink-driving limit’.

Doelstelling

De EU heeft zich recent het doel gesteld om het aantal doden en gewonden in het verkeer vóór 2030 te halveren. Een kwart van de 25.000 verkeersdoden ieder jaar kan worden gelinkt aan het gebruik van alcohol in het verkeer. Een verbod op alcohol betekent een grote stap om die ambitie waar te maken, redeneert ETSC.

Beleidsdirecteur Ellen Townsend van de ETSC zegt: “We weten nu al bijna zeventig jaar dat alcohol en verkeersdoden aan elkaar gelinkt zijn. Het is onacceptabel dat duizenden families jaarlijks uit elkaar worden gerukt door alcohol in het verkeer. In 2020 willen we dat de EU-lidstaten beleid ontwikkelen om alcohol achter het stuur te stoppen door onder meer een verbod, handhaving en het inzetten van techniek zoals alcoholsloten in bussen en vrachtwagens.”

Volgens nieuwe Europese regelgeving moeten alle nieuwe auto’s vanaf 2022 standaard zijn uitgerust met een aansluiting voor een alcoholslot.

Statistieken

Volgens officiële cijfers kwamen in de EU in 2018 rond de 2.654 mensen om tijdens alcohol gerelateerde ongevallen, valt te lezen in het nieuwe rapport van de ETSC. De daadwerkelijke cijfers liggen hoger; niet van alle landen zijn de precieze cijfers bekend.

Momenteel geldt er in zeven van de achtentwintig lidstaten van de EU een maximum van 0.2 promille alcohol in het bloed. Met dat percentage kan de ETSC leven. In negentien landen geldt een maximum van 0.5 promille. In het VK (behalve in Schotland) is een limiet van 0.8 toegestaan. In Nederland mogen mensen die langer dan vijf jaar het rijbewijs hebben 0.5 promille in het bloed hebben. Voor beginnende bestuurders geldt een lagere limiet. Wie wordt aangehouden met meer dan 0.8 kan rekenen op een educatieve maatregel.

Handhaving

De ETSC roept lidstaten op om de statistieken beter te registreren en alle weggebruikers bij een ongeval standaard te controleren op alcohol. Ook hamert het onderzoeksbureau op betere handhaving en nationale doelstellingen voor checks langs de weg. Andere aanbevelingen: voer regelmatig campagne om alcohol in het verkeer te verminderen en stel een alcoholslot verplicht voor professionele chauffeurs van bijvoorbeeld vrachtwagens en bussen.

Auteur: Rieneke Kok

4 reacties op “‘Voer Europees alcoholverbod in het verkeer in’”

Jan Pieter Rottier|10.01.20|11:40

Er stond inderdaad een foutje in. Dit had er moeten staan:

“Volgens officiële cijfers kwamen in de EU in 2018 rond de 2.654 mensen om tijdens alcohol gerelateerde ongevallen, valt te lezen in het nieuwe rapport van de ETSC. De daadwerkelijke cijfers liggen hoger; niet van alle landen zijn de precieze cijfers bekend.”

Excuses.

Bart Voordeckers|10.01.20|10:04

“2.964 officieel geregistreerde verkeersongevallen in 23 EU-landen”. Volgens mij zijn er 3 nulletjes vergeten in het artikel.

Bart Voordeckers|10.01.20|10:03

“In 2019 gebeurden er 2.964 officieel geregistreerde verkeersongevallen in 23 EU-landen, valt te lezen in het nieuwe rapport van de ETSC. De daadwerkelijke cijfers liggen hoger; niet van alle landen zijn de precieze cijfers bekend.” Dit cijfer lijkt me totaal verkeerd. Volgens mij zijn er 3 nulletjes vergeten.

Marina de Groene|09.01.20|12:54

Roep dit al jaren; de uitbater van een horecagelegenheid zou de klant moeten adviseren. Wil ie drinken, dan autosleutels inleveren en taxi besteld. Hoe dikwijls lees je met alcohol en drugs op achter het stuur, dit kan niet in onze wereld. Regels stellen en uitvoeren. Verkeerd gedrag = geen excuus auto nodig voor je werk, nadenken voor je eraan begint en anders heb je een probleem. De wereld is hard, maar om fatsoenlijk te kunnen leven, moeten de regels net zo hard en nog harder dan het probleem

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.