Experiment in Amsterdamse Rijnstraat met fietsers op rijbaan stopgezet

Door het ontstaan van onveilige verkeerssituaties, heeft de gemeente Amsterdam het experiment om fietsers naar de rijbaan te verwijzen in de Rijnstraat beëindigd. Tijdens de proef werd het fietspad ingericht als voetpad, zodat het gemakkelijker was voor alle weggebruikers om 1,5 meter afstand tot elkaar te bewaren. Maar dit leidde tot gevaarlijke taferelen op de weg.  

Er zijn door de gemeente verschillende drukke plekken vastgesteld waar het lastig is om de aanbevolen 1,5 meter afstand te houden, om zo verdere verspreiding van het coronavirus te voorkomen. Daarom is signalering geplaatst om fietsers naar de rijbaan te sturen. Op de Rijnstraat bleek het experiment te risicovol. Weliswaar werkten de tijdelijke drempels en auto’s bleven over het algemeen voor en achter de fietsers op de rijbaan, maar experts en de buurt waren het erover eens dat er te vaak gevaarlijke situaties ontstonden.

Tijdens het experiment viel op dat er veel autoverkeer door de straten reed, waardoor regelmatig een wachtrij ontstond bij de verkeerslichten. Fietsers hadden moeite om de stilstaande wachtrij op dat moment te passeren, vooral als er een vrachtauto in de rij stond. Die blokkade voor fietsers leidde ertoe dat deze weggebruikers uitweken via de verhoogde trambaan, met een onveilige verkeerssituatie tot gevolg.

30 kilometer

Inmiddels zijn de borden en de markeringen in de Rijnstraat weggehaald en zijn de tijdelijke maatregelen teruggedraaid. Fietsers zijn wee gewoon welkom op het fietspad. Wel worden weggebruikers gevraagd zich zo veel mogelijk te blijven houden aan de aanbevolen afstand om zo verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. Op verschillende andere plekken in Amsterdam is het experiment nog wel gaande.

Het gaat dan om de Jan Pieter Heijestraat, de Eerste van Swindenstraat, de Museumbrug, de Haarlemmerstraat- en dijk en later deze week start het in de Spuistraat. De fietsers wordt daar op meerdere plekken naar de rijbaan geleid, waar ze de straat moeten delen met gemotoriseerd verkeer. Volgens de gemeente krijgt ook de fietsers op die manier meer ruimte om afstand te houden, aangezien de rijbaan breder is dan een fietspad.

30 kilometer per uur

Automobilisten moeten daar ook rekening houden met de fietsers. Om te zorgen dat er geen groot snelheidsverschil op te merken is tussen het gemotoriseerd verkeer en de fietsers, is ervoor gekozen om de maatregel alleen in te voeren in waar 30 kilometer per uur gereden mag worden, of waar de straat met behulp van drempels tijdelijk verandert in een 30 kilometer per uur-straat. “Als automobilist bent u te gast in de fietsstraat. U deelt de rijbaan met fietsers en kunt dus minder snelheid maken”, aldus de gemeente.

De maatregelen duren in eerste instantie tot 31 oktober 2020. De ontwikkeling in het verkeer, de drukte op straat en de voorschriften van het Rijk worden in de gaten gehouden en zullen bepalen of de situatie wordt verlengd of teruggedraaid. Tegelijkertijd wil de gemeente onderzoeken of er andere mogelijkheden zijn om alle weggebruikers meer ruimte te geven. Dan gaat het bijvoorbeeld om het verplaatsen van objecten, zoals fietsrekken of het invoeren van eenrichtingsverkeer voor voetgangers.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor VerkeersNet en schrijft daarnaast voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group, zoals OVPro.nl en TaxiPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.