‘Alleen verbod op telefoon vasthouden is verkeerd signaal’

Achter het stuur appen met een telefoon die in een houder zit, is gevaarlijker dan appen met de telefoon in de hand. Dat concludeert de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid in nieuw onderzoek. De huidige wetgeving suggereert dan ook onterecht dat het veiliger is, menen de onderzoekers.

De mate van variatie in gereden snelheid, het slingeren, de gemiddelde duur van de blikken op de smartphone, het aantal lange blikken op de smartphone en het niet in de spiegels kijken – het komt in beide gevallen even vaak voor. Maar zat de telefoon in een houder, dan keken de onderzoekspersonen langer en vaker naar het scherm. Deze problemen komen voor bij jong en oud, man en vrouw en zowel ervaren als onervaren appers.

Meer belastend

Gek dus eigenlijk, zo concluderen de onderzoekers, dat in de wet is vastgelegd dat alleen het vasthouden van een telefoon tijdens het rijden verboden is. Het geeft, zeggen ze, ‘een verkeerd signaal naar de weggebruikers’. Oproepen om de wetgeving te veranderen doen ze nog niet. Daar is verder onderzoek voor nodig.

Appen achter het stuur is überhaupt gevaarlijk, blijkt opnieuw uit het onderzoek. Het laat zien dat automobilisten meer variëren in gereden snelheid, meer slingeren en minder in de spiegels kijken. De onderzoekspersonen ervoeren appen tijdens het autorijden bovendien als meer belastend.

Auteur: Jan Pieter Rottier

Jan Pieter Rottier is binnen ProMedia Group als redacteur en presentator verantwoordelijk voor evenementen, tv-uitzendingen en andere video-content, zoals webinars en online congressen. Daarnaast schrijft hij regelmatig voor de Personenvervoer en Verkeer-vakbladen VerkeersNet, OVPro en TaxiPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.