Corridor Amsterdam Hoorn, spoorwegovergang Guisweg Zaandam BEELD IenW/Tineke Dijkstra Fotografie

Hoofdletsel meest voorkomende doodsoorzaak bij verkeersslachtoffers

Meer dan de helft van alle verkeersdoden die overlijden in het ziekenhuis, had traumatisch hersenletsel als hoofddiagnose. Fietsers zijn het vaakste slachtoffer van een dodelijk ongeval, in ongeveer 45 procent van de gevallen. Auto- en bestelauto-inzittenden vormen met 24 procent de tweede groep. Dat blijkt uit onderzoek van SWOV.

SWOV keek naar de kenmerken van verkeersgewonden die in het ziekenhuis overlijden en naar de overlijdenstermijn van de slachtoffersgroep. Het blijkt dat met name zeventig-plussers op de fiets komen te overlijden na een ongeval; dat is zo bij 70 procent van de fietsongevallen zonder betrokkenheid van een motorvoertuig en bij 61 procent van de fietsongevallen zonder motorvoertuig.

Bescherming

Berijders van gemotoriseerde tweewielers en voetgangers lopen het minste risico op een dodelijk ongeluk, respectievelijk 16 en 10 procent van de dodelijke slachtoffers komt uit deze verkeersgroepen. De eerste groep loopt relatief vaak borstletsel of letsel aan de wervelkolom op, voor voetgangers is dat letsel aan de onderste ledematen. Daarmee toont dit onderzoek volgens SWOV hoe belangrijk het is dat het hoofd, borstkas en benen beschermd worden.

Wel plaatst SWOV zelf de kanttekening dat niet kon worden vastgesteld aan welke letsels de slachtoffers uiteindelijk zijn overleden; dit kon ook het gevolg zijn van meerdere letsels of aan opgetreden complicaties. Overigens overlijdt meer dan de helft van alle verkeersdoden ter plaatse. Gemiddeld 32 procent redt het tot het ziekenhuis, maar komt daar te overlijden. Er zijn ook verkeersdoden die het niet halen tot het ziekenhuis of op de Spoedeisende Hulp.

Hogere cijfers

Volgens SWOV overlijdt nog eens 7 procent van alle in het ziekenhuis overleden verkeersslachtoffers meer dan dertig dagen na het ongeval. Die cijfers worden niet meegerekend in de internationaal gangbare definitie van een verkeersdode. Wanneer dat wel het geval zou zijn, zou het jaarlijks aantal verkeersdoden ongeveer 2 procent hoger zijn dan de aantallen volgens de huidige definitie.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor OVPro en schrijft daarnaast voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group, zoals VerkeersNet.nl, SpoorPro.nl en TaxiPro.nl. Ook draagt ze bij aan Nederlands Vervoer.

1 reactie op “Hoofdletsel meest voorkomende doodsoorzaak bij verkeersslachtoffers”

Leo Clasquin|14.05.20|12:24

ik hoor de roep om helmplicht al weer; met de gedachte dat het probleem dan gedeeltelijk opgelost is. Maar onze fietscultuur floreert alleen goed als fietsen Vlot, Veilig én Comfortabel is. Een helm vernietigt elk comfort: denk aan wat er met de brommers gebeurd is: verdwenen ongeveer. (en vervolgens vervangen door snorfietsen: géén helmplicht). Veel rationeler is om het aantal ongelukken terug te dringen, én de ernst daarvan. Kortom: over op 30 km max in de bebouwde kom. Onder andere.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.