Apps waarschuwen voor ambulances. BEELD iStock/Ignatiev

‘Schrikken’ en ‘lichtpuntje’: dit zijn de reacties op de ongevallencijfers

Apps waarschuwen voor ambulances. BEELD iStock/Ignatiev

De ANWB noemt de lichte daling van het aantal verkeersdoden ‘een voorzichtige stap in de goede richting’. De Brabantse gedeputeerde mobiliteit Christophe van der Maat is ‘flink geschrokken’ van het wederom hoge aantal verkeersdoden in zijn provincie. De kille cijfers ‘onderstrepen het belang’ van het Strategisch Plan Verkeersveiligheid 2030, stelt de SWOV. Veilig Verkeer Nederland (VVN) is ‘bezorgd over het forse aantal verkeersdoden.’

In 2019 vielen 661 verkeersdoden te betreuren, 17 minder dan het jaar ervoor. Er vielen relatief veel slachtoffers vielen onder 20- en 30-jarigen; een stijging van 24 procent. Ook waren er opvallend veel dodelijke slachtoffers onder motorrijders en bromfietsers.

De ANWB noemt de lichte daling van het aantal verkeersdoden ‘een voorzichtige stap in de goede richting’. Maar dat is dan ook het enige lichtpuntje. De organisatie pleit er wel voor om ‘de druk op de ketel te houden’ en door te gaan met de ‘voortvarende uitvoering’ van de verkeersveiligheidsambities in het regeerakkoord.

Gebrand

“We realiseren ons dat als gevolg van de coronacrisis veel ter discussie staat”, zegt directeur Frits van Bruggen. “Gezien deze cijfers blijven investeringen in bijvoorbeeld veilige wegen en fietspaden echter onverminderd hard nodig om het aantal doden verder terug te dringen. Dit voorkomt niet alleen veel persoonlijk leed, maar zal zich ook terugbetalen in maatschappelijke baten.”

De ANWB is ‘erop gebrand’ om meer inzicht te krijgen in de toedracht van de ongevallen. Ook noemt de ANWB investeringen in veilige wegen en fietspaden no-regret-maatregelen die moeten worden genomen. Daarnaast vindt de organisatie dat verkeershandhaving en de aanpak van afleiding in het verkeer, door onder meer appen achter het stuur, moet verbeteren.

De meeste slachtoffers van verkeersongevallen vielen in Noord-Brabant. Gedeputeerde Christophe van der Maat (mobiliteit) is ‘flink geschrokken’ van het wederom hoge aantal verkeersdoden. “Achter dit kille cijfer gaan 142 mensen schuil die door hun naasten worden gemist. Wij streven dan ook naar nul verkeersslachtoffers, want iedere verkeersdode is er een teveel.”

Kille cijfers

De toedracht van de ongelukken wordt door het CBS niet geduid, stelt hij. De provincie heeft vorig jaar al opdracht gegeven aan de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) om de oorzaak en toedracht van dodelijke verkeersongevallen in Brabant in 2018 en 2019 in kaart te brengen. Die analyse is in het najaar afgerond en levert hopelijk bruikbare resultaten op om toekomstige ongevallen te voorkomen. Dat onderzoek sluit aan op de datagerichte en risicogestuurde aanpak van het Brabants Verkeersveiligheidsplan 2020-2024, dat afgelopen januari is gepresenteerd.

“De kille cijfers van vandaag onderstrepen het belang van het Strategisch Plan Verkeersveiligheid 2030”, stelt de SWOV in een reactie. “Minister van Nieuwenhuizen heeft daarin de ambitie uitgesproken om naar nul verkeersslachtoffers te gaan in 2050. Om hieraan bij te dragen heeft het kabinet eind vorig jaar 50 miljoen euro per jaar vrijgemaakt om gemeentelijke en provinciale wegbeheerders te ondersteunen bij het nemen van effectieve verkeersveiligheidsmaatregelen, zoals het veiliger maken van gemeentelijke en provinciale wegen.”

