Jongere rijdt vaak met slippers ondanks verkeergevaar

Meer dan de helft van de automobilisten tussen de 18 en 44 jaar rijdt wel eens met slippers, terwijl ook 77 procent van deze doelgroep denkt dat dit tot gevaarlijke verkeerssituaties kan leiden. Slippers kunnen van de pedalen glijden of juist hierachter blijven hangen. Een op de acht jongeren geeft toe hierdoor wel eens een ongeluk of bijna-ongeluk te hebben gehad.

Dat blijkt uit onderzoek van Independer. Jongeren zijn niet de enige die dit risico nemen. Hoewel de meeste mensen rijden met slippers gevaarlijk vinden, houdt dat 40 procent van de automobilisten niet tegen om het te doen. Onder jongere chauffeurs ligt dit percentage dus nog wat hoger. Vooral mannen hebben hierdoor wel eens een ongeluk gehad of bijna een ongeluk veroorzaakt.

Wetgeving

Het valt op dat mannen vaker in gevaarlijke situaties terecht lijken te komen. Terwijl het percentage van mannen en vrouwen dat met dit schoeisel in de auto stapt ongeveer gelijk is. Toch zegt 12,1 procent van de mannen (bijna) een ongeluk te hebben gekregen hierdoor, tegenover maar 2,7 procent van de vrouwen. Ook moeten mannen vaker hun auto langs de kant zetten vanwege problemen met de schoenen, namelijk 10,5 procent tegenover 7,1 procent van de vrouwen.

In verschillende landen is het rijden op slippers niet toegestaan, zoals in Frankrijk en Spanje. Die overheden zien het rijden op slippers als een groot gevaar voor de verkeersveiligheid en het wordt dan ook beboet. In Nederland bestaat er geen wettelijk verbod. Wel wordt het rijden op slippers door de meeste organisaties afgeraden, omdat de grip beduidend minder is.

Verzekeraar

Er staat ook niets over dit onderwerp in de polisvoorwaarden van Nederlandse autoverzekeraars. Tegelijkertijd wijst Independer erop dat automobilisten de verantwoordelijkheid te hebben om zich niet zodanig te gedragen dat er gevaar kan ontstaan. Ze mogen dus niet bewust risicovolle situaties in het verkeer opzoeken.

Omdat het dragen van slippers in het verkeer kan zorgen voor gevaarlijke situaties, is het mogelijk dat hierdoor een ongeluk ontstaat. Een chauffeur loopt dan volgens Independer wel het risico dat een verzekeraar oordeelt dat hij ‘grove schuld’ heeft aan de aanrijding. “Het is dan maar de vraag of je je schade vergoed krijgt.”

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor VerkeersNet en schrijft daarnaast voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group, zoals OVPro.nl en TaxiPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.