Utrecht gebruikt nieuwe registratiewijze voor preventie verkeersslachtoffers

Het aantal verkeersdoden en verkeersslachtoffers met ernstig letsel is in de afgelopen tien jaar in de provincie Utrecht toegenomen. De provincie wil dit graag aanpakken. Dan is het niet alleen belangrijk om te weten wáár de ongevallen gebeuren, maar vooral waarom deze ontstaan. Om hierachter te komen is een nieuwe registratiewijze ontwikkeld, die meer inzicht geeft in de maatregelen die wellicht kunnen helpen.

Bij deze nieuwe registratie van verkeersslachtoffers wordt nagenoeg uitsluitend gewerkt met informatie die al voor het medische zorgproces wordt vastgelegd. Nadat die data geanonimiseerd wordt, biedt dit duidelijke informatie over ontstaanswijzen van verkeersongevallen, omstandigheden die daarbij een rol gespeeld hebben en risicogroepen en -locaties. Deze manier van informatie bij elkaar brengen biedt volgens de provincie aan beleidsmakers meer aanknopingspunten voor preventie.

Veiligheidsknelpunten

Voor de ontwikkeling hiervan heeft de provinciale overheid samengewerkt met de spoedzorg van enkele Utrechtse ziekenhuizen, de regionale ambulancevoorzieningen en VeiligheidNL. De laatste was verantwoordelijk voor een betrouwbaar en goed functionerend dynamisch dashboard dat deze inzichten weergeeft. Omdat het belangrijk is om verkeersveiligheidsknelpunten snel op te lossen wordt het dashboard op dit moment elk kwartaal geüpdatet en wordt er toegewerkt naar een nog kortere doorlooptijd.

Arne Schaddelee, gedeputeerde mobiliteit, is trots dat de provincie Utrecht aan de basis heeft gestaan van het ontwikkelen van deze nieuwe registratiewijze: “We zijn als provincie altijd op zoek naar verbeteringen in ons mobiliteitsbeleid. Doordat we nu beter zicht krijgen op verkeersonveilige situaties, kunnen we in onze provincie gerichter maatregelen treffen om de verkeersveiligheid te verbeteren.”

Gebrek inzicht

De provincie weet nu al welke verkeersdeelnemers vaak slachtoffer worden in het verkeer. De top drie bestaat uit fietsslachtoffers met letsel door een eenzijdig ongeval (20 procent), slachtoffers van auto-auto botsingen (20 procent) en fietsers die in botsing zijn gekomen met een auto (11 procent).

Vooral over de eerste groep bestond weinig inzicht in de locaties en de ontstaanswijzen, vooral omdat de politie bij dergelijke ongevallen meestal niet opgeroepen wordt. Deze ongevallen komen dus nauwelijks voor in de politiecijfers. De nieuwe registratiewijze moet een betere kijk hierop geven, met tot gevolg dat provincie en gemeenten in de toekomst veel gerichter maatregelen kunnen treffen.

Op dit moment worden de data uit deze registratie gebruikt in analyses naar onveilige situaties, zoals bijvoorbeeld in de analyse van de problematiek op de Amsterdamsestraatweg. Wanneer het dashboard doorontwikkeld is en nog actuelere data bevat gaan provincie en gemeente de data ook gebruiken voor het ad hoc aanpakken van knelpunten. Bovendien kunnen hierdoor in de toekomst de effecten van genomen maatregelen bijgehouden worden.

Optimalisatie

In de komende periode zal VeiligheidNL de informatie ontsluiten naar alle wegbeheerders en gemeenten in de provincie Utrecht, het dashboard optimaliseren en onderzoek uitvoeren naar de validiteit en de toepassing van de informatie in het dashboard. Het huidige project loopt tot en met 2024 en het is de bedoeling van alle partijen om deze samenwerking daarna langdurig voort te zetten.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor VerkeersNet en schrijft daarnaast voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group, zoals OVPro.nl en TaxiPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.