Vlag ANWB

ANWB: gevaarlijke situaties door vele afritten Kleinpolderplein

Automobilisten krijgen op het knooppunt Kleinpolderplein op de A13 zo veel informatie te verwerken dat ze abrupt moeten wisselen van rijstrook. Dit is een klein stuk snelweg met zeer druk verkeer en veel afritten op een korte afstand. Dit kan dus leiden tot gevaarlijke situaties, blijkt uit onderzoek onder ANWB-leden.

Op deze plek gebeurden de afgelopen jaren relatief veel ongevallen, namelijk veertig stuks tussen 2015 en 2017. In een derde van de gevallen was daarbij ook sprake van letsel. Om Rijkswaterstaat te helpen om meer inzicht te krijgen in de reden van die ongevallen, heeft ANWB een kwalitatief onderzoek onder 143 leden uitgevoerd naar dit stuk weg.

Veel bewegwijzeringsborden

Weliswaar geldt op het knooppunt een snelheidslimiet van 80 kilometer per uur, maar toch moeten weggebruikers in beperkte tijd letten op de bewegwijzeringsborden, het overige verkeer en dus de juiste afslag nemen. Het blijkt voor veel chauffeurs een uitdaging om in het korte tijdsbestek de juiste afweging te maken. Het onderzoek werd uitgevoerd onder weggebruikers die hier regelmatig rijden, maar ook onder mensen die het traject niet zo vaak aflegden.

De leden die hebben gereageerd op de vragen van de ANWB, kwamen ook op de proppen met oplossingen. Zo zouden er minder bestemmingen op de bewegwijzeringsborden geplaatst kunnen worden. De veiligheid zal waarschijnlijk ook verbeteren door meer afstand aan te houden tussen de borden, zodat automobilisten meer tijd krijgen om informatie te verwerken. Daarnaast kan betere belijning zorgen voor duidelijkheid bij de keuze van een rijstrook, zodat het abrupte wisselen van rijstrook wordt voorkomen.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor VerkeersNet en schrijft daarnaast voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group, zoals OVPro.nl en TaxiPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.