Duitse rechter beboet bedienen touchscreen Tesla

Een Duitse automobilist heeft een boete en een rijverbod gekregen, omdat hij tijdens het rijden het permanent geïnstalleerde touchscreen in zijn Tesla bediende. De automobilist wilde de interval van de ruitenwissers aanpassen en raakte daarbij van de weg. De Tesla-bestuurder ging in beroep tegen de straf, maar de rechter ging hier niet in mee. Dit kan grote gevolgen hebben voor het gebruik van touchscreens in auto’s.

Het ongeluk kon namelijk gebeuren omdat de chauffeur via het panel in de wagen moest kiezen uit vijf verschillende standen voor de interval. Daarbij belandde de auto naast de weg en raakte enkele bomen. Volgens de rechter had de betrokken chauffeur ‘de materiële schade kunnen voorzien en had die ook voorkomen kunnen worden, zolang de automobilist maar de nodige zorg had besteed aan het wegverkeer’, zo beschrijft Duits medium Auto Motor Sport.

Elektronisch apparaat

De gerechtelijke uitspraak kan grote gevolgen hebben voor het gebruik van touchscreens in een auto. De rechter oordeelde namelijk dat het scherm in de Tesla kan worden aangemerkt als een ‘elektronisch apparaat’. Het gebruik van een dergelijk apparaat tijdens het rijden is aan strikte voorwaarden verbonden. Zo mag een automobilist zijn aandacht slechts voor een fractie van de tijd van de wegsituatie af nemen om naar een elektronisch apparaat te kijken.

De Duitse rechter oordeelde in dit geval dat het instellen van de juiste interval via dit touchscreen veel meer aandacht vergt dan het bedienen van een traditionele ruitenwisser. Bovendien is de verkeerssituatie al gevaarlijker bij regen. Steeds meer nieuwe auto’s worden uitgerust met zo’n permanent touchscreen, waarmee een verscheidenheid aan functionaliteiten kan worden geregeld.

Veiligheid

De Tesla-bestuurder droeg tijdens zijn bezwaar tegen de boete aan dat hij de snelheidsregeling van de wisser beschouwde als een ‘veiligheidsgerelateerd bedieningspaneel’. Maar daar ging de rechter dus niet in mee. Elektronische apparaten zijn dus wel toegestaan, maar alleen als hiervoor slechts een korte blik voor op het scherm nodig is óf wanneer het systeem reageert op spraakbediening. Dit laatste werkt in veel auto’s nog lang niet optimaal.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor VerkeersNet en schrijft daarnaast voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group, zoals OVPro.nl en TaxiPro.nl.

2 reacties op “Duitse rechter beboet bedienen touchscreen Tesla”

Ted Sluymer|08.08.20|14:08
Remko Zeven|06.08.20|12:00

Een voertuig behept met contradictie

In willekeurige volgorde

zogenaamd ecologisch maar financieel onbereikbaar voor de gem. portemonee
het verleidelijk kunnen accelereren in 5 sec. van 0 – 100 in de bebouwde kom is absurd en misdadig
het gebrek aan practisch enig waarneembaar rijgeluid (niet alleen bij Tesla)
de kans op potentieel aanrichten van enorme materiële en immateriële schade door rijden met onaangepaste snelheid (reeds realiteit op grond van de statistieken)

etc.. etc …

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.