West-Kruiskade Rotterdam deels afgesloten voor gemotoriseerd verkeer BEELD Eric Fecke/gemeente Rotterdam

Serie experimenten geeft fietsers en voetganger meer ruimte in Rotterdam

Fietsers, voetgangers en het openbaar vervoer krijgen meer ruimte op het Eendrachtsplein en het Kruisplein. Als experiment sluit een aantal afslagen voor gemotoriseerd verkeer. Het project is al voorbereid voordat de coronacrisis begon, maar blijkt goed samen te vallen met de maatregelen die de gemeente neemt om reizigers in deze tijd veilig van A naar B te krijgen. Binnenkort volgen meer maatregelen.

Aanleiding van de maatregel is onderzoek waaruit blijkt dat automobilisten de route gebruiken om de stad te doorkruizen. Ongeveer de helft van het gemotoriseerd verkeer rondom de West-Kruiskade en de Nieuwe Binnenweg heeft het Oude Westen niet als bestemming of vertrekpunt heeft. Dat extra verkeer maakt oversteken voor fietsers en voetgangers moeilijk en gevaarlijk, aldus de gemeente.

Als experiment sluiten een aantal afslagen op het Kruisplein voor gemotoriseerd verkeer. Voor automobilisten vanaf de Mauritsweg is de West-Kruiskade niet meer te bereiken en vanaf de Westkruiskade is het Kruisplein niet meer bereikbaar. Ook op het Eendrachtsplein worden wegen afgesloten, zodat automobilisten nog maar een beperkt aantal afslagen kunnen nemen. Voor automobilisten vanaf het Eendrachtsplein is de Nieuwe Binnenweg niet meer te bereiken en vanaf de Nieuwe Binnenweg is de Mauritsweg onbereikbaar.

Schoolomgeving

De afsluitingen moeten leiden tot een afname van het doorgaande verkeer, waardoor het veiliger wordt voor fietsers en voetgangers die moeten oversteken. Er is dan ook meer ruimte voor verkeer met een bestemming in het Oude Westen. Een afname van het doorgaande verkeer zorgt ook voor betere luchtkwaliteit voor de inwoners van die wijk. Het experiment duurt minimaal vier maanden, maar kan langer duren wanneer er nog langere tijd beperkende corona-maatregelen van kracht zijn.

De pilot is onderdeel van de Rotterdamse MobiliteitsAanpak. Met dit programma werkt de gemeente aan een ‘bereikbare en gezonde stad’. Na het experiment in het Oude Westen, starten dit jaar nog drie andere experimenten. Een pilot, die start op 25 mei, moet fietsers en voetgangers op de Erasmuscorridor meer ruimte geven. 2 juni is het startpunt van verschillende maatregelen die luchtkwaliteit rondom de Maastunnel moeten verbeteren. In het nieuwe schooljaar wil de gemeente kijken hoe schoolomgevingen veiliger gemaakt kunnen worden.

Auteur: Jan Pieter Rottier

Jan Pieter Rottier is redacteur van VerkeersNet.nl. Hij schrijft ook regelmatig voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.