Bezorgd

Naast het nemen van maatregelen die verkeersongevallen moeten voorkomen, vindt het verkeersveiligheidsinstituut het ook ‘belangrijk’ om te blijven leren van ongevallen in het verkeer. Onder andere door van elk dodelijk ongeval de toedracht te onderzoeken. Eind dit jaar publiceert SWOV haar jaarlijkse Monitor Verkeersveiligheid, met daarin een nadere analyse van de ongevallencijfers over zowel verkeersdoden als ernstig verkeersgewonden.

VVN is bezorgd over ‘fors aantal verkeersdoden’. “Het is het aantal inzittenden van twee Boeings. Omdat het geleidelijk gebeurt, valt het niet zo op, maar alles bij elkaar gaat het nog steeds om een fors aantal doden en dat is zorgelijk. Er is nog heel veel werk aan de winkel”, zegt een woordvoerder van Veilig Verkeer Nederland woensdag in een reactie tegen persbureau ANP.

Appverbod

Omdat de toedracht onbekend is, is het volgens de VVN-woordvoerder “altijd een beetje gissen” naar de oorzaak van het grote aantal twintigers en dertigers dat omkwam in het verkeer. De toename kan volgens hem te maken hebben met drugs en alcohol, maar ook met lachgas, ‘dat tegenwoordig in zwang is.’ Afleiding is volgens de woordvoerder ook een welbekend thema, iets dat meer speelt bij de jongere groep dan bij de oudere. Daarnaast zit overmoedigheid er nog sterk in bij 20-jarigen, aldus de zegsman.

Dat het totaalaantal fietsdoden is gedaald, komt mogelijk door het vorig jaar ingevoerde appverbod, denkt hij. “Maar ook dat is weer gissen. Onderzoek leert ons wat er precies aan de hand is, zodat wij de juiste stappen kunnen zetten.” De helft van de verkeersdoden was 60 jaar of ouder. Hoe zit dat? “Bij ouderen gaat het vaak om ongelukken met de fiets. Dat heeft te maken met balans houden, in combinatie met verhoogde kwetsbaarheid.”

Auteur: Jan Pieter Rottier

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

'Schrikken' en 'lichtpuntje': dit zijn de reacties op de ongevallencijfers - VerkeersNet
Apps waarschuwen voor ambulances. BEELD iStock/Ignatiev

‘Schrikken’ en ‘lichtpuntje’: dit zijn de reacties op de ongevallencijfers

Apps waarschuwen voor ambulances. BEELD iStock/Ignatiev

De ANWB noemt de lichte daling van het aantal verkeersdoden ‘een voorzichtige stap in de goede richting’. De Brabantse gedeputeerde mobiliteit Christophe van der Maat is ‘flink geschrokken’ van het wederom hoge aantal verkeersdoden in zijn provincie. De kille cijfers ‘onderstrepen het belang’ van het Strategisch Plan Verkeersveiligheid 2030, stelt de SWOV. Veilig Verkeer Nederland (VVN) is ‘bezorgd over het forse aantal verkeersdoden.’

In 2019 vielen 661 verkeersdoden te betreuren, 17 minder dan het jaar ervoor. Er vielen relatief veel slachtoffers vielen onder 20- en 30-jarigen; een stijging van 24 procent. Ook waren er opvallend veel dodelijke slachtoffers onder motorrijders en bromfietsers.

De ANWB noemt de lichte daling van het aantal verkeersdoden ‘een voorzichtige stap in de goede richting’. Maar dat is dan ook het enige lichtpuntje. De organisatie pleit er wel voor om ‘de druk op de ketel te houden’ en door te gaan met de ‘voortvarende uitvoering’ van de verkeersveiligheidsambities in het regeerakkoord.

Gebrand

“We realiseren ons dat als gevolg van de coronacrisis veel ter discussie staat”, zegt directeur Frits van Bruggen. “Gezien deze cijfers blijven investeringen in bijvoorbeeld veilige wegen en fietspaden echter onverminderd hard nodig om het aantal doden verder terug te dringen. Dit voorkomt niet alleen veel persoonlijk leed, maar zal zich ook terugbetalen in maatschappelijke baten.”

