Lichtreclame naast weg (bron: ANP - COPYRIGHT DIJKSTRA BV)

‘Felle LED-reclames zijn risico voor verkeersveiligheid’

Een reclamebord met bewegende beelden op een drukke kruising of voor een zebrapad. Of een reclamebord met fel LED-licht vlak achter een verkeerslicht. Dit is hinderlijk, leidt af van de rijtaak en het is dus verkeersonveilig, denkt Frank Aalbers, verkeerskundige en verkeersveiligheidsadviseur bij Goudappel Coffeng. Hij vindt dat er meer aandacht moet komen voor het gevaar van reclame-uitingen die geplaatst worden op verkeerde plekken.

De VVS trok onlangs aan de bel over het gevaar van reclameborden langs de weg voor de verkeersveiligheid. Digitale, felle LED-reclames langs wegen nemen de laatste jaren een vlucht in Nederland. En mensen worden hierdoor volgens Aalbers inderdaad afgeleid. Vooral de borden met fel licht of verspringende beelden zijn nauwelijks te negeren. Automobilisten kunnen niet anders dan daar een paar seconden hun aandacht op richten. En dat is niet eens altijd erg, bijvoorbeeld op een recht stuk snelweg zonder veel op- of afritten.

Binnenstedelijk verkeer

Volgens Aalbers is het probleem het grootste bij het binnenstedelijke verkeer. Ook daar zijn volgens hem steeds meer reclameborden te vinden, die in zijn ogen lang niet altijd op logische plekken worden geplaatst. Denk dan vlak voor een zebrapad, op een drukke kruising waar meerdere verkeersstromen elkaar raken of vlak na een verkeerslicht. “Daar kan een afleiding van een paar seconden direct grote gevolgen hebben. In de tijdspanne dat een automobilist naar een bord kijkt, kan al iemand oversteken.”

Aalbers vindt bepaalde locaties niet te verdedigen. Ongevallen liggen namelijk al meer voor de hand op plekken waar verschillende verkeersstromen bij elkaar komen of op locaties waar verkeersdeelnemers met verschillende snelheden elkaar kruisen. Aalbers: “Dan moet je mensen niet nog eens extra afleiden. Het risico op ongevallen wordt daardoor groter.”

Tekst loopt door onder foto

Fel reclamebord bij rotonde (foto: Frank Aalbers)

Afleiding

Hoe veel ongevallen hierdoor worden veroorzaakt, is lastig te zeggen. Het is namelijk ingewikkeld om sluitend te onderzoeken of ongevallen echt veroorzaakt worden door de afleiding van een reclamebord of digitaal LED-bord langs de weg. Tegelijkertijd bestaat er wel een sterk vermoeden. Het is namelijk wel bekend dat afleiding een belangrijke oorzaken is voor verkeersongevallen.

Bovendien toonde een studie uit 2016 aan dat automobilisten automatisch kijken naar bewegende reclame-uitingen. Met tot gevolg dat mensen minder snel reageren op onverwachte verkeerssituaties, harder rijden en minder vaak stoppen voor voetgangers. Aalbers twijfelt er dan ook niet aan dat onlogisch geplaatste reclame-uitingen een risico zijn voor de verkeersveiligheid.

De verkeersveiligheidsadviseur kan verschillende plekken noemen waar hij niet begrijpt dat de plaatsing van een reclamebord is goedgekeurd, omdat dit locaties zijn waar de aandacht volgens hem juist niet van de rijtaak afgeleid zou moeten worden. “Het is gewoon niet logisch om zoiets neer te zetten op een plek waarbij je als automobilist je aandacht op de mogelijke conflictsituatie hoort te richten.”

Strenger kijken

Nu mogen reclame-uitingen in Nederland niet zomaar overal worden geplaatst. Rijkswaterstaat werkt met een afwegingskader. Bij gemeenten verschilt het echter enorm. Het liefst zou Aalbers dus zien dat gemeenten en Rijkswaterstaat veel strenger kijken naar de specifieke veiligheid van een locatie. Hij heeft meegewerkt aan een publicatie van CROW waarin overheden worden gewezen op een tiental afwegingscriteria.

Het gaat dan bijvoorbeeld om de aansluiting bij het verkeersbeeld, de positie van het reclamebord binnen het gezichtsveld, de weergavetijd, de begrijpelijkheid en de lichthinder. Zo moet meer aandacht komen voor het gevaar van die borden. “Als een vergunning wordt aangevraagd, hoort de veiligheid van de verkeersveiligheid op die locatie getoetst te worden”, vindt Aalbers.

Lees ook:

VVS: reclamezuilen langs wegen leiden automobilisten af

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor VerkeersNet en schrijft daarnaast voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group, zoals OVPro.nl en TaxiPro.nl.

1 reactie op “‘Felle LED-reclames zijn risico voor verkeersveiligheid’”

Edwin Leuris|10.09.20|14:39

Voor onze limousines https://www.limousine.nl/ zouden we ook graag wat meer speciale verlichting aan de buitenkant toepassen maar worden ook steevast teruggefloten door de RDW als het iets afwijkt van standaard. Ook de blauwe led puntjes aan de zijkant in de lange ruit zorgen voor afkeur, onze plannen led screens aan de buitenkant met rijdende reclame op de limousine is hiermee helemaal van den boze…

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.