Mercedes-b politiewagen. FOTO Politie

Waarom de trajectcontroles op N-wegen nu pas uitgerold worden

Mercedes-b politiewagen. FOTO Politie

De N414 tussen Baarn en Bunschoten is de eerste N-weg met een trajectcontrole. Komende maanden volgen negentien andere provinciale wegen. Dat meldt het Openbaar Ministerie (OM). De komst was al in 2017 aangekondigd.

“Het heeft inderdaad wat langer geduurd dan we hoopten,” erkent OM-woordvoerder Marloes van Kessel. “De bedoeling was dat ze er in 2019 al waren.” Er zaten wat zaken tegen tijdens de aanleg, vertelt ze. “Onder andere op technisch gebied: hoe we de stroomvoorziening moesten regelen. Ook was het zoeken naar de beste locaties voor de palen. Daarnaast gebruiken we nieuwe software; het werkt dus anders dan op de snelweg. Het was nog wel lastig om dat goed voor elkaar te krijgen. Het duurde langer dan vooraf ingeschat. Dit soort zaken kom je pas tegen als je ermee aan de slag gaat. Maar beter goed geregeld dan snel.”

Ingewikkeld

Wanneer de andere trajectcontroles in werking treden, is volgens Van Kessel nog lastig te zeggen. Streven is dat de operatie eind dit jaar is afgerond. “Iedere locatie wordt één voor één getest. Dat duurt tussen de drie en vier weken. Dan kijken we bijvoorbeeld of het doorsturen van de gegevens naar het Centraal Justitieel Incassobureau goed werkt en of de foto’s van goede kwaliteit zijn. Als je dat allemaal tegelijk doet, wordt het ingewikkeld. Dus dat doen we ter plekke. Als de testfase is afgerond, doen we ‘m aan. We lichten de regio van tevoren in.”

Het vergroten van de verkeersveiligheid is het doel van de trajectcontroles. Uit onderzoek zou blijken dat op provinciale wegen relatief meer verkeersslachtoffers vallen dan op andere wegen. De geplande trajectcontroles komen op wegen met een hoog ongevalspercentage, snelheidsprobleem en/of risicofactoren.

Auteur: Jan Pieter Rottier

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Waarom de trajectcontroles op N-wegen nu pas uitgerold worden - VerkeersNet
Mercedes-b politiewagen. FOTO Politie

Waarom de trajectcontroles op N-wegen nu pas uitgerold worden

Mercedes-b politiewagen. FOTO Politie

De N414 tussen Baarn en Bunschoten is de eerste N-weg met een trajectcontrole. Komende maanden volgen negentien andere provinciale wegen. Dat meldt het Openbaar Ministerie (OM). De komst was al in 2017 aangekondigd.

“Het heeft inderdaad wat langer geduurd dan we hoopten,” erkent OM-woordvoerder Marloes van Kessel. “De bedoeling was dat ze er in 2019 al waren.” Er zaten wat zaken tegen tijdens de aanleg, vertelt ze. “Onder andere op technisch gebied: hoe we de stroomvoorziening moesten regelen. Ook was het zoeken naar de beste locaties voor de palen. Daarnaast gebruiken we nieuwe software; het werkt dus anders dan op de snelweg. Het was nog wel lastig om dat goed voor elkaar te krijgen. Het duurde langer dan vooraf ingeschat. Dit soort zaken kom je pas tegen als je ermee aan de slag gaat. Maar beter goed geregeld dan snel.”

Ingewikkeld

Wanneer de andere trajectcontroles in werking treden, is volgens Van Kessel nog lastig te zeggen. Streven is dat de operatie eind dit jaar is afgerond. “Iedere locatie wordt één voor één getest. Dat duurt tussen de drie en vier weken. Dan kijken we bijvoorbeeld of het doorsturen van de gegevens naar het Centraal Justitieel Incassobureau goed werkt en of de foto’s van goede kwaliteit zijn. Als je dat allemaal tegelijk doet, wordt het ingewikkeld. Dus dat doen we ter plekke. Als de testfase is afgerond, doen we ‘m aan. We lichten de regio van tevoren in.”

Het vergroten van de verkeersveiligheid is het doel van de trajectcontroles. Uit onderzoek zou blijken dat op provinciale wegen relatief meer verkeersslachtoffers vallen dan op andere wegen. De geplande trajectcontroles komen op wegen met een hoog ongevalspercentage, snelheidsprobleem en/of risicofactoren.

Auteur: Jan Pieter Rottier

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.