Hoofdletsel meest voorkomende doodsoorzaak bij verkeersslachtoffers
Verkenning in het kader van het Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT), studie naar de bereikbaarheid en doorstroming op de lange termijn in de corridor Amsterdam – Hoorn, spoorwegovergang Guisweg te Zaandam in ochtendspits met veel fietsers, scholieren op de fiets die de weg en spoor oversteken, kruising met stoplichten, fietspaden, druk verkeerspunt, gevaarlijke kruising.
Meer dan de helft van alle verkeersdoden die overlijden in het ziekenhuis, had traumatisch hersenletsel als hoofddiagnose. Fietsers zijn het vaakste slachtoffer van een dodelijk ongeval, in ongeveer 45 procent van de gevallen. Auto- en bestelauto-inzittenden vormen met 24 procent de tweede groep. Dat blijkt uit onderzoek van SWOV.
Verder lezen?
Ontwikkel jezelf met vakblad VerkeersNet.
Krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de sectoren verkeer en mobiliteit.
Bent u al abonnee van VerkeersNet?
De belangrijkste statistiek wordt zoals gebruikelijk niet genoemd: doodgereden worden door een auto is de meest voorkomende doodsoorzaak bij verkeersslachtoffers.
ik hoor de roep om helmplicht al weer; met de gedachte dat het probleem dan gedeeltelijk opgelost is. Maar onze fietscultuur floreert alleen goed als fietsen Vlot, Veilig én Comfortabel is. Een helm vernietigt elk comfort: denk aan wat er met de brommers gebeurd is: verdwenen ongeveer. (en vervolgens vervangen door snorfietsen: géén helmplicht). Veel rationeler is om het aantal ongelukken terug te dringen, én de ernst daarvan. Kortom: over op 30 km max in de bebouwde kom. Onder andere.