Amsterdam neemt extra maatregelen voor verkeersveiligheid

De snelheid verlagen naar 30 kilometer per uur, regels om ongevallen door de dode hoek van vrachtwagens te voorkomen en meer schoolstraten. Het zijn een aantal maatregelen die de gemeente Amsterdam bekijkt om de stad verkeersveiliger te maken. Het aantal verkeersslachtoffers is dan wel afgenomen in 2018 en 2019, maar nog steeds vielen er meer dan 1.000 gewonden en zelfs vijftien verkeersdoden in 2019. 

De gemeente wil hiervoor kijken of de stad nog meer autoluw gemaakt kan worden en is van plan gevaarlijke kruispunten en andere onveilige plekken aan te pakken. Amsterdam heeft zich verbonden aan de doelen van het Strategisch Plan Verkeersveiligheid 2030. De ambitie is geen verkeersslachtoffers meer in 2050. Het Rijk en de Vervoerregio dragen financieel mee aan de maatregelen en in de Voorjaarsnota 2021 wordt besloten of Amsterdam het extra geld kan vrijmaken.

Snelheidsverlaging

De gemeente heeft de ambitie om de maximumsnelheid overal standaard te verlagen naar 30 kilometer per uur. Alleen waar dat niet mogelijk is, kan worden besloten om een uitzondering te maken. Een motie daarvoor werd onlangs ook al in de Tweede Kamer aangenomen. Amsterdam wil daarmee nu al aan de slag en gaat hierover in gesprek met partijen, zoals OV-bedrijven, nood- en hulpdiensten, bewoners en ondernemers.

“We zien dat het verlagen van de snelheid van 50 naar 30 kilometer per uur, bijdraagt aan een veilige stad. In 30 kilometergebieden kan het aantal ongevallen afnemen met wel 30 procent. De ongelukken die gebeuren, zijn minder ernstig en zelden of nooit dodelijk. Maar dat niet alleen. Een lagere snelheid vermindert ook de geluidsoverlast en draagt zo bij aan de leefbaarheid in de stad. Daarom willen we graag dat de maximumsnelheid in de stad 30 kilometer per uur wordt.”

Dode hoek

Andere maatregelen moeten ongevallen met vrachtauto’s voorkomen. Want de gevolgen kunnen erg groot zijn als het mis gaat door de dode hoek van een vrachtwagen. De gemeente gaat daarom het veiliger inrichten van kruispunten intensiveren. Maar ook het verbieden van bepaalde typen vrachtauto’s in een deel van de stad, is een regel die Amsterdam overweegt. De lokale overheid gaat in gesprek met de branche om te kijken hoe ze het vrachtverkeer in de stad samen veiliger kunnen maken.

De verkeersveiligheid moet ook verbeteren door zogenaamde schoolstraten. Er zijn er al verschillende in Nederland en ze winnen aan populariteit. Door de straten af te sluiten tijdens de breng- en ophaalmomenten, kunnen kinderen veiliger naar school. Amsterdam wil dit in meer straten invoeren.

Verder wordt onderzoek gedaan naar naar innovatieve maatregelen om het aantal verkeersslachtoffers te verlagen. Het gaat dan bijvoorbeeld over intelligente sturing op het rijgedrag van taxi’s, slimme maatregelen voor vrachtvervoer en dode hoek en een automatische snelheidsbeperking van auto’s en/of snelle elektrische fietsen.

Blackspots

Daarnaast worden de komende twee jaar nog meer blackspots en andere risicolocaties aangepakt. Blackspots zijn kruispunten waar in drie jaar tijd minstens zes ernstige ongelukken zijn gebeurd, maar de gemeente heeft dit eerder al verlaagd naar drie ernstige ongevallen in drie jaar. Deze onveilige locaties worden aangepakt door bijvoorbeeld de belijning aan te passen, door een veilige voetgangersoversteekplaats te maken of door verkeersdrempels aan te pakken.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve jaaraanbieding: € 7,50 i.p.v. € 10,50. 

Bekijk de aanbieding

Auteur: Inge Jacobs

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.