Fietser met kindje, schoolgaande jeugd (foto: VVN)

VVN: schoolomgeving bij voorkeur autoluw of autovrij

Het is dringend nodig dat schoolomgevingen veiliger gemaakt worden. Automobilisten moeten schoolzones zo veel mogelijk ontwijken en ouders dienen hun kinderen lopend of op de fiets naar school te brengen. Dit adviseert Veilig Verkeer Nederland (VVN).

De organisatie heeft gesprekken gevoerd met scholen en gemeenten en geconcludeerd dat de verkeersdrukte rondom basisscholen op veel plekken een probleem is. Daarom is er een campagne gestart om een nieuw haal- en brenggedrag de norm te maken. Als kinderen lopend of fietsend naar school gaan leidt dit tot minder verkeersdrukte in deze gebieden en dus een betere verkeersveiligheid.

Afsluiten schoolstraten

Het zou de voorkeur hebben van de VVN om de directe schoolomgeving zelfs autoluw of zelfs volledig autovrij te maken. “Het inrichten van schoolstraten, waarbij schoolomgevingen vlak voor en na de schoolbel voor auto’s tijdelijk worden afgesloten, gebeurt al steeds vaker”, licht VVN-directeur Evert-Jan Hulshof toe.

“Ook helpt het wanneer scholen en ouders onderling duidelijke afspraken maken over het gewenste haal- en brenggedrag. De meeste basisscholen zijn gelegen in de woonwijk zodat het makkelijk, leuk en leerzaam is om kinderen lopend of op de fiets te begeleiden naar school. Totdat ze het zelf kunnen.” Het gebruik van een auto is ook lang niet altijd nodig. 95 procent van alle basisschoolkinderen woont binnen een straal van vijf kilometer van zijn school.

Praktijkervaring

Het moet volgens de VVN dan ook absoluut mogelijk zijn om een nieuwe norm te realiseren. Bovendien komt het ten goede van het kind als het niet met de auto wordt gebracht. Kinderen doen dan praktijkervaring op met het verkeer, wat betekent dat zij zich eerder bewust zijn van de gevaren en eerder zelfstandig naar school kunnen. Wanneer schoolgaande jeugd met de auto wordt gebracht, doen ze die ervaring niet op.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor VerkeersNet en schrijft daarnaast voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group, zoals OVPro.nl en TaxiPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.