Hoogstraten wint Vlaamse Verkeersveiligheidsprijs 2019 FOTO VerkeersNet

Gentse ‘superflitspaal’ maakt kans op verkeersveiligheidsprijs

De lokale politie van Gent, de Provincie Antwerpen en het studiebureau Transport & Mobility Leuven zijn kanshebbers voor de Vlaamse Verkeersveiligheidsprijs 2020. Die jaarlijkse prijs is een onderscheiding voor concrete projecten die bijdragen aan de verkeersveiligheid in Vlaanderen.

De Gentse politie is genomineerd vanwege hun ‘superflitspaal’ met de bijnaam Sammeke. Het gaat om een Lidar-verkeerscamera die wordt ingezet voor de handhaving van de 30 km/u-limiet in de binnenstad. Dat limiet geldt sinds een aantal jaar in het gehele centrum.

De Provincie Antwerpen is kanshebber vanwege een gedragsonderzoek om proactief in te spelen op verkeersongevallen op fietssnelwegen. Met behulp van 3D-cameratechnologie onderzocht de provincie het gedrag van weggebruikers op een risicolocatie. Het onderzoek bracht de trajecten en snelheidsprofielen van alle verkeersdeelnemers in kaart. Hierna berekende een algoritme in welke specifieke situaties het bijna tot een ongeval kwam. Op basis van deze gegevens kan het provinciebestuur gerichte maatregelen nemen om vergelijkbare locaties te beveiligen.

Zelfrijdende voertuigen

In het CONACON-project bestudeert Transport & Mobility Leuven de dynamiek tussen zelfrijdende voertuigen en ‘gewone’ verkeersdeelnemers – een situatie waar we in de toekomst vaker mee te maken kunnen krijgen en in potentie tot onveilige situaties kan leiden. Het Leuvense studiebureau gaat na op welke manier verkeersmanagement en ‘voertuig naar alles-communicatie’ in dergelijke omstandigheden tot veiligere oplossingen kan leiden.

“Het doet me groot plezier vast te stellen dat de nieuwe technologieĆ«n een hoofdrol spelen in de drie projecten”, zegt de Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters in een verklaring. “Het toont duidelijk aan dat de verbetering van de verkeersveiligheid niet alleen afhangt van klassieke maatregelen zoals educatie, infrastructuur en handhaving, maar dat ook technologische innovatie steeds vaker voor vooruitgang zorgt. Dergelijke ontwikkelingen kunnen andere overheden en organisaties in Vlaanderen alleen maar inspireren.”

Schoolstraat

De jury onder leiding van de Vlaamse Stichting Verkeerskunde selecteerde de kanshebbers uit in totaal zeventien kandidaten. De verkeersveiligheidsprijs 2020 wordt op 10 maart in Turnhout uitgereikt tijdens het Vlaams Congres Verkeersveiligheid.

Het project School-straten van de Belgische stad Hoogstraten won vorig jaar de Vlaamse Verkeersveiligheidsprijs. Idee achter het project School-straten is: met hulp van kinderen acht basisscholen in Hoogstraten verkeersveiliger maken.

Auteur: Jan Pieter Rottier

Jan Pieter Rottier is redacteur van VerkeersNet.nl. Hij schrijft ook regelmatig voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

2 reacties op “Gentse ‘superflitspaal’ maakt kans op verkeersveiligheidsprijs”

Henk Van Der Zanden|30.01.20|21:15

Waarom moeilijk doen? Een flitpaal kost 60.000 euro?
Een trajectcontrole kun je per richting uitvoeren met 2 palen op enige afstand van elkaar met webcamn en PC (of een Arduin). Evt een infrarood lampje er bij voor de donkere dagdelen. De foto’s analyseren op nummerbord en de tijd-stamp toevoegen. Dan verzenden naar een centrale.
Aan het einde van de dag de zondaars berekenen en beboeten. Omdat je ook weet wie de “good guys” zijn kun je die automatisch een korting geven op de wegenbelasting.

Wim Tjaberinga|30.01.20|14:46

Prachtig natuurlijk! Wat ook interessant is om te kijken naar de effecten van bestraffen versus belonen. In NL wordt er druk geĆ«xperimenteerd met de “SafetySafe”, een snelheidsmeterspaarpot waar je beloond wordt wanneer je de juiste snelheid rijdt. Onderzoek laat zien dat de SafetySafe een reductie van te snelrijders van 25% (!) oplevert ten opzichte van traditionele maatregelen waar wordt beboet. Zeker waard om eens naar te kijken (https://safetysafe.nl)!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.