De ANWB is ‘erop gebrand’ om meer inzicht te krijgen in de toedracht van de ongevallen. Ook noemt de ANWB investeringen in veilige wegen en fietspaden no-regret-maatregelen die moeten worden genomen. Daarnaast vindt de organisatie dat verkeershandhaving en de aanpak van afleiding in het verkeer, door onder meer appen achter het stuur, moet verbeteren.

De meeste slachtoffers van verkeersongevallen vielen in Noord-Brabant. Gedeputeerde Christophe van der Maat (mobiliteit) is ‘flink geschrokken’ van het wederom hoge aantal verkeersdoden. “Achter dit kille cijfer gaan 142 mensen schuil die door hun naasten worden gemist. Wij streven dan ook naar nul verkeersslachtoffers, want iedere verkeersdode is er een teveel.”

Kille cijfers

De toedracht van de ongelukken wordt door het CBS niet geduid, stelt hij. De provincie heeft vorig jaar al opdracht gegeven aan de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) om de oorzaak en toedracht van dodelijke verkeersongevallen in Brabant in 2018 en 2019 in kaart te brengen. Die analyse is in het najaar afgerond en levert hopelijk bruikbare resultaten op om toekomstige ongevallen te voorkomen. Dat onderzoek sluit aan op de datagerichte en risicogestuurde aanpak van het Brabants Verkeersveiligheidsplan 2020-2024, dat afgelopen januari is gepresenteerd.

“De kille cijfers van vandaag onderstrepen het belang van het Strategisch Plan Verkeersveiligheid 2030”, stelt de SWOV in een reactie. “Minister van Nieuwenhuizen heeft daarin de ambitie uitgesproken om naar nul verkeersslachtoffers te gaan in 2050. Om hieraan bij te dragen heeft het kabinet eind vorig jaar 50 miljoen euro per jaar vrijgemaakt om gemeentelijke en provinciale wegbeheerders te ondersteunen bij het nemen van effectieve verkeersveiligheidsmaatregelen, zoals het veiliger maken van gemeentelijke en provinciale wegen.”

Bezorgd

Naast het nemen van maatregelen die verkeersongevallen moeten voorkomen, vindt het verkeersveiligheidsinstituut het ook ‘belangrijk’ om te blijven leren van ongevallen in het verkeer. Onder andere door van elk dodelijk ongeval de toedracht te onderzoeken. Eind dit jaar publiceert SWOV haar jaarlijkse Monitor Verkeersveiligheid, met daarin een nadere analyse van de ongevallencijfers over zowel verkeersdoden als ernstig verkeersgewonden.

VVN is bezorgd over ‘fors aantal verkeersdoden’. “Het is het aantal inzittenden van twee Boeings. Omdat het geleidelijk gebeurt, valt het niet zo op, maar alles bij elkaar gaat het nog steeds om een fors aantal doden en dat is zorgelijk. Er is nog heel veel werk aan de winkel”, zegt een woordvoerder van Veilig Verkeer Nederland woensdag in een reactie tegen persbureau ANP.

Appverbod

Omdat de toedracht onbekend is, is het volgens de VVN-woordvoerder “altijd een beetje gissen” naar de oorzaak van het grote aantal twintigers en dertigers dat omkwam in het verkeer. De toename kan volgens hem te maken hebben met drugs en alcohol, maar ook met lachgas, ‘dat tegenwoordig in zwang is.’ Afleiding is volgens de woordvoerder ook een welbekend thema, iets dat meer speelt bij de jongere groep dan bij de oudere. Daarnaast zit overmoedigheid er nog sterk in bij 20-jarigen, aldus de zegsman.

Dat het totaalaantal fietsdoden is gedaald, komt mogelijk door het vorig jaar ingevoerde appverbod, denkt hij. “Maar ook dat is weer gissen. Onderzoek leert ons wat er precies aan de hand is, zodat wij de juiste stappen kunnen zetten.” De helft van de verkeersdoden was 60 jaar of ouder. Hoe zit dat? “Bij ouderen gaat het vaak om ongelukken met de fiets. Dat heeft te maken met balans houden, in combinatie met verhoogde kwetsbaarheid.”

Auteur: Jan Pieter Rottier

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.